FIII -96 goes Mach Z -99

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Hade inte tänkt göra en projekttråd men ändrade mig. Projektet har pågått ett tag (ca 4 veckor varav garaget gått i sista hand tyvärr) så en del är gjort och än mer är ogjort.

Har bytt bort mitt FIII -96 chassi mot ett Mach Z -99 chassi. Lyfte ur motorn, el, primärvariator och bytte rakt av.

Felen som är på Mach Z chassit samt det jag ska göra är:


  • Krockad vänster fram, spricka i huv och krokiga gångjärn uppe och nere samt trasig lyftbåge.
  • Trasiga boggiehjul.
  • Inga motorfästen
  • Sönderkapade pipor som dessutom är fel dimension Mach z har ju en 800 trippel och min f3a har en 600.
  • Problem med linjeringen då Mach Z och F3 av -99 års modell har 11mm längre vevaxel.
  • Taskig matta.
  • Ska även förlänga boggie samt bandtunnel
  • Ska ev höja dynan
  • Göra egna typ "better boards"
  • Få igång skiten..
Åja men nu har jag ju börjat så ....
 

Attachments

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Första jag gjorde var att inhandla 2 st motorfästen från en Mach 1:a -99. Dom passade sådär, var tvungen att kapa litegrann i blocket för att de skulle få plats men till slut så satt de där.

Efter jag monterat motorfästena så provmonterade jag motorn och kunde själv med blotta ögat se att det där kommer aldrig att bli rakt.

Ut med motorn och lös med fästena. Jag flyttade över Pto fästet i mag hålen (det är dubbla hål för att de är likadana) och på andra fästet så borrade jag om hålen för dom där gummi grejerna som fäster mot chassit (vet ej vad det heter). Detta skulle enligt mina beräkningar göra att jag flyttade hela motorn 11mm mot pto..

Det stämde typ.
 

Attachments

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Efter det så la jag ner kabelhärvan och drog fast med buntband. Sen när jag gjort detta så provmonterade jag motorn igen och såg då nästa problem.
FIII 600 motorn från -96 skiljer sig ifrån -99. Ingångsröret till vattenpumpen pekar på min gamla motor rakt fram medan på en -99 så pekar den rätt ner.

Jag löste det med att göra en krök av metall samt eltejp och slangklammer.
(Får se om det håller tätt när jag fyller glykol)

På den nedre bilden ser ni skadan framtill samt avsaknaden av lyftbåge.
 

Attachments

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
För att "laga" skadan på huven så lade jag en tunn plåtbit på baksidan och popnitade tills den såg rak ut. Jag är ingen puts kille huvudsaken det håller och att den går bra.

Fixade bägge gångjärnen med hjälp av våld sen tog jag en pinnsvets för att laga allt som mitt våld hade sönder.... Efter det så monterade jag tillbaka gångjärnen samt min nya lyftbåge.
 

Attachments

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
När jag var färdig med huven så rev jag ner kedjehuset, plockade ut drivaxel och stoppade in min nyinköpta 345x38x32 predator matta. Fick den billigt av en god vän.

Köpte förlängningsplåtar ifrån Rinab som jag monterade på. Fick problem med mattspännarskruven då den tog i plåten och inte gick att skruva på. Löste det med en plåt på ca 2mm som jag lade bakom.

På min boggie satt det ett ETS kit ifrån Ad Boivin och det ville jag behålla även efter förlängningen så jag fick trixa och vända på fästet men till slut satt det där ( har inga bilder på mattbytet eller trixandet med ETS kitet men om någon ska göra något liknande kan ni ju slänga iväg ett pm till mig kan jag fota).

Jag har än inte förlängt bandtunnel utan jag kommer nog att göra det närmare vintern (Har inte TID)

Stoppade tillbaka boggie igen (den ser för taskig ut när boggien är för lång). Ser att bilden blev kass .......
 

Attachments

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Inte gjort mkt idag, har satt fast nya bränsleslangar samt ny vaccumslang ifrån blocket till pumpen. Passade även på att ta en ny bild på förlängningen.
 

Attachments

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Har en fråga .... Har ju en ganska elak böj på kylarslangen och är lite orolig för att flödet blir dåligt....

Har hittat denna Elementslang

den passar upp till 26 mm anslutningar och tål värme -40 - +110 grader. Den ska vara fin att böja sägs det. Någon som vet någon om slangen?

Slangen är alltså 22mm men passar anslutning upp till 26 mm, finns det risk för ett markant sämre flöde då originalslangen är 25 mm
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Köpte slangen och provade själv... funkade inte bra då den var på tok för mjuk. Åkte till en rörkrökare och fick en elzinkad rörbit som var vinklad 90 grader och då passade det!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Har ídag linjerat variatorerna samt gjort om kontakten till min CDI (Den har smällt sönder).

Blev lite osäker då cc måttet(nr 6 på skissen)361mm stämde men avståndet mellan skivorna som ska vara 120mm (nr 9 på skissen)stämde inte ...

Måste mäta igen imorgon...
 

Attachments

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Idag har jag monterat cdi boxen, förgasarna och oljepumpen. Sen blev jag tvungen göra om linjeringen av variatorerna och då mätte jag bara mellan skivorna så att det måttet blev 120 mm.. Oljepumpsarmen tog nämligen i en av slangarna så jag förstod att det blivit något fel.

Efter det så monterade jag dit huven och lyckades till slut få huven att sitta helt ok!

Ska ta några bilder ifall det är någon som är intresserad av att se framskridandet
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Ser bra ut , bara att jobba på !
Min pappa har själv en sån skoter, fast "hel" med trippelmotorn, går riktigt bra måste jag säga, men bara värst på isen ingen annanstans:laugh:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Har fyllt glykol samt luftat.... Har även fyllt olja och soppa, får inte soppapumpen att funka dock så jag undrar:

Är min kran av eller på? (Se bild 2) Den går även att vrida så att den står på klockan 6 alltså rakt ner på bilden.
 

Attachments

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
ryck av slangen som går till förgasaren och vrid på kranen så ser du ju om det kommer nån soppa,har du lite tryckluft så tryck lite försiktigt i tanken så fyller du upp pumpen med soppa,dom kan vara lite tjärva om dom e tomma
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Respekt till dig!

Du håller gott tempo!

Jag vet vilket jobb som ligger bakom och är imponerad!
Du kommer få en maskin som piskar det mesta på svepande och fina leder samt sjöar :D
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Börjar jobba på måndag så tempot kommer att gå ner markant :)

Jo jag kan rycka slangen direkt efter kranen men jag blev slö ;)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Fixat bensintjorvet och så nu ska det funka. Sen har jag skruvat dit en 5 cm höjare (ska dit med drygt 10cm sen)

Har även provat hur mkt jag ska höja dynan och kommit fram till att ca 6 cm blir optimalt. Jag la under några träribbor bara för att se passningen mot tanken.

Jag kommer inte att stoppa om dynan utan jag kommer göra en ram i fyrkantsrör och på så sätt få upp dynan de ca 6 cm jag vill ha.

Sen bilden längst ned är mitt projekt imorgon. Jag ska till en släkting och vän som ska hjälpa mig få ordning på piporna. Ska svetsa på flänsarna från mina 600 pipor på de 3 mach z pipor jag har. Anledningen till att jag gör det är att killen som ägde Z piporna innan har behövt ca 5 cm av dom.
 

Attachments