Freeride 800 154" vs Summit X 800 154" för och nackdelar?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Freeride bör vara bättre på led och har bättre dämpare original. Freeride är ju the shit om du är killen i gänget som kör hårdast och hoppar som om du skruvat av skallen och lämnat den hemma.

Summit är smalare mellan skidorna och ganska kompromisslös. Den är riktigt bra där det är brant, trångt och mkt snö.

AndersEdlund

Välkänd medlem
20 okt 2011
134
1
6
Örnsköldsvik
Blir ju mycket kring Övik men många skoterresor blir det nog. Körde en summit xm i vintras i Gautosjö och den var hur skoj som helst! Men den var förjävla smal. Nästan lite för brutal! hur mycket skiljer det på freeriden och summiten? Jag är ingen kille som direkt åker runt och hoppar en massa. Sånt har jag gjort bort för länge sen :)

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.163
114
63
Freeriden har väl 38" framvagn om jag inte kommer ihåg fel. I alla fall 97.5cm mellan skidorna i smala läget jämfört med Summitens 36" som är 90cm i smala och 95cm i breda läget. Klart märkbar skillnad.

Jag vet inte hur mycket snö ni har där nere eller vart du nu kör, men är det inga snörika ställen har du nog kanske roligare med en Freeride, då den har bredare användningsområde.

AndersEdlund

Välkänd medlem
20 okt 2011
134
1
6
Örnsköldsvik
Ja är det 38" i freeriden så blir det ett självklart val. 36 var lite väl brutalt tycker jag. kommer ju att bli en del led körning också. Tack för hjälpen!

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
En sak till med freeriden , den kanske har bättre fjädring och ser bra ut men tror att den blir sämre ifall man tänkt klättra och köra mycket lössnö pga dom bredare fotstegen.

Så jag tycker så här :)

mycket ledkörning å hopp =freeride
Å mkt lössnöåkning å klättring = summit
Å allra bäst summiten med bättre dämpare :)

AndersEdlund

Välkänd medlem
20 okt 2011
134
1
6
Örnsköldsvik
Jasså den är bredare. Klättring är ju det roligaste. men summiten är ju så extremt smal så måste nog bli en freeride. Blir nog bara några få resor där jag verkligen behöver en summit så jag får klara mig utan den i vinter. får väl avgöra hur det funkar i vinter och köpa en summit till nästa :)

fredrikluuundberg

Aktiv medlem
27 aug 2013
68
0
6
Boden, Norrbotten
Freeriden är bredare, har lite aggresivare stötdämpar setup .. tror den är lite mer fokuserad på att kunna fara och hoppa runt lite mer än vad summiten är?

Summiten är smalare för bättre kontroll när det är trångt, lite mer mountainmaskin än freeriden, men tror freeriden duger alldeles utmärkt här i våra svenska skogar!

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Freeriden kommer till korta när det börjar bli riktigt brant och på skrå.
Den har bredare fotsteg än Summit som bromsar när det går brant på skrå.
Freeride är en bra lössnökompromiss som klarar hop och lek och ledåkning bra.
Summit är en renodlad lössnöare.

Tror en FR skulla passa bäst för TS...

Richard

Välkänd medlem
14 nov 2010
118
0
6
Vad jag har förstått så är det lika breda fotsteg på FR som på Summit på 2014-års modell? Eller har jag blivit missinformerad? =)

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Jag skulle tveklöst valt Freeriden om jag ägnade mig åt nått annat än renodlad lössnöåkning. Beställde
Hade T-motion kommit före S-36 framvagnen hade Freeride och Summit haft lika skidbredd.
Med det menar jag att nu när freeriden får Flexedge och t-motion så är den bredare framvagnen inget problem längre. Pro RMK har väl ungefär samma bredd eller är jag ute och cyklar?

Den enda nackdelen med Freeriden är de bredare fotstegen. Jag märkte av de när jag körde Freeride, märktes mer på 146" än på 154". Av alla jag pratat med som kör freeride är det bara en som har nämnt det med att fotstegen är breda och han har ändå beställt ny Freeride till nästa vinter. Så det ser jag inte som ett problem utan snarare en egenskap som inte passar mig.

Jag körde Boondocker 3900 i vintras och planerar att göra det kommande vinter också. Jag valde den bredare framvagnen trots att standard är S-36. Eftersom min körning är en hel del allround så vill ejag ha bredare framvagn med bättre dämpare. Hade inga problem att skråköra den i vintras och det blir nog knappast sämre när den också fått FlexEdge. Känner helt enkelt inget behov av smalare framvagn så jag tror också stenhårt på 2014 freeride.

mr.summit

Välkänd medlem
12 jun 2009
210
0
18
Malung
Men Summit har i alla fall bredare fotsteg än 2013?
Summiten har lika fotsteg som ifjol. Freeriden har lika stora öppningar i fotstegen som Summiten men fotstegen är breddade utåt utanför öppningarna för att få lite bredare fotsteg.

baner85

Välkänd medlem
14 jun 2012
123
0
16
Haft en 12- summit x 154". Bytte in den mot en 13- freeride 146" förra vintern.

Enda som jag inte gillade med freeriden var fotstegen, hivade på ett par skinz airframes istället.

Mycket bättre dämpare på freeriden, som natt och dag när man kör på dålig led.

Lite tyngre att bryta omkull freeriden men mer en vanesak.

Bägge maskinerna är riktigt bra.

Föredrar dock freeriden.

/baner

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Freeriden har bättre dämpare men jag tycker vikten är den största märkbara skillnaden på maskinerna, därför föredrar jag summit framför freeriden, ska dock bli kul att prova en i vinter med t-motion å flexedge, kanske gör viktskillnaden mindre påtaglig!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Tror inte man känner mycket av vikten skilnaden.
känns mest tyngre pga styvare fjädring och bredare framvagn.
Jag satt på s36 framvagn på min freeride och då känns det mycket smidigare.
Och den största viktskillnaden på dom är nog el starten så en summit med el start ligger inte många kilo under en Freeride =)

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Tror inte man känner mycket av vikten skilnaden.
känns mest tyngre pga styvare fjädring och bredare framvagn.
Jag satt på s36 framvagn på min freeride och då känns det mycket smidigare.
Och den största viktskillnaden på dom är nog el starten så en summit med el start ligger inte många kilo under en Freeride =)
Tycker då Summit känns betydligt lättare på alla sätt i snön även när man jämförde 2011orna utan t-motion och då provade jag freeriden med smala spårvidden och summiten med bredare spårvidden och den skillnaden är ju inte mycket !
Men alla är ju olika, jag prioriterar iafa vikt/smidighet framför dämperi/förstärkningar, då jag åker typ 90% friåkning.