F7 värmenypt/skurit.

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
På väg till macken i en fart av cirka 30 så rasslade till och blev stilla.
I garaget så konstaterades det att skotern har skurit/värmenypt på Mag cylindern.
Problemet är att jag inte får loss cylindern från kolven.

Så är det fram med gummiklubban och träklossen som gäller?.
Senast jag var med om ett liknande fall var när man körde trimmad moppe och med för magert bestyckad förgasare.

Pto cylinder och kolv är i det närmaste i nyskick då den bara har gått cirka 50 mil sen den fick ett kolvbytte i förebyggande syfte på en firma.
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Nej ingen rem har farit för mig.Har bara hunnit köra cirka 20 mil sen jag köpte den.
Har nu lyckas få loss kolven och det ser ju inte bra ut.
Ska slänga upp några bilder så ni får se.Och kanske kan ge orsaken till varför den nöp.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Bilderna visar helt perfekt bränslebestyckning så jag tror inte de beror på för snål gång som gjort skärningen.
Jag tror vi måste gå tillbaka i tiden när den renoverades för 20 mil sedan. varför byttes en kolv då? min misstanke är att den nu skurena cylindern nöp redan då och de fuskades med rengöring av aluminiumklägg i cylindern. De resulterar såklart i skärning igen inom kort. Den cylindern kan ev inte ens ha varit lös vid förra renoveringen.
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Kanske var lite oklar i mitt inlägg.
Bägge kolvarna ska vara bytt enligt tidigare ägare av en respekterad medlem av det här forumet.
Har fått det bekräftat av han (medlemen) att skotern har varit inne på kolv byte hos han.
Kolvarna har gått ungefär 50 mil sen dom blev bytt.
Inte ute efter att hänga ut någon.Mer intresserad av vad som kan ha orsakat det här.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Sitter kolvringsstiftet som det ska i kolven? Även om det brukar vara mera repor hela vägen runt kolven kan det vara oljan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
kolvringsStiften ser ut att sitta bra. Varför byttes kolvarna hade den skurit? Är de händelsevist smidda kolvar typ wössner eller wiseco? Varför jag frågar de är att smidda kolvar kallskär lätt ,dålig varmkörning i samband med smidda kolvar brukar bli som bilderna visar.
Veven kan ha klarat sig om den inte tvärskar typ tvärstopp från rel höga varvtal? Finns de olja kvar i separatsmörjningen ,jag funderar på om du missat fylla på? Som odysse skriver kan de vara oljebrist typ att du glömt fylla på eller dåligt luftad oljeledningar/pump alt oljepump har gått väck mm. Den kan även ha gått het men då borde du märkt om den kokat eller tryckt ur sig vatten. Va den full av kylarvatten när du rev den?
Ta även lös kolvringarna och mät ringgapet jag tror visserligen inte de beror på tight ringgap men mät de ändå. Om de ligger på 0,45mm så bör de funka men de ska helst ligga på 0,50mm.

Stiften ser lite vita ut på elektråden om man ser rätt?. Man får för sig den gått snålt på något varvtal och gasutslag men de är omöjligt veta vart i registret utan att göra körtester. Om du orkar får du gärna ta nya bilder på stiften så man ser elektråden snett uppifrån men från sidan.

Om du inte kokat den och de va olja i tanken bör du provköra oljepumpen med borrmaskin. Om den funkar måste du på något vis lista ut om drivningen av oljepumpen är ok (dreven).
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Olja samt kylarvatten fanns.Kolvarna är märkta med "ART" så jag förmodar att det är arctic original kolvar.Kolvarna ska ha varit bytta i förebyggande syfte pga miltal.
Det här är bästa tändstiftsbilden jag har just nu.man ser ju en klar skillnad på färgen.
[URL=http://forumbilder.se/F8KH2/dsc-0014][/URL]

Är lite inne på olje pump/ledningarna själv.
Har förvarat skotern inne i varmgarage hela sommaren.tog ut den på en kortare tur i början på december.parkerade den sen inne i varmgaraget.
Körde hem den på julafton,har sedan dess ståt ute orörd i nästa 3 veckor pga sjukdom/ -20-30 kallt väder.
Har kört bara en lite tur runt gården innan jag tog turen som den dog på.
Så kan jag ha fått en is propp i någon oljeslang?...
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Olja samt kylarvatten fanns.Kolvarna är märkta med "ART" så jag förmodar att det är arctic original kolvar.Kolvarna ska ha varit bytta i förebyggande syfte pga miltal.
Det här är bästa tändstiftsbilden jag har just nu.man ser ju en klar skillnad på färgen.
[URL=http://forumbilder.se/F8KH2/dsc-0014][/URL]

