Frågor om RX1 Warrior

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jodå, fungerar perfekt i både puder samt på både hård och moddig led.
Den har 2 olika bärlager, det smalare (som är som en vanlig skida) som endast är i kontakt med snön på hårt underlag, när det sedan blir lösare så kommer plan 2 i kontakt med snön och ökar bärigheten.

Kölen är också högre så den styr bättre.

Enda föret som den är lite lynnig i är skar-före som medarna precis sjunker ner i. Det märkts mest om man har felaktig toe-out.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Jodå, fungerar perfekt i både puder samt på både hård och moddig led.
Den har 2 olika bärlager, det smalare (som är som en vanlig skida) som endast är i kontakt med snön på hårt underlag, när det sedan blir lösare så kommer plan 2 i kontakt med snön och ökar bärigheten.

Kölen är också högre så den styr bättre.

Enda föret som den är lite lynnig i är skar-före som medarna precis sjunker ner i. Det märkts mest om man har felaktig toe-out.
Tackar för det svaret! Har du föresten åkt någon maskin med SLP PP så du vet hur de fungerar att jämföra med?

//R
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jo, men det var en Rev500SS (eller vad de nu heter) i lite lössnö och endast i max 5 minuter så jag har ingen speciell uppfattning om dem.

Tror personligen att man får mest för pengen med Apex Mtn-skidor, läser man på www.ty4stroke.com så finns det mycket positivt skrivet om skidorna.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Jo, men det var en Rev500SS (eller vad de nu heter) i lite lössnö och endast i max 5 minuter så jag har ingen speciell uppfattning om dem.

Tror personligen att man får mest för pengen med Apex Mtn-skidor, läser man på www.ty4stroke.com så finns det mycket positivt skrivet om skidorna.
Japp, men det jag är lite rädd för att när de pratar lössnö "over there" så är det metervis av torrt puder och här i Svedala så är lössnö halvpackad halvblöt snö oftast. Men visst. Jag försöker hänga med på TY också om vad som gäller, men som sagt så tenderar Svedala att vara lite speciellt ibland.

Kan få lös nya SLP PP för 2k och därför jag funderar lite för och emot.

Du har inte filmat någon lössnöåkning med din som man skulle kunna få tjyvkika lite på?

//R
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Förvisso sant att de har mängder med fluffigt, men oftast när vi är ute och letar oss genom skog och terräng så är det jag med Warriorn som får spåra så lite fluff har jag kört (och fastnat) i.

Så det blir en hel del lössnöåkning/boondocking som man pysslar man med, men med mina 39 varv runt solen så är det sällan man filmar sina övningar, är väl de som har ca 20 varv mindre runt jorden som gör sånt. :)

Warriorn är förvånansvärt lätt att slänga runt när man lärt sig maskinen...
 
S

StoxResearch

Robster:
Jag har kört med SLP PP i åratal på min Lynx och tycker dom funkar såååå ***** bra. De är ungefär likadana som de som Mikael_N beskrev med en hög köl i mitten. Kanonskidor till min gamla Lynx.

Däremot vet jag en som har testat dom på en TNT, och han tyckte dom var rena skiten till den maskinen. Du ska nog höra vad andra säger innan du vågar chansa med dom.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Förvisso sant att de har mängder med fluffigt, men oftast när vi är ute och letar oss genom skog och terräng så är det jag med Warriorn som får spåra så lite fluff har jag kört (och fastnat) i.

Så det blir en hel del lössnöåkning/boondocking som man pysslar man med, men med mina 39 varv runt solen så är det sällan man filmar sina övningar, är väl de som har ca 20 varv mindre runt jorden som gör sånt. :)

Warriorn är förvånansvärt lätt att slänga runt när man lärt sig maskinen...
Det kanske beror mer på förarskicklighet än på Warriorns förträfflighet som boondocking maskin?

Vad har du för ärlig snittförbrukning när du kör lössnö/boondocking? Inte bara lek, men blandat lek och transport så att säga. Vad skulle du vilja förändra mest av allt med din maskin? Vad har du gjort för att minska motorbromsen? Finns ju en del att läsa om detta på TY och är nyfiken på om du gjort något, eller provat något och hurvida du tycker det fungerar mm?

