Frågor angående kolvbyte

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
I kolvkitten jag köpte så var det med så kallade kapslade nållager. Är det bättre att jag återmonterar dom kroglösa nållagren med 28 nålar som satt istället för dom nya kapslade? I så fall ska jag använda mig av gamla eller nya kolvbulten?

Det säger sig ju själv att ju fler nålar ju bättre...

Jag funderar även hur kolvringarna ska monteras. Kolvarna har dubbelring och ringarna är exakt likadana med ena sidan fasad. Efter lite reserch så uppfattade jag det som att fasningen ska vara vänd uppåt?

Stämmer det?

Motorn är en rotax 600 ho sdi som rullat 546 mil.

Tack på förhand mvh Matte

Last edited:

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Jag hade inte ens funderat på att pilla dit dom lösa. Aldrig i livet.
I sånna fall kapar jag bara gamla kolvbulten och använder den som hjälpmedel, då kan det inte vara så svårt om det nu är bättre att använda sig av dom lösa nållagren vill säga?

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
I sånna fall kapar jag bara gamla kolvbulten och använder den som hjälpmedel, då kan det inte vara så svårt om det nu är bättre att använda sig av dom lösa nållagren vill säga?
Det blir ändå pilligt. Hur som helst hade jag inte ens funderat på att använda gamla dåliga grejer om jag ägt fin lättmonterade saker.

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
du har mcb kolvar eller hur? då ska fasningen vara uppåt, sjukt svårt att se vad som är vad håller jag med om iallafall. sen varför vill du använda de gamla? dom är ju slitna redan och jag har inte hört något om några problem med nålar i korg?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Ang nållager i korgar så är det delade meningar... jag är den som anser det inte är något jag hade satt in i min maskin iallafall..

Lagerbanan är av plast, och om något skulle hända, tex att en rem skulle sprängas eller kedjan skulle gå av, då blir det ett sånt jävla övervarv och vridsprång i motorn så då kan de hända att lagerbanan vrids och spricker (när det är plast) och då kan kapslade lagret pajja, och då är det färdiglekt :)

Det är inte alls svårt att sätta tillbaka nållager! Det enda som behövs är FETT!!

Ta vanligt fett som ni smörjer boggien med så kletar ni in vevstaken så de blir klibbigt, dit med nålarna, sedan är de bara att montera kolvarna :)

Vill man kan man gärna sätta en trasa under så om man skulle missa med kolvbulten så man råkar putta lite så tar trasan emot lagrena.. så dom inte far ner i motorn :)

skoternörden

Välkänd medlem
9 okt 2006
260
0
16
Haparanda
Det som han ovanför skrivit fungerar fint. Gjorde likadant när det byttes kolvar i min skoter, jag lade en trasa ovanför block"hålet" och kletade fett på vevstaken och la dit nålarna mycket enkelt :)

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Det är inte alls svårt att sätta tillbaka nållager! Det enda som behövs är FETT!!

Ta vanligt fett som ni smörjer boggien med så kletar ni in vevstaken så de blir klibbigt, dit med nålarna, sedan är de bara att montera kolvarna :)

Vill man kan man gärna sätta en trasa under så om man skulle missa med kolvbulten så man råkar putta lite så tar trasan emot lagrena.. så dom inte far ner i motorn :)
Jag har provat det och visst, det funkar. Men jämför det mot kaplsade...

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Blev lite osäker nu när jag skulle montera knasteret, åt vilket håll ska jag ha knasteröppningen?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ang nållager i korgar så är det delade meningar... jag är den som anser det inte är något jag hade satt in i min maskin iallafall..

Lagerbanan är av plast, och om något skulle hända, tex att en rem skulle sprängas eller kedjan skulle gå av, då blir det ett sånt jävla övervarv och vridsprång i motorn så då kan de hända att lagerbanan vrids och spricker (när det är plast) och då kan kapslade lagret pajja, och då är det färdiglekt :)
Enda kruxet med ditt resonemang är väl att det sällan/aldrig händer.... Jag har inte varit med om det eller ens hört om någon som varit med om det....

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Har en fundering kring åtdragningen av cylindrarna...

Cylindrarna kan röra sig en aning även när man har gängat i bultarna i hålen. Är det bara dra fast dom eller ska man fästa grenröret mellan cylindrarna så dom kommer rakt i förhållande till varandra? Eller är det inte så noga utan man använder ögat för att se att de kommer rakt

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
Ju bättre du kan passa ihop vevhuset med kanalerna i cylindern desto bättre. Men det är svårt att se så det bör man göra när man rivit hela motorn. Då kan man matcha ihop vevhuset med cylindrarna mer exakt genom slipning och tigtiare styrningar. Du kan evn se in genom reedinsuget i vilket läge det linjerar bäst. Om du inte ser något genom insuget så sätt dom i så centralt i glappet du kan bara.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Enda kruxet med ditt resonemang är väl att det sällan/aldrig händer.... Jag har inte varit med om det eller ens hört om någon som varit med om det....
Du har rätt.. det händer väldigt sällan.. men jag tänkte bara det är ju dumt att "skapa" en felkälla. Hoppas ni förstår vad jag menar :D