Freeride vs Summit 2014-2015 (2016)

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag tänker mig mer att skillnaden sitter i smal vs bred framvagn (kanske i kombination med mjukare dämpare). Jag har inte kört freeride men dock en 2014 Boondocker 3700 och jag har förstått att de är hyffsat likvärdiga och den var rent hopplös att bryta runt jämfört med sambons 2013 146" summit vid samma tillfälle. Jag fick verkligen jobba med att framförallt hålla kvar den jämfört med summiten som man snarare får jobba med åt andra hållet så det var gigantisk skillnad på dem. Boondockern var mer som min fd nytro. Skillnaden att bryta runt hennes summit jämfört med min t3:a 154" är inte så stor. I vissa fören är t3:an lite halvjobbig att köra rakt fram med för den kutar lite hit och dit känns det som. Man får ta lite mer kommando över den.

Freeriden har väl iofs samma boggie som summiten (om man tittar på 146" och uppåt så det kanske gör den lite lättare att bryta runt jämfört med boondockern men jag tror ändå att det mesta sitter i framvagnen)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Skillnaden är mindre mellan freeride och summit än mellan boondocker och summit.

Inget fel på någon av maskinerna men boondockern kräver mer att bryta runt tycker jag.