Fel variator?

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Nu har jag länge jobbat med länge med att försöka hitta felet på min skoter, och nu tycker jag det börja likna mer och mer att det ev konstigt nog skulle sitta fel variator på den?

Någon som vet vilken variator som ska sitta på en Formula 3 97a?
Gärna bilder om någon har,
för verkar som om det ska sitta en TRA 3 på den och jag tror jag har en TRA2 eller bara TRA på min tanke på hur den ser ut :(

Någon som vet om man kan få felet dålig urvarvning och konstig gång på fullgas om man har fel variator och hur stor är skillnaden mellan TRA2 och TRA3?

hoppas på lite snabba svar innan jag tar fram skotern för vintern :)

Det är Primär variatorn vi talar om nu :) ska ta en bild och lägga upp bilden på min nuvarande variator i eftermiddag
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Risen: Min f3:a gjorde exakt likadant, jag rengjorde rave ventilerna och monterade ny fjäder i sekundären och det blev en värld av skillnad.

Jag hade fel fjäder i sekundären .....

Om Rave ventilerna fastnar i stängt läge så kan du tappa 600 varv utan problem.
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
aha okej, men jag tog bort alla rave ventiler i sommras och kontrollerade alla, dom såg alla bra ut (rengjorde dom dock inte) och ingen satt fast i stängt läge heller så det är kontrollerat :)

Aha hur vet man om man har fel fjäder eller inte då? min fjäder är väl vit om jag inte helt missminner mig?

Får ta lös alla rave ventiler igen om rengöra dom ordentligt denna gång,
har funderat över vissa fel med inställningarna av förgasarna också.

Hur är det behöver den mer eller mindre luft/bränsle om den bludrar på höga var?
någon som vet hur det funkar och vad ev orginal inställningarna ska vara, har kontrollerat munstyckerna och rengjort förgasarna så där är inget fel och det var rätt bestyggad :)
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
man måste ju rengöra variatorerna också!
har du bytt matta drevat ner eller nåt? för då borde man bestycka om variatorn..
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
det ska inte sitta en TRA3 på den den varren kom väl 05 eller nått sånt skulle nog tro att det sitter bara en vanlig TRA på den.
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
kan ha kommit då TRA light är en lättad vesion av TRA3 men hursomhelst satt den inte på en f3 iaf det var en vanlig TRA
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
ja då verkar det inte vara en fel variator på den iaf så det känns ju skönt :)

men felet med att skotern inte varvar ur och att den bludrar nästan på full gas och går bättre på halvgas än full gas och varvar max 7200rmp fast maxvarvet ska ligga över 8000rmp enligt instruktionsboken.

Stifen ser bra ut efter hård körning så borde väl inte vara dom :S
sitter också rätt munstycken i förgasarna :)

Blir tokig allså :p snart så får jag fan köpa en ny skoter då aldrig min verkar vilja gå som den ska :p

fråga ska dom gå bättre på 98 oktan än 95? någon som vet?
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
det kan mycket väl vara rave-arna som spökar
för om dom inte öppnar så har motorn en för låg avgasduration för att kunna varva mera än dina 7200
plocka isär ventilerna och titta så att det inte finns skador på gummi bälgarna och att giliotinerna löper lätt
du kan även med lätthet fixa så att du kan se om dom öppnar eller ej och även synka bom mot varandra

1: borra ett 6mm hål mitt i den röda centrum muttern
2: borra ett 4,2mm hål mitt i plastskivan som giliotinen sitter på
3: gänga med en m5 gäntapp i skivan och dra dit en m5 skruv utan skalle
4: montera ihop

nu kan du se skruvarna åka fram och tillbaka när du gasar och på så sätt se om dom öppnar som dom ska

länkar några halvdåliga bilder så ser du hur jag menar
http://img535.imageshack.us/i/dsc00323c.jpg/
http://img641.imageshack.us/i/dsc00326q.jpg/