Fel på boggiestötdämparen

jobban6

Välkänd medlem
23 okt 2010
128
0
6
Piteå
Jag skulle byta slidesen på min Polaris IQ 600 ho 2007, så jag monterade ut boggien för att det skulle bli lättare. och när jag sedan monterat in boggien igen så märker jag att den bakre boggie dämparen är mycket lös, före jag tog ut boggien var den helt normal men när jag sedan monterat in boggien efter jag bytt slidsen så var den mycket svampig, den orkade inte "lyfta" upp skotern igen om man säger så.

Någon som vet vad det kan vara för fel? för lös/hårt spänd matta? eller något
 

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
för det första behöver du inte plocka ur hela boggien för att byta slides, bara släppa på mattspänningen och rycka ut slides ur hålen på mattan. går betydligt mycket fortare.
Lossade du nånting i boggien eller på så sätt ändrade någonting? Annars så ska det inte va några problem tycker jag, mattspänningen har ingenting med det och göra iaf..
 

jobban6

Välkänd medlem
23 okt 2010
128
0
6
Piteå
för det första behöver du inte plocka ur hela boggien för att byta slides, bara släppa på mattspänningen och rycka ut slides ur hålen på mattan. går betydligt mycket fortare.
Lossade du nånting i boggien eller på så sätt ändrade någonting? Annars så ska det inte va några problem tycker jag, mattspänningen har ingenting med det och göra iaf..
Nej jag rörde inget och alla fjädrar är hela och sitter som dem ska.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Polaris brukar ju hålla på så där. Kolla efter du kört den några km. Då kan den vara styv igen...

Polaren tjorvade som fan med sin switchback -08. Supermjuk då den stod stilla oanvänd och hård få den användes.