Har lite funderingar kring hur en TPS fungerar.. Skotern är en IQ CFI 600
Förstår att den fungerar så att den reglerar något ju mer man gasar, men hur reglerar den och vad?
Man ska ställa min TPS på 0,7v och sedan ställa upp tomgångsskruven så det blir 0,95v. När jag gör detta får jag hög tomgång och sen känns det som den surar ner sig på en gång.
Fanns ett tuschstreck ritat utanpå TPSen.. Höftade TPSen till det strecket och då tycker jag att den inte surade ner stiften lika mycket!
Så, hur fungerar TPSen.. Lägre volt mindre soppa och vise versa? Har för mig att när vi höftade in TPSen så fick jag ett värde på cirkus 0,55v ungefär. Men tycker den då gick dåligt på mellanregistret så ställde in den till 0,95v ink tomgång igen och då surar skotern ner sig totalt då den blir varm och man buskör lite.
Blir galen på alla dessa givare och håller alla mina tummar på att någon har någon aning om hur tpsen fungerar.
Förstår att den fungerar så att den reglerar något ju mer man gasar, men hur reglerar den och vad?
Man ska ställa min TPS på 0,7v och sedan ställa upp tomgångsskruven så det blir 0,95v. När jag gör detta får jag hög tomgång och sen känns det som den surar ner sig på en gång.
Fanns ett tuschstreck ritat utanpå TPSen.. Höftade TPSen till det strecket och då tycker jag att den inte surade ner stiften lika mycket!
Så, hur fungerar TPSen.. Lägre volt mindre soppa och vise versa? Har för mig att när vi höftade in TPSen så fick jag ett värde på cirkus 0,55v ungefär. Men tycker den då gick dåligt på mellanregistret så ställde in den till 0,95v ink tomgång igen och då surar skotern ner sig totalt då den blir varm och man buskör lite.
Blir galen på alla dessa givare och håller alla mina tummar på att någon har någon aning om hur tpsen fungerar.