Funäsdalens betalleder !!!

K

klex20

Allemansrätten

Enligt allemansrätten så kan ingen förbjuda skotertrafik=motorfordon på vägar med statsbidrag om man inte är markägare och sätter upp tydliga skyltar. Men då får ju INGEN köra där.
Plogas vägen för biltrafik får du förstås inte köra skoter längs vägen.
Kolla upp betallederna, kanske någon markägare med statsbidrag för sin väg har glömt allemansrätten...
 
E

Ej medlem/Inloggad

Nästa gång som ni är i funäs så tycker jag att ni ska ställa er mitt i byn en stund och räkna hur många skotrar som åker över sjön. Ni behöver nog inte stå så länge för att se hur fruktansvärt mycket skotrar som åker, om lederna ska hålla den standard som vissa av er kräver så måste nog varje led pistas 3-4 ggr/dag. Då kan ni nog räkna ut själva vad det skulle kosta. Om alla kunde köra lite smartare dvs ge fan i rivstarterna och i stället prova att hålla jamn fart så skulle det bli mycket bättre. Såg ett tidigare inlägg av någon som undrade varför inte TeamWalles gjorde något åt lederna så beror det på att Walles ENDAST håller på med racing biten nu. Och till alla er som bara gnäller på en gång ni kör över ett gupp så säger jag bara, stanna hemma för vi vill ändå inte ha er på våra leder och ni betalar ju ändå ingen avgift.
//Peter
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Nilla skrev:
Mina damer och herrar om detta inte är diktatur så vet inte jag!!!
Demokrati är majoritetens förtryck av minoriteten, tyväär måste jag nog gå med på att vi skoteråkare i sverige är i minoritet, så....
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Jag tror föresten att detta kommer lösa sig själva, på grund av att pengarna styr.

Som konsument har man makten att välva vilken vara man köper.

Med andra ord vilken led man åker på.

Om skoterförening/bolag A har en dyr, dålig led kommer kunderna välja nån annan nästa gång.

Om skoterförening/bolag B har en billig jättefin led kommer kunderna tillbaka.

Och i begge fallen sprids kundernas erfarenheter till kundernas vänner som kanske är presumtiva kunder, se bara här, om jag efter att ha läst denna tråd skulle åka skoter i härjedalen skulle jag undvika Funäsdalens leder och föredra övriga leder, och lägga mina pengar på klubbarnas leder.

För att ni som skriver här ganska sammstämmigt målat upp bilden att det är så det skall vara.

Sen tycker jag att det inte vore fel om det vore obligatoriskt med en avgift för lederna, bara hela slanten går till de som underhåller lederna. Jag är rädd att om det blir en *skoterskatt* kommer snart nästan inga pengar tillbaka till klubbarna.

Exempelvis om klubbmedlemmskap/ledbevis var obligatoriskt, företrädesvis med utbyte innom större region som kommunvis/landskapsvis/länsvis beroende på lämplighet.
 
K

klex20

Bra talat Diravi, kruxet är bara att om jag fixar till bra leder så får jag inte mera betalt för det, jag får fortfarande varje säsong satsa 3000-4000 kr ur egen kassa för bensin och olja plus att jag nöter på min egen skoter. Kör för övrigt på tredje mattan nu.
Hur ska jag få mina kostnader täckta? Ska jag stå ute på leden och tigga?
Nu har jag mer eller mindre lessnat och tills dess kostnadstäckning för ledunderhållet inträder så lägger jag av med sladdningen. Ni får tacka järntummarna på leden och den snåla kommunen. Ha det så trevligt på puckelpisten...
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Jag tycker det är självklart att jag skall betala medlemmskap/ledavgift till en klubb på vars leder jag kör regelbundet, och jag tycker det är bra om *min* klubb har utbyte med klubbar runtomkring, så jag får köra på deras leder också, och deras medlemmar på våra leder.

Sen kan det bli lite extra om man som jag bor i utkanten av de sammarbetsområden som finns, jag har två kommuntäckande klubbar och en tredje kommuntäckande sammanslutning av kubbar innom mitt närområde, men med de nivåer på avgifter de tar ut så är det ändå mindre än en tank soppa.

Jag önskar följande senario:

1 Klubbarna i ett område (från kommun till län beroende på geografi) sammarbetar om ett *ledskötselområde* där var klubb ansvarar för skötseln innom sitt område.

2 inför obligatoriskt medlemmskap eller ledavgift betalad till den egna klubben inom området för att få köra på leden, klubbarna gemensamt bestämmer storlek och detaljer, ex om ledavgift betalas per person/skoter/familj.

3 inför böter för de som inte har betalat.

Man kanske kan titta på hur det fungerar med fiskekort eller dylikt, men för att det skall till böter måste det dels till kontroll dels sanktionering från högre ort(myndighet) som gör det möjligt för klubbarna att ta ut straffavgift för *tjuvåkare* och göra ledavgift obligatorisk.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
En ny skoter kostar över 100 000kr.
Vad är den värd om du inte kan åka nånstans? Betalar gärna för att få åka på en bred och fin led!

Har heller inget att invända mot funäsdalens leder, men då är inte jag typen som åker på utflykt med familjen.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Sen är det ju många som köper en gammal skoter, jag inräknad.

Men inte har jag nåt emot att betala några hundringar för lederna, bara de sköts.

