Funäsdalens betalleder !!!

Ola1

Rookie sledder
1 jan 2000
16
0
0
Blir så otroligt irriterad över dessa betalleder i Funäsdalen, 800:- för en säsong. Var uppe över jul och nyår och det blev pistat en gång där leden passerar mig. Var dessutom upp Tors-Sön nu i veckan som var och det var lika bedrövligt nu!
Om man nu säljer ledkort och marknadsför det som "Guds gåva till mänskligheten" bör man inte leverera något då?

När man startar turen så är man 180 cm lång och efter avslutat färd så är man nog inte mer än 160 cm lång pga kotkompression i ryggraden.

Jag såg att Funäsdalen fjäll använder en artikel ifrån Snowmobile där de/ni prisar lederna, en stilla undran är om ni varit uppe och provåkt oanmälda?

Betalled kan jag stå ut med ifall jag får en fin led att åka på istället för något som påminner om att passera ett STORT antal plogvallar på tvären!

Eller är jag ovanligt grinig och kritisk?

Vad tycker ni övriga, om det är betalleder, ska vi skoteråkare inte kunna kräva en hyfsad led?
 
M

Mac

Tycker nog att du får allt ta och använda dököttet ditt lite.. Var uppe i helgen och jag tyckte det var bra med tanke på hur mycket snö det har kommit.
 

eric1

Rookie sledder
1 jan 2000
16
0
0
Kanske nåt för Sverker !

Hur kan man tvingas betala för nåt som inte finns... rätt allvarligt.
 
N

Nilla

Vad är GUDS gåva till mänskligheten?
Är det någon som har sett han hon det eller vad det nu är!!!
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
*ler* kul att det finns fler som är missnöjda, vi härfrån började tro att det bara var vi som ALLTID "lyckades" åka när det är som sämst.
Vi har nu börjat med att FÖRST åka ut och kolla på leden, är den skit så blir dom utan våra pengar, och efter vi började med det så förstår ni kanske hur mycket vi har betalt.....Vi åker nån annanstans.
Jag vet nu inte hur många gånger som vi varit upp till Funäsdalen, och lederna har varit en katastrof varenda gång. Och alla dom vi har träffat har haft samma erfarenhet.
Men varje gång som jag har tagit upp detta på nåt forum, så har MÅNGA spytt galla på min kritik.
Vissa andra däremot, tex Ljungdalen där är det en frivillig avgift, DÄR är det vad man kan kalla "leder", dom måste nog upplevas, (iaf när vi har varit där), tror ni det finns nån av oss som bara skulle tänka tanken på att INTE betala..?? NÄÄÄ ALLA betalar..GLATT..:)
 
H

Homern

Grattis! Hoppas det var ledsystemet du mena och inte leden.. Eller var det som vanlit bara en stump som va hyfsad.. Betala för o inte åka bredvid leden... ärlit talat vad skiljer lederna åt mot där klubbar sköt lederna. ingenting men dä kan man åka bredvid om man känn för de. kort sakt helt ##### idiotiskt
 
P

Pär Wallin

Betalleder eller inte! Jag tycker att det finns både för och nackdelar (som det gör med allt annat) med betalsystem. Jag har själv varit upp till Funäs och åkt på betallederna och jag tycker att dom har varit helt okej, visst kan dom vara guppiga på sina ställen men det är mycket trafik och många skotrar med högkammsmattor (ledförstörare) som åker varje dag och då blir det så. Vi får ju ha full förståelse för att dom inte kan pista varje meter hela tiden eller dagligen.
Det som inte är bra är: låt säga att du ska åka en långtur 3-4 dagar 60-70 mil och passerar 5 st betalsystem och får betala 200 kronor/dygn och betalsystem så svider det i lädret.
Jag tror att det kommer att bli betalsystem mer och mer och framför allt så kommer restriktionerna att bli hårdare tack vare den lilla % med klappträn som förstör för oss andra, dom som okynnesåker, som kör över skogsplanteringar, på cykelvägar, i villaområden, i städer etc etc och den värsta sortens idi...r som kör i fyllan på skoter, det är dålig stil. Sånt tror jag att vi får tänka på mer och mer om vi ska få behålla den lilla frihet som vi har kvar.

