Fjäder i sekundärvariator

Wizard_o

Aktiv medlem
15 dec 2008
54
0
1
Örnsköldsvik
Hej,

Jag undrar vad händer om man ändrar spänningen på sekundärfjädern?



Som man ser på bilderna är den ju ställd max åt ena hållet, är detta normalt?

Vad händer om man justerar detta?

Tacksam för alla svar..
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Utväxlingen sker snabbare/långsammare.
Släpper du spänningen växlar den ut fortare och matar på mer, om motorn ifråga orkar med övrig setup.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Du ändrar som sagt förspänningen med dom där hålen, Mitten hålet är ju som sagt netrualt läge. Som det ser ut på din bild så är din förspänning minskad med 2 steg.

detta gör som tidigare sa, Gör att den växlar upp snabbare men i sin tur så minskar shift backen, dvs den växlar tillbackas saktare, Är man mkt i djupsnö och kör så är det att föredra att ha högre shift back än mera acc.
Det som händer i praktiken om du har för låg förspänning på fjädern är att den lättare gräver ner sej, Sen när du tar om på gasen så kanske den redan ligger växlad längst upp och då kan man uppleva maskinen som slö.

Om jag var du så skulle jag sätta den på mittersta hålet, Fara och provköra, både genom att accelerara och sen ut i djup snö och leka där. Sen skulle jag fara hem testa flytta fram förspänningen ett steg fara och provköra på samma sätt, Sen testa minska förspänningen ett steg och sen provköra. Du kommer att märka skillnader på hur den beter sej. och du kommer även att märka hur du kommer vilja ha den, Mer eller mindre förspänning :D
 

Wizard_o

Aktiv medlem
15 dec 2008
54
0
1
Örnsköldsvik
Du ändrar som sagt förspänningen med dom där hålen, Mitten hålet är ju som sagt netrualt läge. Som det ser ut på din bild så är din förspänning minskad med 2 steg.

detta gör som tidigare sa, Gör att den växlar upp snabbare men i sin tur så minskar shift backen, dvs den växlar tillbackas saktare, Är man mkt i djupsnö och kör så är det att föredra att ha högre shift back än mera acc.
Det som händer i praktiken om du har för låg förspänning på fjädern är att den lättare gräver ner sej, Sen när du tar om på gasen så kanske den redan ligger växlad längst upp och då kan man uppleva maskinen som slö.

Om jag var du så skulle jag sätta den på mittersta hålet, Fara och provköra, både genom att accelerara och sen ut i djup snö och leka där. Sen skulle jag fara hem testa flytta fram förspänningen ett steg fara och provköra på samma sätt, Sen testa minska förspänningen ett steg och sen provköra. Du kommer att märka skillnader på hur den beter sej. och du kommer även att märka hur du kommer vilja ha den, Mer eller mindre förspänning :D
Ok, ska prova detta.

Vad händer om man sätter in en hårdare sekundärfjäder?

Tack för alla bra svar förresten.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Ok, ska prova detta.

Vad händer om man sätter in en hårdare sekundärfjäder?

Tack för alla bra svar förresten.
I princip detsamma som att spänna den.
Olika fjädrar har dock lite olika egenskaper.
Vissa fjädrar, ex. Black Magic's svart/orange, svart/rosa, svart/gröna, använder sig lite mer av den torsionella principen (vridande rörelse).
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
noll förspänning sitter på det mittersta hålet om du har en AC sek variator, Det är 5 hål så det tredje hålet är det oavsett från vilket håll du ser det.

Om du har en Yamaha Sek variator är det lite konstigare gällande olika förspänningar, alltså man spänner upp den på ett annat sätt. har nå beteckningar för dom olika förspänningarna typ "A1" :p Dock så brukar det stå på variatorskyddet vad som är orginal
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Noll förspänning sitter på det mittersta hålet om du har en AC sek variator, Det är 5 hål så det tredje hålet är det oavsett från vilket håll du ser det.
En Arctic Cat sekundär variator som enligt bild ovan, skall oavsett hål placering förspännas 1/3 varv.

Så "Noll" i förspänning blir det ju inte.



.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
1/3varv blir det för att komma till hålen, När du sätter dit fjädern och locket då kommer inte hålen på locket att vara jämnsmed bultarna. Så då måste du vrida locket + fjäder 1/3dels varv för att få på locket.

och oavsett vilket hål du väljer så är det alltid samma sak, vrid 1/3s varv på locket och fjädern för att få dit det. Alltså du ska spänna åt fjädern i 1/3.

Man märker hur det fungerar när man plockar lös locket, Då kommer det att snurra till 1/3s varv

Jag ser då mittersta hålet som 0 och sen blir det "+-" 1 eller 2 beroende på om man ska öka eller minska förspänningen.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
1/3varv blir det för att komma till hålen, När du sätter dit fjädern och locket då kommer inte hålen på locket att vara jämnsmed bultarna. Så då måste du vrida locket + fjäder 1/3dels varv för att få på locket.

och oavsett vilket hål du väljer så är det alltid samma sak, vrid 1/3s varv på locket och fjädern för att få dit det. Alltså du ska spänna åt fjädern i 1/3.

Man märker hur det fungerar när man plockar lös locket, Då kommer det att snurra till 1/3s varv

Jag ser då mittersta hålet som 0 och sen blir det "+-" 1 eller 2 beroende på om man ska öka eller minska förspänningen.
Då förstår jag genast mycket bättre att det är konstruktionen som inte låter det vara på något annat sätt (förutsatt att fjädern har ändpiggarna rakt "opposite", vilket alla har?), än när det sägs att "skall oavsett hål placering förspännas 1/3 varv.".
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Till YamahaNisse.
På Yamaha från -95 och frammåt så har man numrerade hål i helix och i sekundären.
Lägg ihop siffrorna x 10 så får du fram graderna på förspänningen.

EX. Hål märkt 1 i sekundären och hål 6 i helix = 7 x 10 = 70 grader.

Neutral ? det finns inte på en Yamaha. Men man brukar ligga på 60 - 80 grader från fabriken. Oavsett modell.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Till YamahaNisse.
På Yamaha från -95 och frammåt så har man numrerade hål i helix och i sekundären.
Lägg ihop siffrorna x 10 så får du fram graderna på förspänningen.

EX. Hål märkt 1 i sekundären och hål 6 i helix = 7 x 10 = 70 grader.

Neutral ? det finns inte på en Yamaha. Men man brukar ligga på 60 - 80 grader från fabriken. Oavsett modell.

Jepp..
Men säg att jag har helixen. Sätter fjädern i hål är i skivan.
Hur vet jag då hur mycket helixen ska vara vriden för att de ska bli rätt?

Sätta den 1-6.. Sen vrida den ett varv o sedan bulta fast. Eller bara bulta fast den utan o spänt den något alls.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
man måste alltid förspänna lite i A/C fall 1/3 alt. tills du kommer till första läget där du kan bulta fast locket.

Om man hade kunnat "man kan inte" bara sätta dit locket utan förspänning för bultarna + hålen kommer inte att ligga mot varandra. Och om man hade kunnat göra det så kommer ju inte heller fjädern att växla tillbaks till noll läge på variatorn.

Därav har man 1/3dels förspänning, Så att det ligger ett konstant tryck för att pressa ihop skivorna! dvs om man inte hade det så skulle inte heller skivorna åka tillbaks helt.