Är lite inne på olje pump/ledningarna själv.
Har förvarat skotern inne i varmgarage hela sommaren.tog ut den på en kortare tur i början på december.parkerade den sen inne i varmgaraget.
Körde hem den på julafton,har sedan dess ståt ute orörd i nästa 3 veckor pga sjukdom/ -20-30 kallt väder.
Har kört bara en lite tur runt gården innan jag tog turen som den dog på.
Så kan jag ha fått en is propp i någon oljeslang?...
De är svårt se färgen på stiften men jag gissar de är väldigt ljust brun på gränsen till vit? Jag tror dock inte den skurit pga bränslebrist. De va händelsevist ingen snö som kom in via luftburken så den skar av den anl?
ART kolvar är org men hur noga är du med varmkörning "helt ärligt nu" för drar man iväg med full gas direkt från start tror jag man kan få skärning även på gjutna kolvar.

Is i oljeledning är sällsynt men om de kommit in vatten i oljan är de fullt möjligt. De är snarare något mekaniskt fel på pumpen "drivning" eller luftfickor speciellt om någon varit o grejat med oljepumpledningar vid renoveringen.
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Varmkörningen är jag noga med.snö är uteslutit då skotern har frogzskin filter för luftintagen på huvskoopet.
Ska ta bättre bild på stiften,samt kolla så luftburken sitter som den ska.ska även kolla oljeledningarna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Stiften ser väldigt bra ut även de som är lite ljusare. De lär inte vara sopparelaterat fel men däremot tror jag mer på brist på olja eller att vatten/snö tagit sig in under gång. Har du kört på vatten/sjö i sommar?
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Skotern har stått parkerad i varmgarage hela sommare och höst.var ute en kortare tur i början på december för att sen samma dag parkeras i varmgaraget igen.
Körde hem skotern på julafton,en sträcka på cirka 3km.efter julafton så har den ståt ute i varierande väder(+3 och regn till -30) under skoterkapell.lätt en kompis pröva den runt gården i lugn takt lördagen 9:e.Sen nu i lördags(16,e) så dog den.

Har hittat liknande fall på http://www.hardcoresledder.com/forums/244-xfire-128-firecat-03-06-09/1115682-oil-pump-checkvalves-carnage-pics.html#/forumsite/20508/topics/1115682?page=1 med liknande skador.har då varit pumpen/check valvsen som har varit paj.

Har inte hunnit skruva nå mer pga jobb.men ska ta och kolla testa pumpen så fort jag får tid.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ok då är det förmodligen fel på oljepumpen för de är osanorlikt att bägge cylindranas oljeinsprut munstyckena skulle sätta igen sig samtidigt. Kolla först om vajern som ska dra oljepumpen ställbara arm hoppat av eller är snåljusterad. Besikta även alla oljemunstycken med vacum test metoden eller ta de säkra före de osäkra och köp alla 3 nya. Kolla även själva oljbehållaren så den ger flöde till oljepumpen ,,ja allt i oljeväg måste kollas. De svåraste är väl att se om oljepumpens driving är helt ok.
När du väl skruvat ihop den så tillsätt 2% olja i bensintanken och mät oljeförbrukningen så du ser att de går åt olja ca 2% i genomsnitt.
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Oljemunstyckena är svindyra!.400kr st om man köper Arctic original från mera fritid.
Ska lyfta ur motorn till helgen och kolla upp allt.Någon som har några nyttiga tips när det gäller att lyfta ur dom här motorerna?.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
400kr st va lite saftigt.
Du får fixa farm en vacummätare för att testa om kulventilen inne i i oljemunstyckena släpper vid rätt sug. De går även blåsa ur munstyckena om man skruvar lös dem och vinklar in ett tryckluftsmunsycke inne i banjobultens utrymme på spridaren. Spridarna har en fjäderbelastat kula som gör att de funkar som en backventil så bakåt mot oljepump kan man inte blåsa hur än högt tryck man har. De som kan hända om man inte har munstyckena fyllda med olja är att de kan ärga inv och lilla minsta skräp sätter igen dem in no time.

När du rycker ut pumpen så försök även få lös drevaxeln för du bör kolla på drevet på axelnsamt lysa in för att se drevet på vevaxeln om de är ok. Men vi håller tummarna för att oljepupen är väck de blir enklast o billigast.
 
Last edited: