F3:a tar glykol

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Min skoter som är en hpd, Mach Z chassi -99 med en f3 motor från -96.

Den tar rätt rejält med glykol och jag kan inte hitta något läkage, Den går hur bra som helst och kolvar samt stift är bruna och fina. (Lyste med en lampa ned i tändstiftshålet).

Jag kan köra ca 3 mil innan jag måste fylla på nytt vatten så det går ganska mkt...

Den läker inte om den inte är igång.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Njao, det är oklart vilken oljeinblanding jag kör på just nu då jag justerat pumpen högt samt kör blandat i tanken. (Körde oljeinblandat tills jag såg att oljan försvann och har inte tankat)

Men den ryker dock litegrann dock inte vit rök och som sagt så är stiften och kolvarna bruna och fina.

Ska inte kolvarna bli grå dassiga om det läker in vatten?
 
N

N_w

när min tog vatten i motorn gick den int bra, och den rykte på mycket och doftfritt så det var lätt att konstatera felet:p, en toppackning glämdes snett och där läkte det fritt... Nu limmar jag alltid mina packningar för att undvika detta:)


hoppas det inte är något allvarligt:) Lycka till
 

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Njao, det är oklart vilken oljeinblanding jag kör på just nu då jag justerat pumpen högt samt kör blandat i tanken. (Körde oljeinblandat tills jag såg att oljan försvann och har inte tankat)

Men den ryker dock litegrann dock inte vit rök och som sagt så är stiften och kolvarna bruna och fina.

Ska inte kolvarna bli grå dassiga om det läker in vatten?
Min mach1 hpd rykte bara så man märkte det när man stod på tomgång och då var det 2 av o-ringarna som agerar toppackning som gett upp.
Syntes inget på kolvarna.

Dom finns på momentum till rätt kurs eller hos åf för 179kr st.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag hittade felet... Jag trycksatte hela systemet med kompressorn och det läkte i kopplingen till motorn.

Sen sprutade det 5 liter glykol rätt i ansiktet på mig också men det är ju iofs snyggt med glykolblått garagetak och blått snor :crazy:
 
N

N_w

Jag hittade felet... Jag trycksatte hela systemet med kompressorn och det läkte i kopplingen till motorn.

Sen sprutade det 5 liter glykol rätt i ansiktet på mig också men det är ju iofs snyggt med glykolblått garagetak och blått snor :crazy:


hahahahah, ibland ere inte så smart att trycksätta systemet med så många bar:) finns ju ett speciellt verktyg som du gängar på kylarkärlet (finns andra anslutningar) sedan en cykel pump typ och en manometer pumpa på till ett visst tryck sen låta den va under natten sen läser man av manometern:)!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
en kompis har en mach 1 trippel som tar kylarvätska , mag sidans kolvtopp var helt renspolad och stiftet vitt , är det ngt std ställe de brukar kunna läka på ? o-ringarna ser fina ut och den bygger inget tryck , cylinderfoten ? vattenpumpen ?