i längsta möjliga bör du köra med orginalburk för att säkerställa kall å jämn luft temp, men i ditt fall fungerar det väl inte efter motorbytet, å ja du bör ha något som förhindrar snö å remdamm å annat skit för att åka in i motorn, att köra med öppna trattar är INTE att rekomendera. böket med "kon filter/ öppna filter" och dylikt är att det blir svårare att bestycka då tempen under huven varierar mycket
motorbytet ska inte göra någon skillnad då botten på 440in och 600an är densamma..så originalburken ska gå å få dit helt klart....
de som man kan få göra är å ta bort dom gummiringarna som sitter i dom två hålen
för att dom större förgasarna ska gå dit.
öppna filter kan ge sämre flöde beroende vad du har så du kan få problem med div. varvtal osv.vet några som haft detta och vart tvungen å modda en egen burk som ska passa..
om du ska köra med öppna filter ska du först å främst skärma av motorn med tex en aluplåt.. så strålningsvärmen minskar..sen ska du försöka få så att de "TRYCKER" in luft mot filtrena..alltså du kan inte ta å göra en tratt från original burken vid lyktan utan du måste tex få en huvscoop som riktigt blir som en "tratt" för luften så de kommer in mot filtrena..problemet nu är då när du matar i puder och div.. då börjar de komma in snö under huven.och vipps så är filtrena igensatta och då har du ett problem man inte vill få mer än 100m från en väg...då när filtrena sätter igen är de bara å börja bogsera
..för skotern går inte..