Fetta vev och byta kolvar 600sdi!

A

axelsson_vpg

Tjena!

Har en skidoo xp 600 sdi -08a som ska servas i sommar.

Vem kring luleå (fyrkanten) kan göra detta till bra pris?

Vill ha nya lager+fett till vev och kolvar.

Mvh. Axelsson

W

Wettainen

Jag rekommenderar tords motor i Boden, hittills den enda seriösa handlaren vi har haft att göra med!

A

axelsson_vpg

Jag rekommenderar tords motor i Boden, hittills den enda seriösa handlaren vi har haft att göra med!
Ok! Ska ringa imorgon. Hade hoppats på nån relativt billig lösning. Ingen i trakten som mekar skidoo vev på fritiden som vill ta på sig jobbet?

Vad ska man betala? Ca för ett sånt här jobb? (så man inte blir lurad) haha :)

W

Wettainen

Haha ja, ska du ha privat så ska du känna personen väl och inte bara ge iväg åt nån via forumet!
Ett tips är även att du ska märka alla saker du har med ett märke som du och endast du vet vad det är och vart det sitter, många som blir lurad på saker på verkstäder också.

Ta te.x en kniv och rispa in någonting eller vad man nu kan komma på :)

Sen så skulle det nog bli mycket billigare för er att ta lös hela motorn och bara tar med vevaxeln till någon firma. Är faktiskt mycket lättare än vad man tror att byta kolvar och klyva motorn.

A

axelsson_vpg

Haha ja, ska du ha privat så ska du känna personen väl och inte bara ge iväg åt nån via forumet!
Ett tips är även att du ska märka alla saker du har med ett märke som du och endast du vet vad det är och vart det sitter, många som blir lurad på saker på verkstäder också.

Ta te.x en kniv och rispa in någonting eller vad man nu kan komma på :)

Sen så skulle det nog bli mycket billigare för er att ta lös hela motorn och bara tar med vevaxeln till någon firma. Är faktiskt mycket lättare än vad man tror att byta kolvar och klyva motorn.

Hmm, joo men ska man lika ta isär allt kan man ju göra de själv :) Och de orkar jag inte...

Har läst om folk som fått den fettad osv i service syfte kring 3 papp. Ska man räkna på 3k +-2000 kr eller?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om du ska byta lager, fett och kolvar så kommer du landa på ca 10tkr. Lagerbyte är löjligt dyrt...
Lämna din motor till Westboms i Luleå. Mycket seriöst företag som har mycket gott rykte och enormt kunnande.

Självklart byter man inte ut lager som inte är dåliga, så om din motor ser ut som dom brukar, så kan du räkna med att få byta nåt enstaka av dom yttre lagrena, och då klarar du dig nog under 5 lax inkl kolvar och fett, lite beroende på vad du väljer för kolvar.

Och sen ska du inte rispa någonting någonstans, som Wettainen föreslog. En rispa är en brottanvisning, nåt man inte vill ha på en vevaxel.

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Om du ska byta lager, fett och kolvar så kommer du landa på ca 10tkr. Lagerbyte är löjligt dyrt...
Lämna din motor till Westboms i Luleå. Mycket seriöst företag som har mycket gott rykte och enormt kunnande.

Självklart byter man inte ut lager som inte är dåliga, så om din motor ser ut som dom brukar, så kan du räkna med att få byta nåt enstaka av dom yttre lagrena, och då klarar du dig nog under 5 lax inkl kolvar och fett, lite beroende på vad du väljer för kolvar.

Och sen ska du inte rispa någonting någonstans, som Wettainen föreslog. En rispa är en brottanvisning, nåt man inte vill ha på en vevaxel.
Man "rispar" ju på något som ska bytas så man ser att det blir gjort! och då spelar den brottanvisningen mindre roll...

A

axelsson_vpg

Jaså är själva lagrerna dyra? Har hört att de är nå plast lagerbanor eller så. Kan man inte byta till nå SKF lager? Känns som att man bör byta oavsett skick då man lika har upp allt?

5000 kr lät bra ink jobb och material. Borde man byta drivaxel lager också? som sagt skotern har gått 600 mil nu, ingen större service är gjord!

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.163
114
63
Billigast och bäst att exempelvis Westboms tar lös lagren, om lagren är dåliga. Sen tar du med dom och åker på Tools Momentum i Luleå och köper SKF lager för ca halva priset av vad Hugo eller någon annan ÅF ska ha.

Har den gått 600mil är det läge att byta de flesta lager i skotern. Drivaxel, sekundäraxel, kedjehus och boggi.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men alltså.... Vi pratar om 600 mil!

