Frågor om TPS givaren

Kroffe88

Medlem
1 feb 2011
42
0
1
Har lite funderingar kring hur en TPS fungerar.. Skotern är en IQ CFI 600
Förstår att den fungerar så att den reglerar något ju mer man gasar, men hur reglerar den och vad?
Man ska ställa min TPS på 0,7v och sedan ställa upp tomgångsskruven så det blir 0,95v. När jag gör detta får jag hög tomgång och sen känns det som den surar ner sig på en gång.
Fanns ett tuschstreck ritat utanpå TPSen.. Höftade TPSen till det strecket och då tycker jag att den inte surade ner stiften lika mycket!

Så, hur fungerar TPSen.. Lägre volt mindre soppa och vise versa? Har för mig att när vi höftade in TPSen så fick jag ett värde på cirkus 0,55v ungefär. Men tycker den då gick dåligt på mellanregistret så ställde in den till 0,95v ink tomgång igen och då surar skotern ner sig totalt då den blir varm och man buskör lite.

Blir galen på alla dessa givare och håller alla mina tummar på att någon har någon aning om hur tpsen fungerar.

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
TPS talar om för styrenhet vilket läge gasspjället har. Så att bränsle går att delvis basera på detta värde. Blir värdet för litet eller för stort blir det troligtvis någon fel av det också. Då det är praxis att använda lite dödband i bäge ändlägen för feldektektering av sensor och kablage.

Ger TPS för litet värde: Luras styrenhet att det är mindre öppnade gasspjäll än det är i verkligheten. Därmed lite för lite bränsle än det borde vara.

Ger TPS för stort värde: Luras styrenheten att ge mer soppa då den tror att det är mer öppna gasspjäll än det är i verkligheten.

Du bör se till att den står som det är tänkt för att bränslemappen ska fungera på hela området.

Kroffe88

Medlem
1 feb 2011
42
0
1
Ja precis.. Då tror jag att jag tänkte ungefär rätt.
Men det är ju väldigt konstigt att tomgången blir väldigt mycket för hög när man ställer den som det står i verkstadshandboken, som jag skrev 0,7v och 0,95v med tomgångsskruven justerad.
Då ska man få en perfekt tomgång på ungefär 1800-1900 rmp. Min varvar ungefär 2000-2400 rmp.

DOCK så mätte jag TPSen direkt på TPS givaren.. Man kanske måste mäta genom kablaget upp till ECUn för att få så exakt som möjligt? Tänkte om även kablarna gav ett visst motstånd?

Kroffe88

Medlem
1 feb 2011
42
0
1
Sen måste jag bara tillägga att skotern dragit kopiöst mycket soppa under tiden jag har försökt få den att gå. Nästan en hel tank på.. Pja, 3-4mil? Kan en felinställd TPS göra att den flödar på så fruktansvärt?

Tekniknörden1

Semi PRO sledder
7 mar 2011
39
1
0
Det kan TPS visserligen göra. Men då skulle det tjänas när man kör för att den går för fett.
Vi kan räkna på det IQ CFI 600 har ca 125 hk, vilket behöver 328 cc/min per cylinder. (0.328*2)*60=39,36
Rent teoretiskt ska en IQ CFI 600 kunna dra ca 39 liter per timme på max varv. Om då räknar, vet inte toppfarten på på IQ CFI 600. Gissar 160 km/h i 4 mil blir 10 liter.
Rätta mig om jag har fel!

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.901
886
113
Kramfors
Tomgsspjället måste först ställas in till rätt öppning enl handbok innan man kör grejen med 0,7 och skruva upp tomg till 0,95v.

Vissa motormärken i bil som mc och skoter anger först ett givet mått på spjällöppning. När det är inställt vrider man TPSen till voltantalet är ex 0,95v. Då får man normal tomg.

Du måste ha för högt ställd tomg innan du kör grejen med 0,7 till 0,95v.

Du måste ta reda på måttet utgläget för gasspjället!