Frågor om v-force.

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
Tjena! Märkte idag att min började gå jävligt dåligt på låga varv, gick dock hur bra som helst på högre varv? tänkte direkt att det var insugsgummina, for hem och sprutade lite startgas runt insugsgummina och den dog när jag sprutade på ena gummit? borde den inte varva upp? :O

Tog upp stiften och märkte att ett stift(samma sida som den dog när jag sprutade startgas) var lite ljusare än det andra, tecken på tjuvluft?

Tog upp insugsgummit och visst var det var en ganska stor spricka i det ena gummit.

Har lite frågor angående det här...

1. Varför gick den bara dåligt på låga varv? :O

2. Varför dog den när man sprutade startgas? borde den inte varva upp istället?

3. Är det värt att köpa orginal insugsgummin? eller lika att satsa på v-force direkt?

4. Räcker det med att köpa bara v-force gummina, eller måste jag ha med reeds och allt? isf, var hittar man billigaste kompletta kittet?

5. Verkar ju som att dem flesta enduros käkar insugsgummin som fan, hur har ni löst det problemet? sätta fast luftburken på nått bättre sätt?

Skotern är en enduro 600sp -01, om det skulle spela någon roll :D
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
1. Föratt den får mer soppa när du håller full gas och kan på så sätt gå bra då, även om den går lite snålt då oxå.

2.Antagligen kom det väl in så pass mycket startgas så den sura typ.

3.Jag skulle satsat på V-force, nästan samma pris, bättre hållbarhet, kanske lite bättre gassvar/mer effekt.

4.Ja, du måste köpa komplett. http://www.pdsab.se/ Har bra priser..

5.Kan jag inte svara på, men har läste nån tråd när dom fixat luftburken så det inte ska slita lika mycket på gummina. Öppna luftlifter är ju oxå ett altenativ..
 

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
Tack för svaren jockegubben! Du verkar kunna det mesta :D

En fråga, på pdsab hittar jag inte kompletta kit? bara reeds? Skulle du kunna länka?
 

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
Jo, jag tänkte det. :) På sidan så verkar det ju bara finnas orginalgummin? finns det ens några speciella v-force gummin? :O
 

Sandling

Välkänd medlem
16 mar 2008
158
4
18
Om du har problem men att insugsgummina spricker så kanske Boysen Rad Valves borde vara ett alternativ. Dem har "insugsgummina" i aluminium.
 

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
Tack för svaren! Men tänkte om man slänger på öppna filter, borde det inte bli mindre påfrestningar på insugsgummina då? eftersom det verkar vara ett vanligt fel på enduros att gummina spricker ofta. :)
 

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Från PDSAB följer gummit med om du köper VF3.

Angående förslitningar på gummit kan du ju lägga något mjukt under luftburken så att den inte hänger i förgasarna.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Från PDSAB följer gummit med om du köper VF3.

Angående förslitningar på gummit kan du ju lägga något mjukt under luftburken så att den inte hänger i förgasarna.
Följer bara med om du köper till 600 HO motorn, vilket han inte har :rolleyes:

Att lägga nåt mjukt under burken var väldigt smart, de måste jag nog själv göra. Ang att sätta dit öppna filter så kommer du få byta gummin lika ofta som du tankar (nästan iaf), då finns de inget som stabiliserar gummina och dom får ta all vikt.
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Följer bara med om du köper till 600 HO motorn, vilket han inte har :rolleyes:

Att lägga nåt mjukt under burken var väldigt smart, de måste jag nog själv göra. Ang att sätta dit öppna filter så kommer du få byta gummin lika ofta som du tankar (nästan iaf), då finns de inget som stabiliserar gummina och dom får ta all vikt.
Man brukar göra stag som håller upp filtren.

Så har jag på min, stag som går från fästet till styrstången.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Man brukar göra stag som håller upp filtren.

Så har jag på min, stag som går från fästet till styrstången.
Precis, men de kan man ju lika gärna göra med burken kvar oxå. Alltså är filtrena inte lösningen.