Funderingar angående luftfilter

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Jag kör en polaris proxr 440/600 som jag just nu har kört utan luftfilter. Jag har dock två stycken K&N filter till den som jag funderar på att sätta på. Jag är inte speciellt kunnig på just den biten men fick för att om man kör utan filter så är det risk att snö och annat kommer in i förgasaren och motorn ger upp.

Bör man sätta dit luftfilter, och vilka filter är bra?
Kör folk helt utan luftfilter, eller är det absolut ett måste? :wacko:

Tacksam för svar!
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Jag kör en polaris proxr 440/600 som jag just nu har kört utan luftfilter. Jag har dock två stycken K&N filter till den som jag funderar på att sätta på. Jag är inte speciellt kunnig på just den biten men fick för att om man kör utan filter så är det risk att snö och annat kommer in i förgasaren och motorn ger upp.

Bör man sätta dit luftfilter, och vilka filter är bra?
Kör folk helt utan luftfilter, eller är det absolut ett måste? :wacko:

Tacksam för svar!

i längsta möjliga bör du köra med orginalburk för att säkerställa kall å jämn luft temp, men i ditt fall fungerar det väl inte efter motorbytet, å ja du bör ha något som förhindrar snö å remdamm å annat skit för att åka in i motorn, att köra med öppna trattar är INTE att rekomendera. böket med "kon filter/ öppna filter" och dylikt är att det blir svårare att bestycka då tempen under huven varierar mycket
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
i längsta möjliga bör du köra med orginalburk för att säkerställa kall å jämn luft temp, men i ditt fall fungerar det väl inte efter motorbytet, å ja du bör ha något som förhindrar snö å remdamm å annat skit för att åka in i motorn, att köra med öppna trattar är INTE att rekomendera. böket med "kon filter/ öppna filter" och dylikt är att det blir svårare att bestycka då tempen under huven varierar mycket


motorbytet ska inte göra någon skillnad då botten på 440in och 600an är densamma..så originalburken ska gå å få dit helt klart....
de som man kan få göra är å ta bort dom gummiringarna som sitter i dom två hålen:) för att dom större förgasarna ska gå dit.

öppna filter kan ge sämre flöde beroende vad du har så du kan få problem med div. varvtal osv.vet några som haft detta och vart tvungen å modda en egen burk som ska passa..

om du ska köra med öppna filter ska du först å främst skärma av motorn med tex en aluplåt.. så strålningsvärmen minskar..sen ska du försöka få så att de "TRYCKER" in luft mot filtrena..alltså du kan inte ta å göra en tratt från original burken vid lyktan utan du måste tex få en huvscoop som riktigt blir som en "tratt" för luften så de kommer in mot filtrena..problemet nu är då när du matar i puder och div.. då börjar de komma in snö under huven.och vipps så är filtrena igensatta och då har du ett problem man inte vill få mer än 100m från en väg...då när filtrena sätter igen är de bara å börja bogsera:)..för skotern går inte..
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Det ända jag har att tillgå är två luftfilter, någno luftburk satt inte där när jag köpte den. Sitter det alltid en luftburk på en skoter då man köper den ny?

Någon som vet om en luftburk från en Edge skulle passa?
 
Last edited:

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
ALLTID sitter de en burk..... såvitt ja vet..har aldrig hört talas om en skoter som levereras med öppna filter iaf..

den passa inte tror ja..den är för stor..tror iofs att de kan gå å modda dit en IQ burk faktiskt...men kolla med skrotar..dom kan ha
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Okej, tack för hjälpen! Ska se om jag hittar någon burk begagnad, annars får jag försöka skärma av dom istället.