Skotte:
Det beror helt och hållet på vad framtidens avgaskrav kommer att innehålla. Redan i dagsläget vill jag hävda att 2T hävdar sig alldeles lysande vad gäller HC och CO, kat eller ej.
Om man tittar på utombordare (ej kat) så är HC det enda området där 2T får stryk. Tittar man istället på det som man allt oftare använder vid nya avgaskrav (HC+NOx), så VINNER faktiskt 2T. Och kom inte och säg att inte utombordsmotorer är avancerade, det är i flera fall STRYPTA bilmotorer man använder. Jag ids inte söka referensen just nu (igen), men certifieringsdata (som jag har lusläst) finns på EPAs hemsida.
Tittar man på vad som händer om man skulle använda kat på sådana motorer, så finns det idag (har funnits länge) kat även till 2T som minskar CO och HC utsläppen lika mycket som på 4T. Och det är just CO och HC man reglerar i rekreationsfordon, så tekniken finns. Inga problem där alltså. Bevis för att en oxiderande katalysator fungerar alldeles lysande finns i Heywood's 2T book som jag har refererat till flera gånger.
Problemet är ifall man får för sig att införa hårda krav även på NOx. Det finns simpla tekniker som reducerar utsläppen av NOx, tex EGR, dock inte så mycket som troligen skulle krävas. Men man kan ju få 4T Dieslar och 4T Lean Burn motorer hur rena som helst idag, båda går med syreöverskott, så varför skulle det inte fungera även för 2T? Det kommer att fungera, så fort det krävs. Jag är inte ens orolig.
Men som jag skrivit ovan; Varför ska man alls skärpa kraven, och framför allt varför ska man använda samma kriterier som i bilar? Verkar bara dumt om du frågar mig. Det som gäller är att sänka CO2 utsläppen, och då kan man inte använda törstig 4T teknik,
Ja, snöskotrar är skitiga som grisar jämfört med bilar. Men vem bryr sig? EPA 2012 är oundvikligt, det kommer. Men sen? Efter 2012 kan man jämföra snöskotrars utsläpp med den berömda fisen i rymden,
Du verkar för övrigt ha missat att KTMs 2T Enduro (EXC) är certifierade för Euro 3, och det med FÖRGASARE och med kat. Jupp, det är alldeles sant. Euro 3 och Closed Loop my ass! Dessutom jobbar ju KTM som bekant med 2T DI teknologi, så framtiden är definitivt ljus.
En annan kul sak att notera är att det inte är länge sen det endast fanns 2T med förgasare. De flesta "experter" tyckte att 2T är dödsdömd. Vad hände sen? Ja, pga att folk älskar 2T så utvecklades alldeles ny teknik. Och det fortsätter med oförändrad styrka. Och folk fortsätter älska 2T.
Försök inte med mig Skotte,
Jag biter dig i knät.