frågor om iq rr !

eske

Medlem
25 apr 2011
38
0
1
Hudiksvall
Hej ska ev byta till mig en iq rr 08 som ligger ute på blocket för 30 000 , så jag har lite frågor ..!

Skotern är oreggad (finsk import) men ägaren skriver att det enda som behöver fixas för att regga den är att skaffa nå intyg från polaris åf stämmer det ?

Hur mycket brukar dom dra vid långkörning ?
ev kommer det bli en del längre turer så jag vill veta hur långt man kommer på en tank..
Man borde väll kunna bestycka ner dom lite grann så man jallafall hamnar kring 2l/milen ?

Har läst att det ska vara ett helvete att sitta och köra är det verkligen så ? :eek:h:

Sen en fråga till dom som har ägt/äger en har ni varit nöjda med dom ?
 

callahan

Välkänd medlem
12 okt 2011
548
0
16
umeå
Hej ska ev byta till mig en iq rr 08 som ligger ute på blocket för 30 000 , så jag har lite frågor ..!

Skotern är oreggad (finsk import) men ägaren skriver att det enda som behöver fixas för att regga den är att skaffa nå intyg från polaris åf stämmer det ?

Hur mycket brukar dom dra vid långkörning ?
ev kommer det bli en del längre turer så jag vill veta hur långt man kommer på en tank..
Man borde väll kunna bestycka ner dom lite grann så man jallafall hamnar kring 2l/milen ?

Har läst att det ska vara ett helvete att sitta och köra är det verkligen så ? :eek:h:

Sen en fråga till dom som har ägt/äger en har ni varit nöjda med dom ?
helt klart en stå skoter, oskön sittställning tycker jag
 

eske

Medlem
25 apr 2011
38
0
1
Hudiksvall
Vad jag har förstått så är det enda man behöver är ett chassi nr resten verkar man kunna fixa hos åf , eller har jag förstått detta fel ? :D
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Dokumentet (CoC dokumentet som det kallas i folkmun) kostar 9800kr hos din ÅF, och du måste ta med maskinen för en okulärbesikting i de flesta fall.

Du behöver utöver detta dokument också en godkänd ursprungskontroll från Transportstyrelsen som bevisar att du äger fordonent, denna kostar 700kr.

Plus att du behöver en handbok och specifikation från Polaris ang vikt och motoreffekt på fordonet.

När du har allt detta kan du göra en regbesiktning, den kostar 1500kr.

Så i slutändan är du ändå nästan uppe i vad en reggad IQ kostar.

Långkörning bör du kunna ta dig åtminstone 10-12mil på std tanken (32L, finns större 40L tank att köpa) förutsatt att din maskin är korrekt bestyckad.
2L milen kan du nog dock glömma, räkna hellre på att ligga kring 2,5-3L vid ledkörning.

Personligen tycker jag inte alls att de är obekväma att sitta och köra, men std shimsning av dämparna är kalibrerade för högre hastigheter och det är där den trivs bäst. Att glida efter en gropig led i 20-30km/h är vare sig bekvämt eller det maskinen är byggd för.
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Om ÅF säljer Coc intyg + du har handbok på svenska, tidigare ägarpapper från finland (ska väl kollas upp av transportstyrelsen så den inte är stulen mm (kan ha fel.) Brukar löna sig att köpa en skoter som är reggad och klar, när vi pratar flera år beg maskiner. Tar dom inte cirka 10000 för pappret hos åf?

