Funäsdalens betalleder !!!

blomman

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Nu är det min tur att spy galla över lederna runt Funäsdalen.
Nu är jag bara upp en gång per år till fjällen och då är jag i Ljungdalen och all heder till dom för dessa leder är alltid kanon.
Där betalar jag gladeligen denna FRIA avgift(50 kr var det sist för en SÄSONG)
En tur som är lockande från Ljungdalen är runt Funäs-Helags-Ljungdalen ca 18 mil.
Det passar perfekt med ett mat uppehåll i Funäs och då skall jag betala en HUNDRING för att åka dit och gynna näringslivet och bensin bolag.
Dom senaste gångerna som jag har varit där så har lederna varit bedrövliga men jag kanske bara har haft otur vad vet jag.
Om man tog ut en billigare penning är hundra kronor (för att passera) så skall jag betala.
Jag har full förståelse för att ni vill plocka pengar av turisterna för vi är villiga att betala för fin service men det finns rimliga gränser för detta.
Om man summerar en resa genom Funäs så ser den ut ungefär så här.
100 kr för leden.
ca 400 kr bensin/olja/dricka/chokladbit.
100 kr för mat&dryck.
600 kr blir detta om man nu inte besöker en skoter handlare och köper lite fräna grejor för då blir notan mycket högre.
Jag tror nog att samhället Funäs är tacksamma för alla skoter turister som kommer för det är skönt klirr i kassan.
En ganska bra grej som finns på det enda mat stället i Noppikoski (Säkert fel stavat)mellan Orsa-Sveg är att man betalar så mycket man tycker det är värt.
Enligt den näring idkaren så har omsättningen inte sjunkit utan snarare ökat.
Tack från mig
Blomman
Ludvika


 
Å

Åke S

Nån måste börja fundera kring det här på allvar snart. VAD FAN GÖR VÅRA SK, ORGANISATIONER?????? INTE ETT SKIT
 

bosse1

Rookie sledder
1 jan 2000
11
0
0
Kan det vara så att betalleder har blivit en affärside och det primära är att tjäna pengar på lederna, och att friheten som skoteråkandet står för håller på att bli sekundärt.
På dessa orter så tittar man på hur man ska "rycka" av turisterna mer pengar och försvarar det med att det blir bättre, säkrare för oss skoteråkare.

Så jag håller med Åke S att vi får hoppas på att våra organisationer snart agerar.
 
C

Claes

Våra sk, organisationer har fullt upp med att brösta sig med förarbevisutb så de skiter i allt annat mer jordnära. Det finns pengar att tjäna på förarbevisutb och inte minst status verkar det som. Nä det hände ingenting hos våra organisationer
 
S

Sheriffen

Jag kan inte annat än hålla med Ola i hans artikel. Själv har vi 3 skotrar & stuga i Messlingen som ligger inom området för Funäsdalens betalleder. Det har ALDRIG varit pistat mer än 1ggn/vecka oavsett tidpunkt i säsongen när vi har varit där. Det kan inte vara otur.
Ledsystemet omfattar ca 40 mil och jag kan förstå att man inte hinner runt hela området varje kväll/natt. Men mer än en gång per vecka kan inte vara för mycket begärt.:(

Kanske Forumchefen kan medverka till en kontakt med de ansvariga för Funäsdalens ledsystem så att de svarar med ett inlägg i detta forum?
 

viking

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Hurra !
Bra att debatten drar igång innan fler satsar på konceptet från västra Härjedalen.
Hoppas bara att de ansvariga, och myndigheterna fattar att ledsystemet och skötseln/avgifter kring detta inte bara har fördelar.
Man borde nog kunnat fått mer för 7,5 mille....
 

hp

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Ni kan ju höra med Hans Wessel som är projekt ansvarig...
hans.wessel@herjedalen.se

Eller på deras sida http://www.funasdalsfjall.se/skoter/index.php

Alt Kenneth Ripa på Motor & Fritid som är Ordf i projektet
http://www.motorfritid.nu/kontakt.htm
 
N

Nilla

Har kollat in deras prislista, dom är inte sluga 400kr för en vecka x fyra skotrar = 1600kr tror dom på tommten eller jag kommer aldrig att åka till funäs igen för att åka skoter!!!

