Funderngar ang DPM, Oljepump, osv ( xrs800 )

W

wettrob

Nu är vintern snart här och nu först börjar man ta tag i problemen....

Har några funderingar med skotern, det är en mxz xrs 800 - 07.

Det är såhär att den drar väldigt mycket olja, och då menar jag ca 3l olja på knappt 7-8 mil...

DPM:en blev igenpluggad av verkstaden då dem sa att den var sönder men det spelade ingen roll att den inte var i funktion då den inte hade nån inverkan på något. ( Den är ju där för någon anledning ?? )
Det enda dem behövde göra var att sätta från 17,5 i lågfart till 20 så skulle det gå bra. Men då är det så att jag har hört från andra personer att man ska gå ner i lågfart ifall man kopplar ur den. Så jag skulle gärna vela veta vem som har rätt ang detta och vad har DPM:en för funktion ens?
Nu är det ju inte så att jag tror att den tar väldigt mycket olja pga dpm:en , den började gå dåligt efter den varit på verkstaden och där byttes 2 st kolvar, 3 lager på vevaxeln, 1 vevstake, fettades och riktades, en annan bränslepump.

Så jag tror också att när dem väl har haft uppe motorn så har dem varit och ändrat läget på vajern till oljepumpen men jag vet inte något säkert ännu...
Skotern kommer vi hämta hem från sommarförvaringen nästa helg mest troligt och då ska jag börja ta och titta vad som är felet men det skulle bli mycket lättare ifall någon har en susing om vad som kan vara problemet innan man själv börjar.

Hur gör man med oljepumpen för att justera in den så som den var när den kom från fabrik?

Har haft så jävla mycket problem denna vinter då man har litat på fel personer som har haft hand om maskinen osv och vill inte ha en likadan vinter, vill hinna köra något också...
Så svar uppskattas riktigt mycket.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Som jag förstått det justerar DPMen förgasarna..
Den snålställer och höjer.. Tror det funkar genom lufttrycket?
Kopplar man bort den blir maskinen mer känslig på bestyckning.. temperatur, höjd mm!

När dom kopplas ut ska slangarna från förgasaren dras på ett speciellt sätt, finns trådar på forumet om hur dom dras! Bl a jag har fått hjälp i en tråd då jag kopplade bort min...
Men ska man friåka hade jag helst haft dpm!

Oljepumpen kan jag inte säga nånting om då det är det första jag plockar bort på mina maskiner, men det måste ju finnas någon markering om hur den ska justeras in.. Kan hända att firman tog det säkra före det osäkra och ställde upp pumpen efter motorrenoveringen, och glömt att nämna det för dig!
Men om en firma gjort jobbet och du inte är nöjd, fixar dom inte till det om du frågar dom?

W

wettrob

Som jag förstått det justerar DPMen förgasarna..
Den snålställer och höjer.. Tror det funkar genom lufttrycket?
Kopplar man bort den blir maskinen mer känslig på bestyckning.. temperatur, höjd mm!

När dom kopplas ut ska slangarna från förgasaren dras på ett speciellt sätt, finns trådar på forumet om hur dom dras! Bl a jag har fått hjälp i en tråd då jag kopplade bort min...
Men ska man friåka hade jag helst haft dpm!

Oljepumpen kan jag inte säga nånting om då det är det första jag plockar bort på mina maskiner, men det måste ju finnas någon markering om hur den ska justeras in.. Kan hända att firman tog det säkra före det osäkra och ställde upp pumpen efter motorrenoveringen, och glömt att nämna det för dig!
Men om en firma gjort jobbet och du inte är nöjd, fixar dom inte till det om du frågar dom?
Då är det på ett ungefär nästan vad jag har hört ang DPM:en, speciellt när man körde i fjällen så skulle man ha den inkopplad osv.
Hur testar man att en DPM är hel?

Oljepumpen så tror jag också att dem har höjt den för att vara på säkra sidan då dem gjorde fel första gången och då fick dem tillbaka den för att göra om,göra rätt.
Har hört att på vajern så ska det vara ett spel på 18mm från när den var fullt utdragen och då är den inställd som den ska. Stämmer detta?
Sen har vi också funderat på att sluta hälla olja in i oljebehållaren men det var inte att rekommendera då det var en liten behållare inne i vevhuset som alltid skulle ha olja i sig... Så hur gick du tillväga när du kopplade bort oljepumpen?

Kommer ej ha något med firman att göra igen, arctic cat fantaster, smutskastar BRP hela tiden och verkar inte ett dugg seriösa.
Ska själv ta och titta på maskinen när vi hämtat den hit nästa helg och se hur det ser ut, blir det alldeles för krångligt så ska tords motorservice få in den och ställa in den som den ska vara.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
DPM har absolut ingenting att göra med oljan, iaf.

20 i lågfart brukar passa 800-snurran bra. Då slipper man fenomenet att den håller hög tomgång då man hårdkört.

Det finns massor av dokumentation och instruktioner i Ski-Doos racinghandbok och övriga servicemanualer. Så ladda ner dom och hårdplugga. Finns mycket att lära där. Då slipper du vara rädd att få fel svar av fel personer, om du förstår hur jag menar.

Länk till manualer osv: ftp://neko.servebeer.com/

W

wettrob

DPM har absolut ingenting att göra med oljan, iaf.

20 i lågfart brukar passa 800-snurran bra. Då slipper man fenomenet att den håller hög tomgång då man hårdkört.

Det finns massor av dokumentation och instruktioner i Ski-Doos racinghandbok och övriga servicemanualer. Så ladda ner dom och hårdplugga. Finns mycket att lära där. Då slipper du vara rädd att få fel svar av fel personer, om du förstår hur jag menar.

Länk till manualer osv: ftp://neko.servebeer.com/
Jag hade 15 i lågfart innan den åkte in på verkstaden, hann köra ca 4 mil med det men även då blöddrade den när man körde sakta, men nu i dagsläget så om man köra sakta ca 200m och trycker fullt så kan den hålla på och blöddra 2-3 sek för att sedan dra iväg som den ska med ett svart moln bakom mig.
Vet du hur man testar om DPM:en är hel? då verkstaden var så oseriös den kunde bli så tror jag inte nått på att "DPM:en är sönder, vi testade den ".

Kommer ej in på länken, måste ha användarnamn och lösenord..

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
kopplar in en vattenpelare tillsammans med vakumsug för att kontrollera om dpm är hel, inget blåsande eller sugande utan vattenpelaren.
solenoiden kollar man med 12V

W

wettrob

kopplar in en vattenpelare tillsammans med vakumsug för att kontrollera om dpm är hel, inget blåsande eller sugande utan vattenpelaren.
solenoiden kollar man med 12V
Okej perfekt då vet jag!
Men en sak undrar jag bara, vad har solenoiden med detta att göra?

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Solenoiden i DPM´n.......
Lite osäker på funktionen på gammla 800án men en xp 800r utan DPM ska bestyckas ner minst 20%. testade i bänken för ett par år sedan då solenoiden på xp brukade krångla.

W

wettrob

Solenoiden i DPM´n.......
Lite osäker på funktionen på gammla 800án men en xp 800r utan DPM ska bestyckas ner minst 20%. testade i bänken för ett par år sedan då solenoiden på xp brukade krångla.
Jaha okej!
Jo det är väl de jag också har hört, ska testa ifall den är hel, annars blir det att köpa en hel...