//Rob
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vet inte egentligen hur det kommer sig, men jag tycker att Warriorn är lättare att kasta runt än Vipern som jag hade, om nu den jämförelsen säger något. Kanske för att motorn snurrar 'baklänges' och motverkar gyron i mattan/drivlinan, vad vet jag...

Jag snittar mellan 1.3 till 2 liter milen (jag har ECP-kitten som minskade soppan med ca 1dl/milen och ger 15hk på mellanregistret). Toppnoteringen på 2 liter/milen når jag med Nilakälke och 2-4 barn + fru + vovve. Kan hända att jag har kommit upp i något liknande utan kälke också i riktigt tungföre, men det är nå fruktansvärt svårt att få maskinen till att halsa soppa som man annars var van vid då man hade Poo Storm etc..

Motorbromsen var mest besvärande i början, efter ca 3-500 mil så mjukas det upp en hel del. Har man fullskodd matta eller vagnsbultar i mattan så minskar man både motorbromsen, soppaförbukningen och slidesnötning.

Sedan har jag monterat Heavy Hitters + overdrivehelix och bytt fjäder i primären till en 30/120, om det har någon egentlig inverkan på motorbromsen vet jag inte.
Har även bytt boggie på den till en Arctic-boggie, bättre mattvinkel och minskat risken för mattrapp.

Jag tror egentligen att man omedveten hanterar motorbromsen, precis som att andas.
Istället för att helt släppa trottlarna för att sedan tvingas nypa broms, så slår man av trottlarna lite försiktigare och använder inte bromsen.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Vet inte egentligen hur det kommer sig, men jag tycker att Warriorn är lättare att kasta runt än Vipern som jag hade, om nu den jämförelsen säger något. Kanske för att motorn snurrar 'baklänges' och motverkar gyron i mattan/drivlinan, vad vet jag...

Jag snittar mellan 1.3 till 2 liter milen (jag har ECP-kitten som minskade soppan med ca 1dl/milen och ger 15hk på mellanregistret). Toppnoteringen på 2 liter/milen når jag med Nilakälke och 2-4 barn + fru + vovve. Kan hända att jag har kommit upp i något liknande utan kälke också i riktigt tungföre, men det är nå fruktansvärt svårt att få maskinen till att halsa soppa som man annars var van vid då man hade Poo Storm etc..

Motorbromsen var mest besvärande i början, efter ca 3-500 mil så mjukas det upp en hel del. Har man fullskodd matta eller vagnsbultar i mattan så minskar man både motorbromsen, soppaförbukningen och slidesnötning.

Sedan har jag monterat Heavy Hitters + overdrivehelix och bytt fjäder i primären till en 30/120, om det har någon egentlig inverkan på motorbromsen vet jag inte.
Har även bytt boggie på den till en Arctic-boggie, bättre mattvinkel och minskat risken för mattrapp.

Jag tror egentligen att man omedveten hanterar motorbromsen, precis som att andas.
Istället för att helt släppa trottlarna för att sedan tvingas nypa broms, så slår man av trottlarna lite försiktigare och använder inte bromsen.
Tack för ett mycket informativt svar.

Viperliknelsen säger mig en hel del. Låter som att du har en riktig sparbössa i bränsleförbrukning där. :D
Vad kör du med för matta? Längd? Kamhöjd? Var maskinen mycket bättre med arctic boggin än med original? Har du provat att köra utan kränghämmare?

/Rob
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Kört tills iår med RipSaw 32mm (345cm), mattan har hållit bra och det är bara någon kam som är av. Har monterat vagnsbult i den (orkade inte fullclippa den).

Nu är en fullclippad Camoplast Intense 38mm (345cm) påväg från CB Performance i USA, fick bra pris därifrån.

Arcticboggien funkar perfekt, kliver upp fint och inget mattrapp. Och skall sanningen fram så är den betydligt behagligare än Pro Action CK. Boggie är väl det som Arctic verkligen har lyckats med.. ;)

Arcticboggien är inte nu lika hårt kopplad som ProAction så det är lite annorlunda på den fronten. Har ibland lite svårt att hålla ner framändan på maskinen.

Jag har inte testat att köra utan krängningshämmare och jag tror inte att jag kommer att prova det heller då jag inte har någon agg mot dem.