Funderingar kring köp av skoter!

muschla

Medlem
5 feb 2009
12
0
1
Hej,
Har lite frågor kring mitt första skoterköp jag gärna skulle vilja ha besvarade.

Jag funderar på att skaffa en 600 men vad är skillnaden i acceleration ifrån en 600 till en 800? 800 är tyngre och högre toppfart är jag med på men är det någon jätteskillnad i acceleration?

Samt tips på bra första skoter i prisklassen 50.000 - 70.000?
Har kikat på MXZ 600, några Polarismodeller samt en del Lynx. När det gäller lynx kan man få en 550 ganska billigt men är det någon stor skillnad ifrån den upp till lynx 600?
Jag vill ha en rapp skoter som är lättkörd men som jag ändå kan utvecklas på då jag kommer åka mycket och vill helst inte byta skoter på några år.

Andra tips på mattlängd kamhöjd och sådant nyttigt vore också bra!

Jättetacksam för all hjälp jag kan få!
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Lynx eller skidoo:s 550 modeller är fläktkylda och då har man "bara" en motor effekt på c:a 60HK. Dom står bra i pris till förhållande hur pass ny maskin man får, de är pigg upp till 80km/h men sedan så känner man att det saknas mycket jämför med en 600cc.
Köper du en kort maskin sä är det nästan ett måste med 44mm kamhöjd på mattan iallafall om du gillar att pudersurfa. tror du kommer bli nöjd oavsett vilken maskin du köper avsett om det är skidoo eller lynx eller 600, 800cc fördelen med lynx mellan dessa 2 är boggin.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
En bra första skoter är i mitt tycke en 600, bra lagomt med pulver och relativt lätt.
den mest lättkörda i 600klassen för en "rookie" är nog en F6 av modellan 03 - 07, som är riktigt lättkörda o har bra klipp.
sen har du juh lynx och skidoo som är nästan samma maskin fast lynxen har då överlägsen fjädring, vad gällande rev/revo chassit så tror jag nog att om du vänjer dig med det chassit e du nog fast med en lynx/skidoo bra länge =)
polaris vet jag inte så mycket om då jag aldrig ägt en men en pro xr 600 är nog riktigt bra "lekskoter".
ang en 550F så kommer du nog tröttna på den ganska fort.
ja det är iaf vad jag tycker över egen erfarenhet..
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Ett bra tips på en prisvärd första skoter anser jag vara
Polaris IQ shift.

Den är lite sämre utrustad vad gäller matta fjädring & dekaler.
Men motormässigt i topp vad gäller 600 modeller.

Men har du tänkt behålla maskinen ett antal år så kan du uppgradera den allt eftersom körningen börjar bli bättre.

Accet mellan 600 & 800 är minimal upp till 100:a sen pyser dock 800:an iväg.
Om du ser vilken modell jag har så var det den snabbaste skotern någonsin standard upp till 100:a för 3 år sedan. Så visst finns det potenta 600 kubikare

Fläktkylda modellen är inte heller dum men det är dock halverad motoreffekt jämfört med vätskekyld 600:a

Ta en titt efter en begagnad IQ shift. Dom flesta har redan bytt matta m.m
 
Last edited:

muschla

Medlem
5 feb 2009
12
0
1
Tack för alla svar!
En Polaris Switchback då? Kan det vara något kanske.
Har hittat en Lynx 600SDI -06 som verkar jäkligt fin.
Vad ligger normalt sett 0-100 kmh på dessa maskiner?
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Jag funderar på att skaffa en 600 men vad är skillnaden i acceleration ifrån en 600 till en 800? 800 är tyngre och högre toppfart är jag med på men är det någon jätteskillnad i acceleration?
Just det där med att en 800 är tyngre stämmer inte, vikten är den samma på en 800 och en 600 på dagens maskiner. På några år gamla maskiner t.ex. Rave 800 -02 och Enduro 600 -02 så skiljer det 2 kg till endurons fördel.. vilket inte är speciellt mycket.
Tänk själv vad som skulle kunna väga mer på 800an? Jaa t.ex. kolvarna har lite större diameter, men då är ju även cylinderloppen större osvosv vikten är iaf lika:)
 

muschla

Medlem
5 feb 2009
12
0
1
Okej, så vikten är inte problemet. Varför skall man då inte ha en 800 som förstaskoter? Mer svårkörd? Dyrare i försäkring antar jag? Skillnad i förbrukning?
Jag kommer köra en hel del led i början men sen blir det mer fjällkörning.
 

kdjfg

Medlem
8 feb 2009
44
0
1
Västerås
Funderar också på att köpa kul snabb skoter och har precis samma funderingar om d är samma vikt så varför inte en 800, någon skillnad mellan dem på led? Vore intressant att se svar från någon med mer erfarenhet.
 

muschla

Medlem
5 feb 2009
12
0
1
Polaris RMK900 -05 ligger bra i pris. Är det någon anledning till det låga priset? Detta är väl egentligen något av en "värsting"?
Någon som kan något om den, är den lättkörd? Förbrukning?
 
B

Biosteel

En bra första skoter är i mitt tycke en 600, bra lagomt med pulver och relativt lätt.
den mest lättkörda i 600klassen för en "rookie" är nog en F6 av modellan 03 - 07, som är riktigt lättkörda o har bra klipp.
sen har du juh lynx och skidoo som är nästan samma maskin fast lynxen har då överlägsen fjädring, vad gällande rev/revo chassit så tror jag nog att om du vänjer dig med det chassit e du nog fast med en lynx/skidoo bra länge =)
polaris vet jag inte så mycket om då jag aldrig ägt en men en pro xr 600 är nog riktigt bra "lekskoter".
ang en 550F så kommer du nog tröttna på den ganska fort.
ja det är iaf vad jag tycker över egen erfarenhet..

F6 togs väll inte in till sverige 03 ?:confused:
 

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Vad ska du ha skotern till. RMK- lössnö, Switchback - lite av varje osv. lite mer specifik måste du vara om du ska få bra råd!!!

550 motor duger fint om du inte har några krav på lite extra motoreffekt. Vill du att motorn ska ha det där extra duger den inte.