Fisketråden

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Det verkar saknas en tråd för fiske här. Märkligt eftersom många av oss är lika fiskegalna som vi är skoter freaks. Idag har iaf jag vart ute på första turen och vilken tur sedan ! Härligt pimpel fiske efter röding i Kiruna fjällen :)

En bild av Lycka !

 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Såg fint ut!

Ja är själv en fisketokig typ som inte drar mig för en tur ut på sjön. Men måste erkänna att som fiskare är jag mest aktiv på sommarn, vinterfisket har avskräckt mig då man allt för många gånger frusit b*allen av sig då man stått o pimplat i snålblåst o full snöstorm o sen då man ska ta o rensa pimpelhålet me fingrarna pga man glömt "hålrensarn" hemma, huuga säg ja bara. Är det bra väder så kan jag överväga saken med att pimpla :)

Men på sommarn kör jag mest med flugspö efter harr/öring, har varit upp till vojmån två gånger nu i somras, riktigt fin å som kan bjuda på ett jäkla bra nattfiske lite senare på våren, även vid högt vattenstånd! Fick mycket fina harrar och en o annan öring sistgången jag var upp.

Sen brukar jag även köra me spinn här vid kusten för att försöka lura nå havsöring eller abbore i nån insjö här o där :) Sen är jag ute nästan var o varannad dag och fiskar gädda/abbore på sommarn, men mest på hösten.

bju på en bild från i somras, vojmån i kittelfjäll.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Lite avis är jag... har 30 grader varmt utanför nu o säkert lika varmt inne.. har ni såpass mycke is så de går o pimpa redan..?
Det varierar lite med isarna beroende på sjöns storlek. Mellan 5-15 cm tjock är isen. Jag har fiskat på höst isar i över 30 års tid. Det är för mig den absolut finaste tiden att fiska. Bra fiske man ser bra för att isen är så tunn.

Av olika skäl har jag inte kommit iväg förän idag. Puhh vad skönt att jag hann innan snötäcket blir för stort. Fi f-n vad jag är gla idag :)
 

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
HALLÅ! Är det ingen som reagerar?? Vi förlorar allt fler och fler medlemmar till denhära fiske grejen
Vad det nu det kan vara bra för..:)
 

Henkkaa

Välkänd medlem
15 sept 2012
314
0
16
Haparanda
Jag är också fisketokig, och fiskar oftast gädda, och öring o harr, gädda här hemma i torneåälven, och öring o röding har vi vart i vuoggatjålme 2ggr kan verkligen tipsa om denna plats har inte svikit oss en enda gång nog för att vi bara vart 2 ggr :) jag flugfiskar lite, spinnfiskar, och jerkfiskar :)
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
Jag är också fiske tokig, Fiskar harr och öring i torneälven och muonioälven, brukar hända att man far till naakajärvi och fångar nån stor harr :) jag Flugfiskar bara, har slängt haspelspöt på hyllan.



Ni som Flugfiskar vad har ni för klinga då ?

skit fiske på er
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
Precis. :)

har inte funderat klart om det blir ett 5# eller 6#, blir iaf att köra med sinktiplina efter som jag fiskar mest mest med nymfer .
 

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Jag gillar att fiska, men är ingen vinterfiskare! Finns inget bättre än att åka ut på en vindstilla sjö och trolla lite!!

Två bilder från i somras när jag å polarn var ute med kanot å fiska!


 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Fiskar endast en vecka om året, då jag åker upp till norrland.
Var upp i somras igen och hade det bästa fisket hittils i mitt liv...
Kommer bli svårslaget.
Fiskar uteslutande torrfluga...
Därav blir det mest Harr.
En av många kilosharrar denna veckan:
 
Last edited:

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Jag är också fiske tokig, Fiskar harr och öring i torneälven och muonioälven, brukar hända att man far till naakajärvi och fångar nån stor harr :) jag Flugfiskar bara, har slängt haspelspöt på hyllan.



Ni som Flugfiskar vad har ni för klinga då ?

skit fiske på er
Just nu kör ja på en liten billigare klinga, har int spöet här så kom int ihåg va de hette (vision kanske det var?) , men klass 5" iaf, flytlina samt taperad tafs till öringfisket, annars när ja fiskar harr kör jag också flytlina men med en tafs med 0.16-0,20s tjocklek hela vägen. Flugvalet för harr hamnar mestadels på en grön liten cdc-slända eller en egenbunden variant på harörat:whistle: även mindre svarta flugor är nära till hands.

Till vårn ska jag inhandla nyare klinga hade jag tänkt, men s*atan vad det finns utbud på sånt, kommer ta väldigt länge innan man hittat nåt:weird:
 

Landin89

Medlem
17 aug 2012
30
0
1
Överkalix
Klart man fiskar.. Så fort isen går börjar man och håller på i stort sett varje dag tills isen lägger sig igen:) Kör endast fluga (Hardy). Blir lite fiske resor årligen också norge, Brittish Colombia, södra sverige :)
får min inkomst i största del från just fisket så jag är nöjd:)

Tävlar även i flugkastning och är med i svenska landslaget
1 VM Guld, 1 NM Guld och 3 SM medaljer

Driver en fiske camp
www.jockfall.com

Liten artikel om mig sida 99-105
http://www.fisheco.se/code.php?ID=61

:ciao:
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Fiskar så ofta jag kan, men mest under sommaren och bara kast spö/drag baki båt.(flugfiske är för omständligt)

Denna drog ja upp i Vaikijaur, dryga metern å 7kg. kroken satt jävligt löst så slutade med att handen åkte i sjön å drog upp den då jag var själv. :p


Edit: ser jävligt liten ut på bilden ser ja :/
 

bumbi_

Ny medlem
12 nov 2010
4
0
1
Hudiksvall
Fiske är nog ett av mina största intressen! :) Kört mest regnbåge, gädda och abborre i sommar, fiskar med jerk och haspel, mest jigg på haspel spöt! :) Har även flugfiske grejer, men inte hunnit lärt mig de än så det blir vårens uppgift :)