Man bränner ju oavsett vad man har för skoter ganska mycket pengar på bränsle, så inte märker man av tre-fyra hundra per sessong.
 
K

klex20

Jodå, Diravi, man kan nog önska sig lite betalningsvilligare skoteråkare men sådana är det ont om och det kommer aldrig att fungera på frivillighetens väg. Om Snofed klarar av administrationen runt inbetalningskorten till registrerade skoterägare och sedan då även inkassoärendena så kanske de ska sköta ledavgiften. Storebror Staten har betydligt dyrare administration...
Den frivilliga avgiften som väl bara de klubbanslutna betalar räcker inte till för ledunderhållet. Vi kan alltså inte ha det som det är nu med kommuner som på papperet säger sig stötta och värna turismen men som utan att ens besvära sig med en förklaring stryker bidrag till skoterklubbarnas verksamhet.

För att nu återgå till den här ledavgiften så ska den också bestämmas med utgångspunkt från två variabler: årsmodell OCH motoreffekt.
Alltså:
1) Snofed debiterar alla registrerade skotrar en ledavgift.
2) Den progressiva avgiftens storlek baseras till 80% på motoreffekten, resten på skoterns årsmodell.
3) Varje klubb sköter sitt ledområde och får ledbidrag i förhållande till antalet mil skoterleder.
4) En slags ’ledstandard’ upprättas med minimirekommendationer beträffande ledunderhållet.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
klex20 skrev:
Enligt allemansrätten så kan ingen förbjuda skotertrafik=motorfordon på vägar med statsbidrag om man inte är markägare och sätter upp tydliga skyltar. Men då får ju INGEN köra där.
Plogas vägen för biltrafik får du förstås inte köra skoter längs vägen.
Kolla upp betallederna, kanske någon markägare med statsbidrag för sin väg har glömt allemansrätten...
Allemansrätten är ingen lag utan snarare en sedvänja. Terrängfordon får inte framföras efter väg annat än vid specifika situationer som räknas upp i terrängkörningslagen. Det är alltså terrängkörningslagen som tillsammans med andra lagar reglerar hur snöskotrar får framföras.

Att köra skoter på en oplogad skogsväg är definitivt olagligt - det innebär att vägen inte kan plogas i tid pga frusna skoterspår på vägen och värdefull planerad skogsavverkning kanske försenas eller rentav går om intet.

Går det att få fram vem som kört skoter på vägen kan det bli ganska dryga skadestånd att betala, kanske lite onödigt när det i 99,99% av fallen går precis lika bra att köra i dikesrenen.

Vore jag markägare/skogsägare skulle definitivt skoteråkaren få stå för de förluster skoterkörningen åsamkat, vare sig det är på ungskog, skogsväg eller plantering.

Det är ett faktum man som skoteråkare måste ta hänsyn till och jag tror nog att kunskapen om detta förhållande är ganska obefintlig hos stordelen av de yngre skoteråkarna.
 
K

klex20

Så här skriver naturvårdsverket på webben om enskild väg:
"Allmän motortrafik kan medföra stort slitage på en enskild väg.
Därför får vägens ägare bestämma om trafik med motorfordon ska förbjudas på vägen. Ett sådant förbud ska skyltas på tydligt sätt. Men ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen. Vägar med statsbidrag till vägunderhållet ska hållas öppna för motortrafik."
Snöskoter = motorfordon.
Finns ingen bom och/eller tydlig skylt att motorfordonstrafik är förbjuden så är det bara att köra. Solklart!
Länsstyrelsen i AC län säger så här:
”På skogsbilvägar och andra enskilda vägar kan skoterkörning vara förbjuden, också om vägen är oplogad.”
Alltså definitivt inget generellt förbud och då är de ändå bemyndigade av regeringen att kunna utfärda egna förbud utöver de som finns i Terrängkörningslagen och Terrängkörningsförordningen.

Värt att komma ihåg i sammanhanget är att vi har omkring 7400 mil enskilda vägar med statsbidrag och endast några hundra mil vägar utan statsbidrag. Det är alltså omkring 95 procent av alla enskilda vägar som enligt lag måste tillåta motorfordonstrafik. Nästa alla med andra ord...

Sedan är det så att de skogsägare som planerar sin verksamhet, de börjar ploga upp de aktuella skogsbilvägarna tidigt (före skotersäsongen) för att få en djup tjäle och bra bärighet på vägen. Att börja ploga på senvintern är osmart för då har det nog körts snöskoter där...
Och att köra skoter på plogade småvägar där gruset tittar upp genom snön är inte bra för skoterns slides, kanske är det som du säger: hjulboggie rules...
I alla sammanhang ska man köra snöskoter med omdöme och sunt förnuft. För det är tyvärr så att några försöker att hitta på egna regler och lagar för att *****s med snöskoterfolket och har de inget att racka ner på så kanske vi kan få dem att hålla käften.
 
K

klex20

Måste komma med en rättelse, jag slarvade lite med definitionen på snöskotern, en snöskoter är ett MOTORDRIVET fordon.
Det är ändå ett fordon och skylten 'fordonstrafik förbjuden' gäller givetvis även detta fordon.
Ingenting ändras i sak i mitt tidigare inlägg, finns det ingen vägbom och/eller förbudsskylt på den enskilda vägen så är det bara att köra, inget generellt förbud finns.