Visa respekt för vad människor tycker och tänker och ta mer ansvar så får vi åka skoter ett tag till.
Tack för ordet....
 

bosse1

Rookie sledder
1 jan 2000
11
0
0
Håller delvis med Pär, men problemet är nog mycket vilken typ av skoter man använder, Jag har en XC500 och när jag använder den så upplevs lederna inte så dåliga, men när familjen ska med tar Touringen med pulka bakom, då är det en helt annan sak, då kan man köra 20 km/h för att ungarna inte ska lätta ur pulkan.

I övrigt så tror jag mer på den modellen de har i Canada. Använd något liknande i Sverige. Betala en avgift för landet som sedan fördelas ut på klubbarna. Och att lederna inspekteras regelbundet för att ersättning ska betalas ut.
 
M

Matti

Hej!

Lite tråkigt för oss övriga skoterklubbar i Härjedalen är det med Funäsdalens "egna" ledsystem. Det senare drivs ju med avsikt att ge vinst medans vi andra klubbar kämpar på ideellt. Alla skoterklubbar i Härjedalen (utom runt Funäs då) har till i år kommit överens om en gemensam FRIVILLIG ledavgift gällande i hela Härjedalen (300kr). Betalas till valfri klubb och man får ett klistermärke som gäller i hela Härjedalen UTOM då i Funäs som sagts ovan. Vi i skoterklubbarna är naturligtvis tacksamma för alla bidrag och ser som självklarhet att folk betalar, MEN som sagt, avgiften är frivillig och vi är inga "poliser" ute på lederna.

Känns lite egoistiskt och sniket av Funäsdalsfjäll eftersom deras avgifter enbart går till det egna vinstdrivande företaget. Vore nog bättre för skoterturismen som helhet med mer samarbete tror jag.

Om man sedan betänker att det inte är generellt terrängfordonsförbud i större delen av Funäsdalsområdet är jag inte säker på att de lagligen kan förbjuda åkning där. Vet ej om det provats juridiskt, om inte vore det intressant! Enligt terrängkörningslagen och allemansrätten får man köra där om man inte åsamkar skada eller störning för markägare.

mvh / Matti Ohlsén (kassör Hedevikens skoterklubb)
 
P

Pär Wallin

Väl sagt Matti.....Jag tänker ivarjefall betala den frivilliga avgiften till härjedalens alla hårt arbetande skoterklubbar, lite lön för mödan ska ni ha och jag hoppas att alla ni som åker i härjedalen betalar denna syboliska summa......
 
Å

Åke Sjöblom

MYCKET bra initativ !!!!

Helt klart rätt väg att gå.

/ÅS
 

bosse1

Rookie sledder
1 jan 2000
11
0
0
Hej Matti.

Jag håller med dig så kom med ett pg nummer så sätter jag in pengar, eftersom jag brukar ta ganska långa turer i övriga Häjedalen.

Och för övrigt så tycker jag att ledstandarden har varit bättre utanför Funäs. Kan iofs ha med trafikbelastningen att göra.

Väl Mött!
 
M

Matti

Hej igen allihop!

Kul att ni är så positiva till den frivilliga avgiften - den mottages med STOR tacksamhet skall ni veta!

Det fungerar som så att avgiften betalas till den skoterklubb där man åker "som mest". Pengarna går till den klubbens verksamhet men klistermärket man får gäller i hela Härjedalen.

Aktuella skoterklubbar är:
# Hede snöskoterklubb.
# Hedevikens snöskoterklubb.
# Vemdalens skoterklubb.
# Lofsdalens skoterklubb.
# Linsells skoterklubb.
# Klövsjö skoterklubb.
# Svegs snöskoterklubb.
# Lillhärdals snöskoterklubb.

Sök klubbarna i klubbdatabasen här på skoterleden.net för telefonnummer till klubbrepresentant.

Vi ses på lederna! Snötillgången i Härjedalen börjar nu bli riktigt bra - det är nu säsongen börjar på allvar!!!

mvh / Matti
 
N

Något fundersam

hmmmm....man snackar om att skoterklubbarna gör ett jädrans bra jobb. Hur är det egentligen i Funäsdalområdet. Där drivs skoterlederna av ett aktiebolag. Vad jag vet finns en skoterklubb, Team walles. Vad gör den ? Förutom den rena tävlingsverksamheten vill säga ?
De borde gå skoterägarna till mötes och försöka påverka bolaget så de höjer standarden på betallederna
 
N

Nilla

Hur funkar det om man åker upp en vecka och åker lite, finns det någon veckoavgift eller är det samma som för övrigt (300kr).
Var i lofsdalen förra vintern och där hade dom en veckoavgift på 150kr helt ok.