fyrhjuling på leden

ska fyrhjulingar få köra på leden

• ja

Röster: 15 14,0%
  • nej

Röster: 47 43,9%
  • ja om leden är riktigt hård så det inte blir spår och inte när det är tö väder

Röster: 45 42,1%

• Totalt antal som röstat
    107

zingo_112

Välkänd medlem
15 feb 2007
100
0
6
stöde
vad tycker ni om detta ska fyrhjulingar få köra på skoterleden så den blir spårig och lös vad tycker ni själv tycker jag det är väldigt störande närman kommer och åker så i en backe så är det så spårigt och löst så man nästan inte kommer upp när man har kälke är det minus grader så gör det ju inte så mycket men när det är tö väder skulle vara kul och veta vad ni tycker

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
Tycker definitivt att fyrhjulingar ska få köra på skoterlederna.. Har inte själv varit med om några "sönderkörda" leder pga fyrhjulingar så.

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
Har vart och åkt i sälenområdet och mötte faktiskt en hel del fyrhjulingar med bandsats, såg faktiskt riktigt fint ut. Så visst kan fyrhjulingar vara ute och åka i leden OM de har bandsats iaf alternativt breda däck med lågt lufttryck för bra bärighet :)

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Är leden bra och dom inte står och spinner så har jag inget emot det.
Men crossar däremot, dom gör ena jävligt spår :/

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Tycker det mesta borde få köra på leden.
Är det en hård led så gör inte en cross med dubbdäck så vidare stor skada heller, inte ens 1dm djupt blir ett spår då.
Fyrhjulingar är kolugnt.
Sedan har det med sunt förnuft hur man köra med grejorna efter rådande underlag.

Offset

Välkänd medlem
6 feb 2007
388
0
16
Bolleberget(Bollnäs alp):)
Tvär nej för min del! men d beror mest på att en tattare åker sönder leden vid mig hela tiden å inte fattar när han blir tillsagd....Det är dessutom en "grabb"på 35 40 år som har barn så man tycker att han ska fatta,men men jag tänker inte flytta mig i leden nästa gång.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Nej tack.

Tyvärr tror då alla crossåkare att det är fritt fram.

Sorry.

Jag undrar hur många crossåkare/fyrhjulings åkare som sladdar leder...???

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tycker det mesta borde få köra på leden.
Är det en hård led så gör inte en cross med dubbdäck så vidare stor skada heller, inte ens 1dm djupt blir ett spår då.
Fyrhjulingar är kolugnt.
Sedan har det med sunt förnuft hur man köra med grejorna efter rådande underlag.
Kan nog iofs hålla med i ditt resonemang, men tyvärr så skiljer sig sunt förnuft från individ till individ.

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Jag är förskonad från mycket på de leder jag åker på å pysslar om tillsammans med andra i skoterklubben märker jag... :) Jag tycker dom får det, blir ju svårt att argumentera imot deras rätt att använda skoterleden. Är svårt med förbud osv. I det bästa av världar så åkte 4hjulingarna bara runt på stenhårda leder. Ni får väll försöka prata med fyrhjulingsåkarna å be dom dra lite sladd efter skotern efteråt, gärna efter 4hjulingen oxå

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Tycker inte mc eller fyrhjuling har något som helst på leden att göra. I en perfekt värld skulle båda åka när det är stenhårt, men en perfekt värld finns inte.

För några år sedan hade dom djävulska problem med enduroåkare (mc) som åkte ut och körde sönder när leden var nysladdad. Kommer dessa också börja nyttja leden som träning för kommande säsong kan vi nog räkna med ytterligare förbud och fler stängda leder.

Hur ska tex en mc åkare / fyrhjuling väja för en skidåkare tex ? Och ja gående, skidåkare och allt annat som tar sig fram på liknande sätt har företräde enligt lag så det är inte ens ide att tjafsa om det.

Tycker tom det är trist att snowmobile har börjat testa skiten. 4-hjuling är bara ett substitut till en riktig hoj som dessutom har 1000 ggr sämre vägegenskaper.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Det är ju tillåtet och inga problem med fyrhjuling på lederna. Dessutom är det hur kul som helst!
Kan jag upplysa att det inte är.. bara om kommunen har "tillåtit" 4hjulingar efter skoterleden

zingo_112

Välkänd medlem
15 feb 2007
100
0
6
stöde
nä har dom bandsats så är det ju lugnt men annars menar jag har fyrhjuling själv och men kör inte på lederna då jag tycker dom förstör spåren till jag kommer och åker med skotern

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
5
16
Dvärsätt, Sweden
Kan jag upplysa att det inte är.. bara om kommunen har "tillåtit" 4hjulingar efter skoterleden
precis tvärtom är det.
det är lagligt så länge kommunen inte gått in och förbjudit andra fordon än terrängskotrar.
dock är många fyrhjulingar reggade som just det.