Fjäll-pojk inför första skoter-köp.

Jenson88

Medlem
17 jan 2010
46
0
1
Borgafjäll
Goddag! Kul att äntligen få vara med er och skriva :hello:

Som rubriken säg så står jag inför mitt första skoter-köp, jag har varit en ski-doo människa hela livet, men mycket pga att jag aldrig haft möjlighet att prova någonting annat. Nu har jag dock varit skoter-lös i flera år, och har därför tappat kollen på maskinerna näst intill helt idag....

Så jag tänkte höra mig för lite med eliterna, Det jag söker är något som:

*Har mountain-möjligheter med rätt förare och klarar sig även utanför leden.
*Har iallafall OK komfort/kör-egenskap på leden.
*Är förstärkt / Finns möjlighet till att förstärka så pass att de tål att tucktas. ( Inte sugen på några chassi-knäckningar el dy vid mina drops / hopp med andra ord)
* Får gärna vara en 800.

De maskiner som varit av intresse är väll:
XP:n ,
RE 800 -09
Summit 800 HM ( Känns dock lite lång.. )
Assault 800.

Dock läste jag på en tråd här på forumet att assaulten går som ett skollat-troll i några mil tills dess att den skär... och att de inte tålde tucktning vidare bra..?
Har kört skoter sen jag var 5-6 år när familjen hade skoter-verksamhet i borgafjäll, så jag törs väll påstå att jag är en OK extrem-förare iallafall.

Kom med förslag oavsett bränsleförbrukning och pris, All hjälp , Alla tips & förslag är av stort intresse.

Simma lugnt!

/Jenson
 

Fredde-H

Medlem
17 jan 2010
16
0
1
Boden
Tja.

Vad du söker tycker jag låter som en Crossfire 8. Den har allt som man kan begära av en crossover. Grym att klättra med, jävligt bra att piska led/is och en underbar skoter om man ska leka lite Slednecks.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Assaulten har fått uppgraderad motors osv till i år, och dessutom ska samtliga utav fjolårets in på denna service. Därför så tycker att du ändå ska välja en Assault. Det låter som att du är ute efter en skoter som tål att dängas ute i det fria, och det är precis det som den är bygd för..
Har själv aldrig kört den, men provhängt lite på en tidigare i vinter, och den kändes väldigt rå. Sen har den ju fått väldigt bra mottagande samt recensioner.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Skulle i ditt tycke helt klart gå på assaulten då du vill kunna hoppa ordentligt å göra lite vafan du vill. Är inte helt övertygad att crossfiren kommer gilla den omilda behandlingen då det är en mix att sport skoter å lössnö maskin. Assaulten är rätt hårt ställd i fjädring å tål att dängas på ett helt annat sätt.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
CF8 alla dar i veckan.. nu har jag iof inte kört en assault så igentligen borde jag inte uttala mig, (har kört dragon rmk 800 o den tyckte jag va lite hårdjobbad jämnfört med cf8) men nog tror jag crossfiren är en bit roligare att tukta/leka med + att nog håller den för lite tukt alltid....
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Summit 600 ETec.

Det är ingen 800:a, men mycket trevlig ändå.
 

Jenson88

Medlem
17 jan 2010
46
0
1
Borgafjäll
Tack för alla svar! :) Fan va kul att det är så många som engagerar sig :)

Kissemissarna :tape: har jag ingen erfarenhet av what so ever.
Det är väll den maskin som varit helt utdömd i min omgänges-krets, så det är väll mycket därför, Skulle dock kunna tänka mig att prova! Har aldrig kört någon så egentligen ska jag inte yttra mig kring det. :hmmmm:

Det känns ändå som att det lutar lite åt Assaulten, Finns det ev. förstärkningar till den om man är nervös att man ska spöa den?

Har vi något nytt på 1000-kubbar-fronten som tål att ligga lite upp-och-ner ibland eller blir det för tungt? :dizzy:
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Jag tycker du ska kolla närmare på Lynx x-trim gärna 09 eller 2010.
09har den 365cm matta
10 har den 370cm matta.
tar sig fram riktigt bra i lössnön och går att piska bra hårt på leden då det behövs, tack vare pps-boggin.
Powertek 800r motorn till dessa är samma som sitter i ski-doos och är på 151hk. En väldigt stabil motor med mycket kraft och bra bränsle ekonomi.
 

Jenson88

Medlem
17 jan 2010
46
0
1
Borgafjäll
Jag tycker du ska kolla närmare på Lynx x-trim gärna 09 eller 2010.
09har den 365cm matta
10 har den 370cm matta.
tar sig fram riktigt bra i lössnön och går att piska bra hårt på leden då det behövs, tack vare pps-boggin.
Powertek 800r motorn till dessa är samma som sitter i ski-doos och är på 151hk. En väldigt stabil motor med mycket kraft och bra bränsle ekonomi.
Den lynx-modell jag kikat på är RE 800, X-trim har av någon anledning känts lite mer touring? Men det är väll för att den är så mkt längre antar jag.
Har du tucktat X-trim nånting ?
 

