Formula mx -87, Rotax 467, glykol i oljan & olja i glykolen?

Snurren

Medlem
1 nov 2010
42
1
1
Alster
Hallå där ute alla kunninga motormekare :ciao:.

Tänkte höra mig för om tips och ideér på ett problem som precis uppstått på grannens formula mx-87.

Det började med att avgaser och oförbrända oljerester trycktes ut i kylsystemet pga dåliga o-ringar i toppen och det löstes med att nya o-ringar + x-tra packningsklister monterades och kylarvattnet byttes ut samtidigt.

Men någon vecka senare återkommer liknande bekymmer igen med oljerester i expansionskärlet, fast då också med kylarvatten i oljebehållaren!
Oljan som cirkulerar tillbaka till behållaren blev helt plötsligt vit-blaskig!

Det känns inte helt bra att vatten letar sig in i vevhuset och blandar sig med oljan på det viset...

Om jag inte är helt ute och cyklar förstår jag att det sitter det en packbox vid vattenpumpen?

Kan denna packbox vara orsaken till uppkommna problem?

Även byte av cylinderfotspackning blir nog aktuellt.

Kompet har jag för övrigt mätt upp till 9,4 resp 9,2 och det känns hyggligt i min värld!

Tar gärna emot tips och ideér på åtgärder då jag lovat och hjälpa till att fixa med skotern hans.
 

Snurren

Medlem
1 nov 2010
42
1
1
Alster
Jaha... så såg det alltså ut på ena kolven... plus att det är ett rejält glapp på nedre vevstakslagret och många små fina flisor precis överallt i vevhuset som förstört lager och stökat till det ordentligt samt att slidskivan är kraftigt repad av flisor.

Återstår nog inte så mycket mer för min gode granne än att plocka de delar som går att rädda och skaffa en utbytesmotor...

Är inte så "inne" på tvåtaktsmotorer att jag vet vad det kostar att repa men det känns ändå som att det kommer att kosta betydligt mer än vad det smakar att repa den här motorn.

(Ett tillägg till förra inlägget är att jag mätte upp kompet efter första bytet av packningar i toppen.)

Tänk vad fort saker och ting går sönder... men ändå ett litet under att han fick igång den för några dagar sen med tanke på skicket!

På frågan ifrån mig om hur den gick de sista gångerna han var ute med skotern svarade han: Hyffsat fint, bara lite ojämn på tomgången!!!

Ja, vad ska man säga allt är relativt...:blink1:

IMG_1524.jpg

IMG_1510.jpg

Rotax 467 i gott skick sökes alltså av grannen.
 

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
En liten fråga så här på sidan om - vet du hur långt denna skoter/motor gått ?
Och hittade ni felet , alltså varför det rasat ?
Har själv en likadan som gått rätt så långt.....utan byte av annat än kolvringar vid 1000 mil.
 

Snurren

Medlem
1 nov 2010
42
1
1
Alster
Vad jag kan se och vad jag tror hänt är grovt beskrivet som följer:

#Motorn har enligt uppgift gått ungefär 1000 mil men kan mycket väl vara mer än så?
#Nedre vevstakslagret på pto-sida har börjat glappa rejält.
#Sönderslaget gods ifrån kolven har slagit upp i toppen.
#Toppen har blivit otät.
#Kompression har tryckts ut i kylarsystemet.
#På grund av förhöjt tryck har sedan kylarvatten tryckts genom packboxen på slidaxeln vid vattenpump/impeller.
#Kylarvatten har trängt ut större delen av oljan som smörjer slidaxeln.
#Vatten har sedan trängt ut vidare förbi lager och ut i vevhusets pto-sida.
#Vilket är lika med = HAVERI.

Kan mycket väl vara så att jag har fel, men jag har i alla fall försökt hitta någon förklaring!
Men svårt att se vad som uppstod först av allt som havererade "hönan eller ägget"?
 

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Ja nu har jag nått "bäst före datumet" på min också....1557 mil.
Ett plötsligt blörkljud och sedan 5-7 meters utrullning utan minsta tändning,fick mig att misstänka att tändningen rivits lös och åkt runt.
Tyvärr visade senare undersökning att det var hål nedåt i blocket - och plåtremsa fastklämd i sliden (som ej drivs av veven numera..)

Tur iaf att jag låg på isen i 35-50 km/t - och inte på leden i skogen 15 min tidigare.
Jag hade inget vatten i oljan eller tvärtom - men alubitar i baljan och små plåtbitar.
Någontig har gått sönder,f*n vet vad - jag byter till en annan motor så kanske man kan köra till helgen igen.

Felsökning på denna får bli till sommaren....