fläktkyld skoter

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det enda argumentet för fläktkylning idag är väl att det är billigare än vattenkylning.

Men nackdelarna med fläktkylning är många. T ex är det svårt att termostatreglera motortempen, så en fläktkyld motor går ofta för kall vilket ger stort slitage på kolvar och cylindrar. Det blir mer skrammel, fläktljud och annat onödigt oljud från en fläktkyld motor. På en del mindre lyckade fläktkylda skotrar händer det att kylningen inte räcker till om man kör sakta i tungt före (motorn får jobba hårt på låga varv och dessutom blir det ingen fartvind att tala om).

Om man är tveksam till vattenkylning kan man lämpligen ta en titt på hur många miljoner vattenkylda motorer som finns i bilar och som sällan någonsin får problem med kylsystemet under hela bilens livslängd. I en vattenkyld skoter är det precis samma teknik för kylsystemet fast i lite mindre skala.

Man kan väl sammanfatta det hela som att skotertillverkarna idag bara använder fläktkylning på de allra billigaste maskinerna som man verkligen vill prispressa så långt det går och helst lite till, men där man inte alls bryr sig om livslängd, prestanda eller tillförlitlighet. Man är nöjd om de flesta motorer håller garantitiden ut och räknar med att de kunder som väntar sig mer av sin skoter ska köpa en dyrare, vätskekyld modell.
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
har kört mycket fläkt kylt allt ifrån polaris till ockelbo och kan säga väldigt trevligt om man kör mycket led som är hård speciellt på vår kanten då det brukar vara skare nackdelar är väll mindre hästar högre bränsleförbrukning något högljuda men som familje skoter är det fint speciellt med den billiga försäkringen
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Att fläktkylda skulle gå varma eller för kalla och slitas hårdare/fortare än vattenkylt är jag skeptisk till.
Skulle vilja påstå att de flesta ET340 eller Rotax 503 går dubbelt så långt utan kolvbyte som en vattenkyld 800 av modern typ.
Fläktisarna får stor del av kylningen genom rikligt överskott av bränsle, tyvärr med följden att de inte förbränner all färskgas till fullo utan ger dåliga avgasvärden.
Men håller, det gör de.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Att fläktkylda skulle gå varma och slitas hårdare/fortare än vattenkylt är jag skeptisk till.
Skulle vilja påstå att de flesta ET340 eller Rotax 503 går dubbelt så långt utan kolvbyte som en vattenkyld 800 av modern typ.
Fläktisarna får stor del av kylningen genom rikligt överskott av bränsle, tyvärr med följden att de inte förbränner all färskgas till fullo utan ger dåliga avgasvärden.
Men håller, det gör de.
Tar man valfri 800 konstruktion och stryper den till 45hk så nogfasiken håller en sådan i evigheter då...
Känns lite fel att jämföra en 503 mot en modern 800 med nästan tre till fyra gånger effekten.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Nu var det inte effektuttaget eller maxvarv som togs upp tidigare utan att fläktisar oftare än L/C slet ut kolvarna pga ojämn temp, vilket jag inte anser att de gör.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
enda fördelen med fläktkylt är att man kan värma sig om ansikte/händer vid utblåset på huven. annars är det ganska värdelöst