Ps. kommer inte att rekomendera det till någon annan heller så däså!!!
 

ulf_and

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
7,5 miljoner ????????
Kan det verkligen vara sant att de lagt ner så mycket pengar för så lite..........ojoj

 

Hasse1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Det kostar när det inte är idéllt. löner.. mm sen ska bolaget gå med vinst. Det är därför man har bolag. Annars går dom omkull enligt skatteverket. För inte drivs väl det bolaget bara för skojs skull.... det får man nämligen inte enligt lag
 

ulf_and

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Struntsnack....vad menar du egentligen ?
Vad jag vet så har inget vinstdrivande bolag överlevt särskilt länge om de struntar i kunderna och dessutom tar ordentligt betalt.
Nädu, börja nu inte snyfta och tyck synd om bolaget. Med hjälp av statliga, kommunala och EU slantar har ledbolaget i Funäsdalen jädra bra förspänt jämfört med alla andra klubbar. Klubbarna jobbar inte för skojs skull dom heller..
 
N

Nilla

Samma här mina skotrar kommer inte pasera funäs igen!!!

ps Mer än på bilsläp.
 

kentakentaur

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
åkersberga sverige
lederna drivs ju som ett aktiebolag så det är en allmän handling så det är ju inga problem att få se deras bokslut
om ni är intresserade jag skulle tycka det var kul och se hur mycke vinst dom gjort.
har själv stuga i funäsdalen tittar man på bredden på lederna är det helt godkänt
men det är en förbaskad ojämn kvalite
på dom och vissa ställen verkar dom pista mer en andra(det kanske är så att led bolaget blir lite smått uppkörda av vissa som kör pistmaskinen) i julas när jag va och klagade så ringde en till han som skulle pista men då hadde han kört bara hälften sen hade han fått förhinder så han skulle ta andra hälften nästa natt. nästa dag var det
-30 dagen efter det åkte vi hem.
tack för det...........
 
N

Nilla

Hur länge har det varit bolagsform i Funäs. är det någon som vet?

Ska i alla fall inte åka dit igen.
 

ulf_and

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
När dom drog igång detta eu finansierade projekt vet jag inte men när projektet avslutades överlämnades rubbet till nybildade Funäsdalsfjällens skoterled AB. Om jag inte är helt ute och cyklar är bolaget inne på sin tredje säsong. Första året blev det plus i kassan. Tror at de drog in runt en mille på ledavgifter. Förtjänsten blev runt 100 000:-
År två. Alltså förra säsongen blev det minus med lika mycket. Varför vet jag inte men det ryktas att kostnaden för pistning drog iväg.
Denna säsong har de kickat en av två ledvärdar för att få ordning på ekonomin. Som jag ser det lär det inte bli mycket pengar över till mer pistning....men man kan ju hålla tummarna för att slantarna räcker till.
Ps. Siffrorna är ungefär rätt, det kan slå några 10 000 upp o ner. Ds.
Annars får väl nån från ledbolaget rätta mig, men de verkar inte upptäckt detta forum
 
N

Nilla

Det är synd om de inte har hittat hit, för det finns nog en del att tänka på.
Pissiga leder är det ingen som vill åka på!!!
 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
Nilla!
Kul att du kommer upp till Klövsjö snart, hoppas att du blir nöjd med våra leder då. Kom in på Preem och lös ett medlemskort i skoterklubben så bidrar du till underhållet i vårt område. Mer info finns på hemsidan:
http://www.klovsjo.com/skoter
 

bosse1

Rookie sledder
1 jan 2000
11
0
0
Att det blir minus kan kanske bero på att alla som är bosatta i Härjedalen endast betalar 300:- för ett säsongskort och övriga 800:-..
 

ulf_and

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Eller att de som bor inom regleringsområdet i västra Härjedalenär undantagna i skoterföbudet och kan åka som förut.......gratis....(om de inte kör lederna)