Funäsdalen

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Hur ser det ut i Funäs nu, kommer man fram till nån mack? Och har nån 98 oktan?
På Shell tanka vi o där tror ja de finns 98 men kan inte lova. Helt okej före men lite snö o dålig led mellan funäs o ljusnedal, annars funkar lederna hyfsat, bitvis riktigt bra. stenhårt på friåkningsområdet i helgen som var iaf. GAnska lite snö på fjället, vi var till helags både fredag o lördag men ganska tråkig led till Ramundberget därifrån.
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Finns riktigt bra åkning från messlingen mot storsjö. Var där förra veckan och det var nog det roligaste och mest galna jag varit med om. Meterdjup snö med bra driv, inte puder men löst. Många fastkörningar och mycket attackbjörkar . I riktigt jävla branta sluttningar. Blir nog till att ge rr se till frugan och köpa en swb assault till mig själv.
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Hoppas på en gulddag idag. Ett par dm nysnö och inte ett moln i sikte! :)
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Finns riktigt bra åkning från messlingen mot storsjö. Var där förra veckan och det var nog det roligaste och mest galna jag varit med om. Meterdjup snö med bra driv, inte puder men löst. Många fastkörningar och mycket attackbjörkar . I riktigt jävla branta sluttningar. Blir nog till att ge rr se till frugan och köpa en swb assault till mig själv.
är det friåkning mellan messlingen o storsjö? Är ju fina sluttningar på vänster sida om man kommer från messlingen. Var så osäker sist vi så vi höll oss på leden...
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Njaaaa, jag körde bara rakt ut i skogen och hitta så sjuka raviner. Var ute i 6timmar hade 1 timme på skotern. Vi var 5 pers och 2 var hyfsat nya så mycket hjälpa, men vilken dag.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Kan rapportera dåligt med snö i dalgången, Funäs + Tännäs + Hede nästa borta. På höjderna bra, dock sten framme på Lillfjället. Kom mera nysnö mot Lofsdalen - Särna.
 

skoter_tokan

Välkänd medlem
31 okt 2007
270
0
16
Norrtälje/Messlingen
är det friåkning mellan messlingen o storsjö? Är ju fina sluttningar på vänster sida om man kommer från messlingen. Var så osäker sist vi så vi höll oss på leden...
nej är inte friåkning där. Dock kör många utanför men du ska ha i åtanke att du kan bli straffad. Ledvärderna är dock inte ofta där omkring.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
nej är inte friåkning där. Dock kör många utanför men du ska ha i åtanke att du kan bli straffad. Ledvärderna är dock inte ofta där omkring.
Kan glädja dig med att det inte är reglerat där (bortsett från renskötseln på våren). Om man kommer från Messlingen och när man passerat kraftledningen så är det inte reglerat till vänster om leden fram till några hundra meter innan flatruetvägen.

Gränsen på Funäsdalens regleringsområde följer leden upp till rondellen. Dock är det påbjuden skoterled vilket gör att det inte är tillåtet att avvika från leden. Så ska man hårddra det så får man åka upp till där regleringsområdet slutar, ta vänster 20 meter och sen kan du åka tillbaka ner hela vägen till kraftledningen om du vill. Eller droppa skotern med helikopter 20 meter till vänster om leden på någon myr. De flesta anser att detta dock bara är trams och svänger av till vänster ändå, t.ex. vid Österstoljan eller strax innan.

Vi åkte en hel del kring Högrensvålen förr, kan vara riktigt bra åkning där när förhållandena är rätt.

Jag tog fram en karta förra året som innehåll information från Storsjö/Ljungdalen, Funäsdalen, Naturvårdsverket och Länsstyrelsen för att lista ut vart fan man faktiskt får åka (vilket inte är lätt). Ska se om jag kan hitta den.