Jenson88

Medlem
17 jan 2010
46
0
1
Borgafjäll
Summit 800:an är ju också ett alternativ förståss...
Med lite stärkningar och en fatbar skulle den kanske vara ett alternativ också,
dock blir den ju så jäkla lång jämför med assaultanen.
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
ja då är ju en RE 800r piggare då den är kort, tänkte mest då du skrev att du brukar klättra lite.
Ja min x-trim har gått hårt :becky:
Hoppas du kanske känner någon i din närhet med en lynx så du kan testa.
De går otroligt bra.
Sedan är ju Lynx mer förstärkt redan orginal från fabrik jämfört med Ski-doos motsvarigheter.
Sedan kan du gå in på min profil och kolla på albumbilderna där har du en x-trim 800r 2009 och den senaste RE-X 800r 2010


Den lynx-modell jag kikat på är RE 800, X-trim har av någon anledning känts lite mer touring? Men det är väll för att den är så mkt längre antar jag.
Har du tucktat X-trim nånting ?
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
En Assault knäcker du inte i första taget :) Testa att ställa dig på ena fotsteget med båda fötterna och gunga riktigt. Dom rör sig inte, är ett rejält stålrör i ytterkant som tydligen ska vara 3,5mm i dogstjocklek :D Hela maskinen är förstärkt till max :)
 

Jenson88

Medlem
17 jan 2010
46
0
1
Borgafjäll
ja då är ju en RE 800r piggare då den är kort, tänkte mest då du skrev att du brukar klättra lite.
Ja min x-trim har gått hårt :becky:
Hoppas du kanske känner någon i din närhet med en lynx så du kan testa.
De går otroligt bra.
Sedan är ju Lynx mer förstärkt redan orginal från fabrik jämfört med Ski-doos motsvarigheter.
Sedan kan du gå in på min profil och kolla på albumbilderna där har du en x-trim 800r 2009 och den senaste RE-X 800r 2010
Lite intresserad blir man ju endå... Det går ju inte att sticka under stolen med att dom är ju helt klart fräscha, sen har jag alltid tyckt att lynx dämpning varit överlägsen jämfört med ski-doo´s trots att jag varit ett ski-doo-barn.

Hur ser tunneln ut på X-trim? Går det att veva in en tyngre matta med högre kam ?

Några mindre moddifieringar på en X-trim så kan den helt klart vara intressant. Har hyrt en 550F X-trim 2010 till v.10 ;D
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Jag hade 44mm matta på min x-trim och den tyckte jag räckte gott och väl till det mesta, dock så vet jag av personer som slängt in 51mm matta.
jag väger 99kg och med utrustning osv så väger man ju en bra bit över 100pannor och jag har aldrig slagit igenom med dämparna, har mina på typ näst hårdaste....
Synd att du inte kunde hyra en 800cc som du funderar på att köpa....
550 fläktkyld med 365matta är inte direkt pigg tyvärr... men det vet du...
Eller är det bara test av hur den känns i chassi osv?


Lite intresserad blir man ju endå... Det går ju inte att sticka under stolen med att dom är ju helt klart fräscha, sen har jag alltid tyckt att lynx dämpning varit överlägsen jämfört med ski-doo´s trots att jag varit ett ski-doo-barn.

Hur ser tunneln ut på X-trim? Går det att veva in en tyngre matta med högre kam ?

Några mindre moddifieringar på en X-trim så kan den helt klart vara intressant. Har hyrt en 550F X-trim 2010 till v.10 ;D
 

Jenson88

Medlem
17 jan 2010
46
0
1
Borgafjäll
Jag hade 44mm matta på min x-trim och den tyckte jag räckte gott och väl till det mesta, dock så vet jag av personer som slängt in 51mm matta.
jag väger 99kg och med utrustning osv så väger man ju en bra bit över 100pannor och jag har aldrig slagit igenom med dämparna, har mina på typ näst hårdaste....
Synd att du inte kunde hyra en 800cc som du funderar på att köpa....
550 fläktkyld med 365matta är inte direkt pigg tyvärr... men det vet du...
Eller är det bara test av hur den känns i chassi osv?

Vad gäller skoteruthyrning i Borgafjäll så har det blivigt (ursäkta den dåliga franskan) helt jävla värdelöst med utbud sen farsan stängde verksamheten :p Så det är att ta vad som finnes, dock så får man väll som du säger känna lite på det nya chassit iallafall. En och annan fin fjäll-bild ska det nog också kunna bli hoppas jag :)

Den har helt klart potential med andra ord, börjar låta spännande :p