Formula III -97. Växlar konstigt vid starten och har inslag på 4500varv ! variatorn ?

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Ja jag har då en formula III:a av årsmodell 1997. Dels tycker jag att jag har höga inslagsvarv.. ca 4500.. men det må då vara.. men när jag ska iväg så vid 5000 vill den växla varvid starten blir väldigt ryckig framför allt om det går lite tungt.. det är som att gämföra med om man sitter i en bil och kör sakta sakta på 1 ans växel med höga varv.. dvs man slirar på kopplingen.. oxå släpper man upp kopplingen så den drar iväg.. ja och håller på så =) .. bästa jämförelsen jag kunde komma på.

Jag har testat att byta rem men det gjorde föga skillnad. Behöver primären en översyn kanske ?? finns ju nåt man kan ställa på den men det skulle tydligen bara påverka max varven.. jag upplever även att den är slö i starten. står man still på tomgång och drar på fullt så är det som inget klös i den!

Vad heter dessa variatorer och hur renoverar man dem? har fått för mig att det inte är som comet mm ! Tacksam för svar!

//Göran

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Man ska kunna ställa primärvariatorn med någon skruv har jag för mig, och kunna välja mellan 6 olika lägen. Med det höjer och sänker du varvtalet har jag för mig :)

Om man ska ställa om sekundären måste man lös med den och öppna upp den och ställa om den på så vis =)

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Sitter 3 muttrar på primen som lossas så man kan vrida skallen på skruven i sex olika lägen, där ändrar man toppvarvet beroende på före mm. men jag tror den behöver en översyn då det verkar gå trögt i växlingen. kolla plast klackarna på sekundären oxå. tillslaget org är runt 4000rpm. Lycka till.

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Jag har tagit isär primären och rullar mm ser bra ut.. tror inte felet sitter där.. testade att vrida dessa 3 "juster" skruvar till läge 4.. från 2.. men inte vet jag om jag märkte någon större skillnad. idag testade jag att dra ut den på isen ordentligt och den hänger inte riktigt med.. känns som att det gick tungt på nå sätt. kan det vara värt att se över sekundären oxå? någon som har nå tips? 4500 ligger inslags varven på.,. och det är ju helt ok.. men just att den växlar eller va fasen den nu gör.. blir ju ryckigt som fasen och omöjligt att göra en lugn fin start om man har pulka på !

ska man smörja något ??

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Njä inget smörja i en variator... Brakeclean är det enda man ska och bör använda. Jag gissar på att du bränt en midja på remmen alternativt kuggar mattan över?

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Jag har tagit isär primären och rullar mm ser bra ut.. tror inte felet sitter där.. testade att vrida dessa 3 "juster" skruvar till läge 4.. från 2.. men inte vet jag om jag märkte någon större skillnad. idag testade jag att dra ut den på isen ordentligt och den hänger inte riktigt med.. känns som att det gick tungt på nå sätt. kan det vara värt att se över sekundären oxå? någon som har nå tips? 4500 ligger inslags varven på.,. och det är ju helt ok.. men just att den växlar eller va fasen den nu gör.. blir ju ryckigt som fasen och omöjligt att göra en lugn fin start om man har pulka på !

ska man smörja något ??
Kan nog vara en bra ide att ta i sär sekundären. Byt ut glidklackarna(plast) rengör allt noga med Aceton eller break cleaner. Fjädern ska ha en förspänning på runt 8-9kg. Du ska köra med en rem som heter 069(de 3 sista siffrorna). Höjden på remmen justeras med de två insex skruvarna på utsidan(centrum) låses upp och fast med en 10mm mutter.(de ser du). Juster skruvarna på primären höjer eller sänker höjden på rampen vilket med för att höga # högre varv och vise versa. Ex: justerskruven på #4: top varv 8200, juster skruven på #2 :78-7900. Altså ungefär +/- 150 varv per #. På vissa modeller eller med andra kalibreringar kan det variera från +/-100 till +/- 200, det är lite olika som sagt. Att byta till nya org fjädrar i båda variatorerna är ingen dålig investering. De slackar efter endel. Personligen så tycker jag att man bör byt fjädrar från 300-500 mil beroede på. Man får nya fjädrar för runt 5-600 spänn/styck.

CrazyKlasse

Medlem
4 dec 2009
20
0
1
Piteå
Har ett liknande problem på min maskin som att den växlar upp för fort i början så den tappar orken tills man släper gasen så den växlat ner igen så man kan varva mer så den sticker iväg som den ska.
Kan till lägga att remen är ny.
Hör gärna av dig om du hittar nån lösning på problemet :)

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Har ett liknande problem på min maskin som att den växlar upp för fort i början så den tappar orken tills man släper gasen så den växlat ner igen så man kan varva mer så den sticker iväg som den ska.
Kan till lägga att remen är ny.
Hör gärna av dig om du hittar nån lösning på problemet :)
Fjädrarna är nog slut. primär fjäder mjuk= växlar hårdare, slak sek fjäder= håller emot mindre, sek öppnar för fort. ring 070-34 778 34 så kan vi diskutera lite. jag har nog lite grejer om du vill ha hjälp.