F7 04 efi sviker på varven.

sx6002011

Medlem
23 mar 2016
22
0
1
norrbotten
Tja har en f7 04a som börjat jävlas. Går sjukt bra upp till 8000rpm håller de i 3-5 sek sen börjar den bluddra och så får jag fisköra i 10-20 sekunder och kan göra om samma sak igen. Speciellt då jag kör på rullen är då det händer. Luftburken är rengjord för 5 mil sedan och varaitorerna är genom gångna samt avp är rengjord och motorn funkar inga felkoder finns heller. Blir tokig. Ja de är full tank i den ☺Tacksam för lite tips.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Lossa tanklocket lite så tanken inte bygger vacum pga felande avluftning. Om de inte är fel på avluftning så låter de som klen soppapump eller igensatt filtrering av soppan.
 

sx6002011

Medlem
23 mar 2016
22
0
1
norrbotten
Redan provat köra med tanklocket öppet stiften är nya bpr9es spridarna har jag inte kollat. Borde den inte felkoda på dom?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Redan provat köra med tanklocket öppet stiften är nya bpr9es spridarna har jag inte kollat. Borde den inte felkoda på dom?
Spridarna borde de inte vara för dem kan inte funka en stund för att sedan lägga av. Däremot soppatrycket kan lägga av efter några sekunders full gas pga för tätt filter i tanken eller för fel på bränslepump. Bränsletrycksproblem skulle man se med bränsletrycksmätare fasttejpad på styret och köra tills den lägger av.
 

sx6002011

Medlem
23 mar 2016
22
0
1
norrbotten
Spridarna borde de inte vara för dem kan inte funka en stund för att sedan lägga av. Däremot soppatrycket kan lägga av efter några sekunders full gas pga för tätt filter i tanken eller för fel på bränslepump. Bränsletrycksproblem skulle man se med bränsletrycksmätare fasttejpad på styret och köra tills den lägger av.
De va de jag tänkte jag skulle prova idag för de är sjukt frustrerande
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Med närmare eftertanke ska man nog inte utesluta spridarna ändå för om en ger lite för lite bränsle så kan spiksensorn lösa ut så den drar ner tändningen och tappar effekt. Men om motorn drar ner tändningen så bör de kännas som den bara plötsligt går allmänt sämre jag tror inte man upplever bludder eller stupningar på gasen.
Du hör ingen spikning just när den tappar varvtal typ svagt knastrande ljud?
 

sx6002011

Medlem
23 mar 2016
22
0
1
norrbotten
Med närmare eftertanke ska man nog inte utesluta spridarna ändå för om en ger lite för lite bränsle så kan spiksensorn lösa ut så den drar ner tändningen och tappar effekt. Men om motorn drar ner tändningen så bör de kännas som den bara plötsligt går allmänt sämre jag tror inte man upplever bludder eller stupningar på gasen.
Du hör ingen spikning just när den tappar varvtal typ svagt knastrande ljud?
De är som att varvstopp slår i ungefär går ner till 4500rpm typ limp mode känns de som på en bil inget drag alls i maskinen över huvud taget stiften ser bra ut så tror inte den spikar. Hör inga misständningar eller knastrande bara typ bööande att den inte orkar varva upp. Låter ungefär som den ska skära på en cylinder när som helst om vi säger så? Som att han går på en och en halv burk typ.
 

sx6002011

Medlem
23 mar 2016
22
0
1
norrbotten
Har googlat inte ni vet den där ecu slangen genomskinliga? Som går från ecun rakt ner under luftburken på min maskin iaf. folk säger den ska vara riktad bak mot motorn ner vid förgasarna kan de vara mitt problem tror ni? Att den läser fel då? Förstår inte riktigt va den gör men de är väl en sensor antar jag?
 

sx6002011

Medlem
23 mar 2016
22
0
1
norrbotten
Flyttade ecu slangen bak for ut mata rulle över en åker höll stadiga 8k rpm sen började den bluddra igen blir fan inte klok.