EDIT IQ600RRSE hann före :(
 

eske

Medlem
25 apr 2011
38
0
1
Hudiksvall
jag ringde och pratade med xyz maskin i hudiksvall (polaris åf) dom sa att man lämnar av skotern hos dom sen besiktar dom den osv. sen fick man tillbaka den reggad och klar, och det tog dom 10 000 för att göra. så eftersom skotern låg ute för 30 000 så tjänar man ju endå på att köpa den som inte är reggad, då en iq rr i hyffsatt skick verkar kosta mellan 45-50 000. och den jag tittar på ser fräsh ut och sen har han nyligen bytt cylindrar och kolvar på den. dock har den gått 600 mil.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
jag ringde och pratade med xyz maskin i hudiksvall (polaris åf) dom sa att man lämnar av skotern hos dom sen besiktar dom den osv. sen fick man tillbaka den reggad och klar, och det tog dom 10 000 för att göra. så eftersom skotern låg ute för 30 000 så tjänar man ju endå på att köpa den som inte är reggad, då en iq rr i hyffsatt skick verkar kosta mellan 45-50 000. och den jag tittar på ser fräsh ut och sen har han nyligen bytt cylindrar och kolvar på den. dock har den gått 600 mil.
Ja dom okulärbesiktar skotern så det inte är några ändringar gjorda på den så att du får ditt CoC dokument, men inte mer än så.
Hur ska tex de kunna göra en ursprungskontroll i ditt namn? Regbesiktningen kommer du att få bekosta själv. Har svårt att ÅF är villiga att gå back 2-3.000kr för att regga in din maskin exklusive arbetskostnad.

Se även till att föregående ägare har gjort en ursprungskontroll på skotern när han köpte den, för är ingen ursprungskontroll gjord sedan tidigare måste du ha regpapprena från finland.
Och se även till att ni skriver ett kvitto på köpet där både regnr och chassinr ska finnas med, den måste du skicka in till TS när du gör ursprungskontrollen.

Jag kan inte heller säga att jag tycker att den maskinen du tittat på ser spec fräsch ut..
Då det är en import, se även till att alla servicebulletiner är gjorda, tex att sekundäraxeln är utbytt.
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Spelar ingen roll om föregående ägare har gjort en ursprungskontroll, den blir ogiltig när skotern byter ägare. Måste göras en ny av nya ägaren.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
För att regga in maskinen i Sverige gör du på följande sätt:

1. Begär att få bevisat att skotern har en tidigare ursprungskontroll eller att de finska regpapprena finns kvar samt att du får med handboken vid köp.
2. Skriv ett utförligt kvitto vid köp där era namntäckningar samt regnr och chassinr.
3. Gör en ursprungskontroll hos Transportstyrelsen, blanketter finns på deras hemsida samt instruktioner om hur du gör. Kostar 700kr.
4. Lämna in skotern hos din ÅF för besiktning så du får ditt CoC dokument. Kostar 9800kr
5. Be din ÅF skriva ut specifikations papper på din maskin där vikt och effekt finns angivet.
6. Regbesikta maskinen hos närmaste Besiktningsorgan som kan göra det, alla stationer har inte den möjligheten. Kostar 1500kr

+ Vad som framgår i annonsen, en ny a-arm: 3000kr

Tot: 45.000kr förutsatt att allt går bra vilket inte alls är säkert att du får den igenom den.

45.000kr är mycket för en 08 som dessutom gått väldigt mycket är lite väl i överkant enligt mig.

+ Att du med största sanolikhet väldigt fort lär lessna på den värdelösa 38mm ripsaw mattan: 5000kr

Tot: 50.000kr

Vilket är priset du kan hitta reggade 09or för i bättre skick och färdigutrustade med mindre mil.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Spelar ingen roll om föregående ägare har gjort en ursprungskontroll, den blir ogiltig när skotern byter ägare. Måste göras en ny av nya ägaren.
Vist spelar det roll, har förra ägaren inte gjort en ursprungskontroll (oavsett om den blir ogiltig vid ägarbyte) och inte har de finska reggpapprena på maskinen så är den omöjlig att regga in då du inte kan bevisa dig som den rättfärdiga ägaren.
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Nej, det spelar ingen roll. Den måste ändå göras om. Det viktiga är att få med det finska regbeviset.
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Och saknas pappret samt skotern är ärlig kan du beställa nya från finska motsvarigheten till transportstyrelsen.
 

eske

Medlem
25 apr 2011
38
0
1
Hudiksvall
För att regga in maskinen i Sverige gör du på följande sätt:

