Frågor om RX1 Warrior

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Vilket år fick RX1 insprutning?
Kan man montera en 144" matta på en warrior, utan att förlänga tunneln?
Hur är orginaldämperiet på årsmodell -05 och framåt?
Hur är körställningen på årsmodell -05 och framåt (gjordes inte körställningen om till -06?)? Om man friåker mycket, behöver man då bygga om körställningen för att det ska funka vettigt?

Vad skiljer warriorn mot RX1 Mountain förutom tunnellängd, mattlängd och skidor? Sitter back standardmonterat?

Ngt speciellt med Warriorn som är värt att nämna i övrigt?

//Rob
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Har du glömt hur man avänder internet?
http://www.hartmaninc.com/warrior2005.html

vilken tur att du kan internett då.....

ingen skillnad på dynorna på det gammla chassiet.

den nya chassiet "apex" i folkmun har högre dyna och framflyttad körställning samt insprutning.
SVENSKA knracing säljer hartmans produkter dvs förlängning till både boggie och tunnel.

ang skillnad warrior gentemot mountain på gammla rx1 är det inte så stor skillnad.samma boggie vad jag vet.
drivhjulen är mindre samt ev smalare framvagn och högre styre. dom senare vet jag inte säkert.


den nya rx1 "apex" skiljer det ungefär samma saker men olika boggies på dessa då mountainversonerna fick egen boggie
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
vilken tur att du kan internett då.....

ingen skillnad på dynorna på det gammla chassiet.

den nya chassiet "apex" i folkmun har högre dyna och framflyttad körställning samt insprutning.
SVENSKA knracing säljer hartmans produkter dvs förlängning till både boggie och tunnel.

ang skillnad warrior gentemot mountain på gammla rx1 är det inte så stor skillnad.samma boggie vad jag vet.
drivhjulen är mindre samt ev smalare framvagn och högre styre. dom senare vet jag inte säkert.


den nya rx1 "apex" skiljer det ungefär samma saker men olika boggies på dessa då mountainversonerna fick egen boggie

Du var allt en riktig glädjespridare. Han försökte nog bara svara på min fråga och ge mig en hint om att söker man smart så hittar man det man letar efter.

Alltså så kom insprutning på årsmodell -06. Trist, eftersom det är så bra pris på tidigare årsmodeller.

Är det någon som vet om det är back på alla maskiner föresten?

//R
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
#1 -06
#2 Blir tight vid stänklappen.
#3 Warrior -05=pro action=sådär,gammal konstruktion.
Warrior 06-=mono shock=bra,lättjusterad med ratt på tunneln.
#4 Klassisk körställning på -05.
06- har högre dyna och framflyttat styre.
Styrhöjare kan kanske vara önsvärt om man friåker mycket.
#5 Spårvidd,boggie(06-),dämpare,fjädrar,lite lägre styre på warriorn mot mountain.
Back var standard på warrior,tillbehör på mountain.

Körde nästan 1000 mil med en mountain-03 i stort sett standard(förutom öhlins bak i boggien)utan att lida nämnvärt av det,to m dom smala skidorna.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Tack 130FI för informativt svar!

Här kommer några frågor till.

Vad är speciellt med Warriorn som är värt att nämna i övrigt? Både bra och dåligt?
Hur är bränsleförbrukningen vid lössnöåkning? Framkomlighet? Dyker den som ett spett med fronten när man slår av i lössnö eller? Måste man väga +100 kg för att kunna hantera den vettigt?

Är lite intresserad av att använda en som utgångsobjekt för eget projekt.

//Rob
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Warriorn har jämfört med mountain:bredare framvagn,bättre dämpare,back std,mono shock boggie(06-).
Både warriorn och mountain har före -06 pro action boggie båda 2.
06- har warriorn mono och mountain har pro mountain boggie.
Mountain skidorna eller minst dom halvbreda(06-)är att rekommendera,annars vill dom dyka vid gassläpp.
Min mountain tog vid puderkörning runt 2l/mil,men då hör inte jag till dom extremaste förarna,och vid ledkörning ca 1,5l/mil.