Ploppar packboxen alt läker ut fett så ska man åtgärda men inte tusan skulle då jag göra något åt bottendelen innan 1000 mil. Kolv alt ringar kan man ju se över men herregud vad ni måste skruva (eller betala)

Insugningsgummin, reeds raveportar, komp samt packboxar bör man kolla i motorn varje säsong.

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Insugningsgummin, reeds raveportar, komp samt packboxar bör man kolla i motorn varje säsong.
Hur tänkte du att man skulle kolla packboxarna utan att öppna bottendelen? isf kan du enbart kolla så den yttre packboxen bakom variatorn är hel. Alt om du plockar svänghjul för att kolla andra sidan (dock den yttre enbart) Du har packboxar på lagrena inåt i vevhuset också som du ej ser utifrån.

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.163
114
63
Men alltså.... Vi pratar om 600 mil!

Ploppar packboxen alt läker ut fett så ska man åtgärda men inte tusan skulle då jag göra något åt bottendelen innan 1000 mil. Kolv alt ringar kan man ju se över men herregud vad ni måste skruva (eller betala)

Det är ju du det, men det skadar absolut inte att kolla linjering på vevaxel någon gång. Och att se över lager skadar väl inte heller, även om inget är dåligt, men då vet man att allt är ok och det är bara åka.

Det kostar en packning på tub extra och nya yttre packboxar om man vill, att demontera och kolla.

Jag har gjort den tabben själv att "strunta i att kolla veven" och jag gör inte om det. 50mil senare kostade det en ny motor istället för ett vevstakslager.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Japp det är min åsikt, 600 ho motorn är betydligt mer driftsäker än motsvarande 800. Med packboxar menar jag packbox. Alltså den som sitter bakom variatorn som brukar gå sönder om skotern smäller remmar.

Service i all ära men lägg tiden och pengarna på flickvännen istället så får ni ut något av det iallafall.

Kan även tipsa om brp's motorförsäkring: Kostar några 100 lappar varje år och har rätt låg självrisk upp till 500 mil. Mellan 500 mil - 1000 mil kostar självrisken 25% av totalkostnaden.

Täcker allt som har med motorn att göra!

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
Japp det är min åsikt, 600 ho motorn är betydligt mer driftsäker än motsvarande 800. Med packboxar menar jag packbox. Alltså den som sitter bakom variatorn som brukar gå sönder om skotern smäller remmar.

Service i all ära men lägg tiden och pengarna på flickvännen istället så får ni ut något av det iallafall.

Kan även tipsa om brp's motorförsäkring: Kostar några 100 lappar varje år och har rätt låg självrisk upp till 500 mil. Mellan 500 mil - 1000 mil kostar självrisken 25% av totalkostnaden.

Täcker allt som har med motorn att göra!
Menar du BEST? Den har ju inte gått att köpa förutom i nordamerika. Isf är det ju en god nyhet. Dock har den funnits på ATV sidan hos oss vet jag.

A

axelsson_vpg

Menar du BEST? Den har ju inte gått att köpa förutom i nordamerika. Isf är det ju en god nyhet. Dock har den funnits på ATV sidan hos oss vet jag.
Hmm detta borde man kolla upp.. Dock tror jag inte denna försäkring gäller om man inte följt service intervallerna som på veven är 300 mil även för 600 sdin?

Annars pyntar man bara nåra hundra per år i frsk och skiter i att göra stor servicear :D

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Westboms monterar inga andra lager än SKF, dom är tyvärr inte gratis, tror det är c3 eller c4 med låspigg eller låsring i ytterbanan. Det dyra är jobbet att byta lager mellan vevhalvorna. Veven måste pressas isär helt för detta, vilket är tidskrävande. Dessutom blir det mer jobb med riktning. Så det är arbetstiden som drar iväg hårt om man vill byta alla lager.

Som jag skrev tidigare, man byter inte lager om det inte finns anledning. Men att dela motorn, tvätta ur lagrena ordentligt med diesel, samt snurra och lyssna på dom, det kan jag rekommendera. Minsta missljud = byt lager. Billigaste motorförsäkring som finns. Och även om du inte behöver byta lager, så låter du Westbom rikta den. Liten kostnad.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.290
1.114
113
Stora Blåsjön
Polaris har också en motsvarande motor-försäkring i Sverige, är säker samma försäkringsbolag bakom som BRP isåfall.
Den verkar iallfall så bra att det knappt är lönt att fylla på tvåtaktsolja :) har dock inte läst på så detaljer mycket om den med skotern ska iallafall vara servad och godkänd av en polaris verkstad innan man får teckna försäkringen.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jo det är samma försäkringsbolag som polaris som tillhandahåller den. Försäkringsproduktion tror jag dom heter... Du måste visa upp skotern och åf kollar skick, miltal, gångtimmar samt komp. Lite osäker på exakt vad de gör då jag bara hört av en polare, men någon kan säkert.