1. Begär att få bevisat att skotern har en tidigare ursprungskontroll eller att de finska regpapprena finns kvar samt att du får med handboken vid köp.
2. Skriv ett utförligt kvitto vid köp där era namntäckningar samt regnr och chassinr.
3. Gör en ursprungskontroll hos Transportstyrelsen, blanketter finns på deras hemsida samt instruktioner om hur du gör. Kostar 700kr.
4. Lämna in skotern hos din ÅF för besiktning så du får ditt CoC dokument. Kostar 9800kr
5. Be din ÅF skriva ut specifikations papper på din maskin där vikt och effekt finns angivet.
6. Regbesikta maskinen hos närmaste Besiktningsorgan som kan göra det, alla stationer har inte den möjligheten. Kostar 1500kr

+ Vad som framgår i annonsen, en ny a-arm: 3000kr

Tot: 45.000kr förutsatt att allt går bra vilket inte alls är säkert att du får den igenom den.

45.000kr är mycket för en 08 som dessutom gått väldigt mycket är lite väl i överkant enligt mig.

+ Att du med största sanolikhet väldigt fort lär lessna på den värdelösa 38mm ripsaw mattan: 5000kr

Tot: 50.000kr

Vilket är priset du kan hitta reggade 09or för i bättre skick och färdigutrustade med mindre mil.
Tack för att du tog dig tid att skriva allt det där det klarnade upp det mesta !.
vi får se hur jag gör med bytet hela grejen var att jag också skulle bli av med en båt så jag skulle slippa sälja den då den har varit lite svårsåld...
ska nog även kolla om han kan lägga lite i mellan vid affär om det nu blir nån .
 

eske

Medlem
25 apr 2011
38
0
1
Hudiksvall
Eftersom jag förmodligen inte köper denna maskin men förmodligen en annan iq rr vore det roligt om ni kunde skriva lite om maskinen :D
 

MAXIT

Välkänd medlem
20 jan 2012
231
0
16
Övik
Om en skoter nu är "för-reggad" som vissa skriver, vad behövs göras för att få den "helreggad"?
 

700enduro

Välkänd medlem
23 maj 2010
302
0
16
Luleå
Detta var en tråd jag behövde :)!

Har också funderat på att skaffa mig en iq rr 09as..
Så har oxå en del frågor! :)

Hur är dom att köra?
Motorhållbarhet?
förgasarproblem?
hållbartchassie?
rimligt pris för en fräsch 09a ?

MVH
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Väldigt aggressiva men helt underbara när man lärt sig dem. Lätthanterliga men kräver samtidig en bestämd hand.

Motorn är beprövad och håller för det mesta, inga direkta svagheter eller brister.

Förgasarproblem? Vad menar du med det.. Det enda problemet IQ RR lider utav är ägare som inte kan bestycka in sina maskiner korrekt och därefter har en motor som dricker bränsle och blöddrar. Men det handlar ju då till 100% om förarfel.

Chassit är garanterat även idag marknadens stabilaste chassi, håller för det mesta en vanlig konsument kan utsätta det för, men då väger det därefter också, dvs några kilo över den enligt mig förödanden 200kg gränsen som alla tycks sträva efter.

Rimligtpris beror helt på vad man är bredd att betala, men vist finns det en handfull maskiner på blocket som är lite väl högt prisade som vanligt. men kring 50 för en RR, 55-60 för en RRSE såhär på vårkanten tycker jag är rimligt.
 

700enduro

Välkänd medlem
23 maj 2010
302
0
16
Luleå
Okej det låter väldigt bra det! :) som sagt jag är grymmt sugen på en IQRR .. men det är bara vänta in ''rätt läge''.. Förgasarproblem var just det där med blödrar och de som jag menade, :)
Stort tack till svaret! Finns det några ''standarfel'' på maskinen?
vad ska man kolla mest på när man inspekterar en iq innan köp? är det någont specielt som du föreslår? :)

MVH