Fix av glappande styre XF/M 12/13

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Bussningen ifråga är inte det största problemet.
Det största problemet har jag en fix till, men det är inte lika enkelt. Definitivt billigare, dock.


Jag har tidigare skrivit lite om det initiala tänket:
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=57235&p=455563&viewfull=1#post455563
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=57235&p=455599&viewfull=1#post455599
Självklart får man ju inte bort allt glapp då man har lite glapp i själva teleskopstången. Men iaf jag har rätt så stort glapp i just denna bussning, varav jag försöker hitta ett fix till detta då jag tyvärr inte har tillgång till svarv så enkelt.

Sedan har man ju lite glapp i den nedre styrstångens övre överfall, detta fixade jag med att slipa ytorna så den klämmer åt bättre.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Sedan har man ju lite glapp i den nedre styrstångens övre överfall, detta fixade jag med att slipa ytorna så den klämmer åt bättre.
upplevde du att det blev tyngre att svänga? eller rättare sagt, stör man sig på att det blev tyngre att svänga?
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
camata: läste i tråden du länkat till att du rekommenderade 3.5grads tändkil för att få bort lagget .. behövs det verkligen 3.5grad för att det ska försvinna, och kan man montera den kilen utan att skotern börjar spika?

edit: ursäkta OT men det har du säkert inte nånting emot ; )
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
camata: läste i tråden du länkat till att du rekommenderade 3.5grads tändkil för att få bort lagget .. behövs det verkligen 3.5grad för att det ska försvinna, och kan man montera den kilen utan att skotern börjar spika?

edit: ursäkta OT men det har du säkert inte nånting emot ; )
Kan ju missta mig, men jag kan inte tänka mig att jag har rekommenderat en 3.5 kil.
Däremot har jag skrivit att jag har monterat en 3.5 graders, vilket löste problemet.
Utan knacksensor hade jag inte ens provat.
Ska dock återgå till stock när ECUn nu ska flashas om.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
"3.5 graders tändkil = bog no more.
Med diverse avgasmods kan detta ev. orsaka deto sense i vissa lägen"
jag uppfattar detta som att är skotern standard rekommenderar du 3.5graders tändkil, blir lätt fel över internet!

aha, visste inte att ecu skulle uppgraderas, måste återgå till 2012 tråden och kika vad mer som ska ändras ...
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Hej!

Har precis lagt en beställning på 10 st, skickas nästa vecka då han tillverkat dom. Priser och resterande info tar jag över PM med berörda.

Tack för visat intresse, och tyvärr var intresset för stort så alla som skickat PM kom inte med i denna beställning. Vill inte ta större risk och ligga ute med mer pengar än så. Hoppas ni förstår.

Kan hända att jag tar hem fler längre fram.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Äntligen kom brevbäraren med paketet!

Kommer börja skicka ut bussningarna till dom som betalat imorgon.

 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Har nu skickat iväg bussninar till alla som betalat. kommer lägga upp en instruktion som följde med som ni kan ladda ner imorgon. Men det är en ganska enkel installation. Bort med huven dra loss en c-clip och sedan bort med orginal och dit med nya och montera tillbaka clipet.

Kommer montera min ikväll och lämnar en uppdatering här hur det blev.


Skickar iväg resten när jag ser pengarna på kontot. Tar kanske en dag för mig att se pengarna för er som inte har swedbank.

//Rbanan
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Förhoppningsvis hinner jag få den innan helgen då så får jag skruva lite :D
Hoppas det blir bra resultat!
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Monterade bussningen ikväll. Och som väntat så blev det enorm skillnad, nu sitter styrstången som den borde gjort från fabrik.

Bilder kommer kanske imorrn.
 
K

krickus

Monterade bussningen ikväll. Och som väntat så blev det enorm skillnad, nu sitter styrstången som den borde gjort från fabrik.

Bilder kommer kanske imorrn.
Om det blir en ytterligare beställning är jag på!!