Lite vikt är nog bra att ha,men tror inte du behöver vara runt 100 kg för att ha nånting att säga till om.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Ägde en Rx-1 i c:a 20mil.
Mina första intryck.
1. KASS variator setup org.
2. Extremt lätthanterlig för sin vikt. Brukar o bryta runt den inga problem (jag är 170cm lång o 65kg tung)
3. Kör du fast är du fast
4. Halv omodern körställning. Rekomenderat MINST styrhöjare, ev. framflyttad styrstång.
5. Rx-1 är ett perfekt utgångsobjekt då det finns HUR MYCKET SOM HELST att göra med den.

Kika in på www.mountainperformance.com för att få lite insperation!

Mvh
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Ägde en Rx-1 i c:a 20mil.
Mina första intryck.
1. KASS variator setup org.
2. Extremt lätthanterlig för sin vikt. Brukar o bryta runt den inga problem (jag är 170cm lång o 65kg tung)
3. Kör du fast är du fast
4. Halv omodern körställning. Rekomenderat MINST styrhöjare, ev. framflyttad styrstång.
5. Rx-1 är ett perfekt utgångsobjekt då det finns HUR MYCKET SOM HELST att göra med den.

Kika in på www.mountainperformance.com för att få lite insperation!

Mvh
Vilken årsmodell var det på din RX1:a? -05 eller äldre? -06 har ju helt ny körställning och verkar få bra betyg för körställningen vad jag förstått.

Om din RX1:a skulle vara 40 kilo lättare, skulle den varit bra då eller räcker inte det heller för att lyfta den från tung-gris till ok/bra skoter?

//Rob
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Robster:
Det var åratal sen som JAG slutade att LYFTA skoter.
Alldeles för tungt.

Mycket lättare att trampa ner snön runt skotern och KÖRA upp den försiktigt,OM man haft sinnesnärvaro nog att släppa gasen i tid.
Sen vet jag inte om det är åldern,men jag tycker inte det är så roligt att köra fast numera + att man har lärt sig ungefär var man kan köra utan att det blir jobbigt.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Vilken årsmodell var det på din RX1:a? -05 eller äldre? -06 har ju helt ny körställning och verkar få bra betyg för körställningen vad jag förstått.

Om din RX1:a skulle vara 40 kilo lättare, skulle den varit bra då eller räcker inte det heller för att lyfta den från tung-gris till ok/bra skoter?

//Rob
Rx-1 '03 hade jag. Första års, troligtvis sämsta.
Jo, fixar du lite modernarer körställning börjar vi närma oss "stå-upp" chassiena. Ska länka till några norska byggen senare.

Tar du bort 40kg och ev. lite N/A trim lr Turbo + 144" matta med värre kam. Kan jag säga dig att du har en skoter med potential.
Rx-1an är absolut inget hopplöst fall, med tid o pengar kan man göra den till en liten dräpare.
Skulle personligen säga att RX-1an är roligare utgångs skoter än APEX när det gäller moddning.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Skulle personligen säga att RX-1an är roligare utgångs skoter än APEX när det gäller moddning.
Varför då??? Nu blev jag nyfiken. Borde vara tvärt om tycker jag. I synnerhet med tanke på EFI:n på -06 och framåt. Gasare känns stenålder... :D

//Rob
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
För det känns som APEX'n är mer fulländad än RX-1.
Är ju endast EFI:n jag kan se som bättre fördel o börja med APEX, vad gäller turbo/SC.

Men det är ju bara vad jag tycker!
och körställningen och det bättre chassit väl?

Turbo/SC ingår inte i mina planer. Effekt är såklart superkul, men det kostar rejält med flis också samt ökar på bränsleförbrukningen (läs minskar aktionsradien) ganska rejält. Rätt värdelöst att montera Turbo/SC om man inte utnyttjar det menar jag och då drar förbrukningen iväg rejält också. Såklart är jag inte sämre än att jag kan ångra mig, men som jag ser det så är det mest något jag får drömma om att ha eftersom nackdelarna överväger (DYRT, sämre hållbarhet (mer mecka vilket inte är önskvärt, då all ledig tid hellre läggs på dottern), och som sagt högre förbrukning. Dessutom drar det med sig många andra krav på fix för att det ska funka bra. Fönsterdrivhjul, rejälare matta mm mm.

//R
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Okej,

Ska man köpa en Rx-1 ska man vara bered att lägga ner slantar för att få den i vettig.
Men i ditt fall som det verkar är APEX'n ett bättre alternativ. Släng på en värre boggie (A/C lr X-tra boggiena brukar funka fint) Lite längre matta o bättre skidor så har du en rolig maskin.
Att sedan komplitera med luftfilter (vars namn jag inte kommer på just nu) EFI box från hauck, bättre variator setup + nått roligt avgassystem.

Lät i början som du tänkt bygga nå värre projekt. Då hade jag rekomenderat Rx-1an. För det finns mer o bygga då!
Annars APEX helt klart!
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Okej,

Ska man köpa en Rx-1 ska man vara bered att lägga ner slantar för att få den i vettig.
Men i ditt fall som det verkar är APEX'n ett bättre alternativ. Släng på en värre boggie (A/C lr X-tra boggiena brukar funka fint) Lite längre matta o bättre skidor så har du en rolig maskin.
Att sedan komplitera med luftfilter (vars namn jag inte kommer på just nu) EFI box från hauck, bättre variator setup + nått roligt avgassystem.

Lät i början som du tänkt bygga nå värre projekt. Då hade jag rekomenderat Rx-1an. För det finns mer o bygga då!
Annars APEX helt klart!
Intressant. I vilket läge/hur mycket mods krävs för att RX1 ska vara mer intressant än APEX och varför? I min värld så är APEX alltid ett bättre utgångsobjekt.

Visst är tanken att det ska vara ett "värre projekt", men utan att trimma motorn. Annat än med variatorkit anpassat efter vad som ska fixas i övrigt. Slutprodukten ska iallafall bli bästa möjliga boondockingmaskin utifrån utgångsobjektet, utan att ombyggnadskostnaden blir sjukt hög eller att man måste vara bra på att mecka (för det är jag inte).

//Rob
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Intressant. I vilket läge/hur mycket mods krävs för att RX1 ska vara mer intressant än APEX och varför? I min värld så är APEX alltid ett bättre utgångsobjekt.

Visst är tanken att det ska vara ett "värre projekt", men utan att trimma motorn. Annat än med variatorkit anpassat efter vad som ska fixas i övrigt. Slutprodukten ska iallafall bli bästa möjliga boondockingmaskin utifrån utgångsobjektet, utan att ombyggnadskostnaden blir sjukt hög eller att man måste vara bra på att mecka (för det är jag inte).

//Rob
Med det du säger är nog APEX'n att föredra i utgångsyfte!

Det jag ser med moddning är skillnaden mellan utgångspunkt till färdig produkt. Med en APEX har du en redan "grym" maskin redan med bättre boggie, matta och variator setup.
Skillnaden mot en helmoddad APEX skiljer sig inte så mycket från orginalet Då du har allt som hög dyna, modern körställning, bra motor. Därimot en Rx-1a ser du skillnaden avsevärt då du börjar plöja ner pengar i maskinen.

Där har du min åsikt. OBS. endast vad jag tycker, sen finns det nog väldigt många fler som tycker anorlunda.

/y
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Med det du säger är nog APEX'n att föredra i utgångsyfte!

Det jag ser med moddning är skillnaden mellan utgångspunkt till färdig produkt. Med en APEX har du en redan "grym" maskin redan med bättre boggie, matta och variator setup.

/y

Vid bygge så kommer jag garanterat att byta, boggie, matta och variatorsetup. Alla de bra grejorna kommer att säljas vidare till någon annan lycklig. =) Kommer även att bli en hel del andra ändringar om jag någon gång får tid att verkställa projektet.

Någon som har erfarenhet av andra skidor än orginal på Warrior, Rx1- mountain eller liknande som vill informera lite får gärna göra det.

//Rob
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Kör med Apex Mtn skidor på min Warrior. Fungerar helt perfekt, dessutom så kostar de bara 2000:-
Man skall använda reservdelsnumret då man beställer, inte tillbehörsnumret. Som tillbehör så kostar de nästan dubbelt så mycket.:stupid:
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Kör med Apex Mtn skidor på min Warrior. Fungerar helt perfekt, dessutom så kostar de bara 2000:-
Man skall använda reservdelsnumret då man beställer, inte tillbehörsnumret. Som tillbehör så kostar de nästan dubbelt så mycket.:stupid:
:eek: Typiskt Yamaha. Ibland undrar man om de inte skäms över sig själva och sin prissättning mm.:confused: Tack för tipset dock.

Funkar apex mtn skidorna bra även på moddig led respektive hård led?

//Rob