Förstaskoter

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
På lördag ska vi åka och titta på en första skoter till mig och jag undrar om de skotrarna som jag nämner är bra förstaskotrar?



  • Ski-Doo MXZ 500 -01
25 000:-
570 mil

Styrhöjare, handtagsskydd och kapell medföljer mot tillägg. Han sa att han ville ha 6500 för allt det, styrhöjaren och handtagsskydden kan väl inte kosta mer än 1000-1500 kronor så då vill han ha 5000-5500 kronor för kapellet, originalkapell kan vara värt att nämnas men om man tittar på BRPs hemsida så kostar ett kapell för -09;orna runt 200 dollar, kostade kapellen mer för 8 år sedan eller ljuger han?
  • Polaris xc 500 sp -00
24 000:-
600 mil

Min kusin som har kört mycket skoter säger att Polaris suger, men det tror jag mest beror på att han hade en Indy 600~ -95~ för ett par år sedan och den gick sönder efter en vecka (kommer inte ihåg var det var om) så jag tror inte han är en så pålitlig källa om just Polaris.
  • Arctic Cat ZR 600 EFI -00
25 000:-
600 mil

Om man tittar på bilder på Arctic Cat ZR runt denna årsmodellen så ser de klumpiga ut men de är kanske om man ser dem i verkligheten?


Såhär på förhand så känner jag att Ski-Doon är den jag vill ha men då går jag mest på utseendet eftersom jag inte provkört den än. (Så ytlig är jag ;))

----

Trailingarmar, Arctic Cat har dem inte men Lynx, Polaris och Ski-Doo har dem, för- och nackdelar?

----

EDIT: Kanske ska säga vad jag ska ha den till också. Blir väl mest på led, även lite lössnö kanske. Att den ska gå snabbt (150~) är inte heller någonting som jag bryr mig om för jag tänker inte sitta och nöta sjö alls.

Har även hört att Lynx Enduro ska vara fina maskiner och ha bättre fjädring än Ski-Doon, hur är det med det? Och då tänker jag på 500-600 kubik run 00-02
 

bluesboy

Aktiv medlem
19 jan 2009
86
0
6
Östersund
Jag tror att ski-doo:n är en bra förstaskoter..
Ganska lätt, lagomt stor motor, relativt billiga reservdelar ;)
Jag skulle Aldrig lägga 6500 för de tillbehören!! Vill du ha Styrhöjare och handskydd så är det mycket billigare om du köper det nytt..

Lynx har generellt bättre boggie än lynx, men de är också lite tyngre..
om du mest ska ligga efter led så tycker jag absolut att ski-doo:n är bra!
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Verkar rätt oskönt av han som har ski-doon att ta 6500:- för de tillbehören. Den luringen ska du inte gå på!
Alla de skotrarna är väl egentligen likvärdiga. Om du ska kika på alla 3 innan du köper så kolla hellre skicket på maskinen än att enbart rikta in sig på märket.

Men du säger att du är inne på ski-doon, så är den i fräscht skick för att vara en -01 så är det ju bara provköra, och om det känns rätt är det bara Köpa:D
 

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
Jag tror att ski-doo:n är en bra förstaskoter..
Ganska lätt, lagomt stor motor, relativt billiga reservdelar ;)
Jag skulle Aldrig lägga 6500 för de tillbehören!! Vill du ha Styrhöjare och handskydd så är det mycket billigare om du köper det nytt..

Lynx har generellt bättre boggie än lynx, men de är också lite tyngre..
om du mest ska ligga efter led så tycker jag absolut att ski-doo:n är bra!
Kände också det, men styrhöjare + handskydd kostar väl runt 1000-1500 kronor vanligtvis eller hur? Kapellet behövde man inte köpa men han sa inget pris för bara styrhöjaren och handskyddet. Vi har en Lynx Adventure 550f -08 nu och då köpte vi ett sånt där kapell som passar typ alla skotrar i den längden men det sög ju totalt, finns en dragkedja så att man kan tanka med kapellet på (?) och den åker upp hela tiden och så fladdrar allting runt, sitter inte bra alls.

Verkar rätt oskönt av han som har ski-doon att ta 6500:- för de tillbehören. Den luringen ska du inte gå på!
Alla de skotrarna är väl egentligen likvärdiga. Om du ska kika på alla 3 innan du köper så kolla hellre skicket på maskinen än att enbart rikta in sig på märket.

Men du säger att du är inne på ski-doon, så är den i fräscht skick för att vara en -01 så är det ju bara provköra, och om det känns rätt är det bara Köpa:D
Ja, skotrarna finns i samma område runt 10 mil från där jag bor så vi ska upp och titta på alla samtidigt.


----
Tack för svaren!
 
D

Deleted member 6797

då har ja en fråga. en kompis ska sälja sin indy 500 efi 93a för att köpa en xc 600 sp 00a


är xcn bättre? har hört rykten om att xc.n suger gämfört me indyn men de stämmer väll inte? xc.n är väll bättre?
 

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
då har ja en fråga. en kompis ska sälja sin indy 500 efi 93a för att köpa en xc 600 sp 00a


är xcn bättre? har hört rykten om att xc.n suger gämfört me indyn men de stämmer väll inte? xc.n är väll bättre?
Även fast jag inte är jättekunnig så kan jag ju säga att utvecklingen kommer långt på 7 år. xc'n är såklart bättre men drar rätt mycket soppa har jag hört.
 

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
då har ja en fråga. en kompis ska sälja sin indy 500 efi 93a för att köpa en xc 600 sp 00a


är xcn bättre? har hört rykten om att xc.n suger gämfört me indyn men de stämmer väll inte? xc.n är väll bättre?
vadå "suger"? allt är ju relativt. jag kan säga att den suger jämfört med min f7. men den är garanterat i en helt annan värd än en sur indy med fujji motor.


förövrigt så tycker jag trådskaparen ska kolla på enduro 500 -01, zr 5-600 -01. du kan få lös en zr 600 för 25 alla dagar i veckan och det är garanterat välinvesterade pengar, mycke skoter för pengarna.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Försök hitta en SXR 500a istället. 600 eller 700a funkar ju också. Men bland dom där tre skulle jag gå på ski-doon.
 
D

Deleted member 6797

Även fast jag inte är jättekunnig så kan jag ju säga att utvecklingen kommer långt på 7 år. xc'n är såklart bättre men drar rätt mycket soppa har jag hört.
de spelar ingen roll hehe

vadå "suger"? allt är ju relativt. jag kan säga att den suger jämfört med min f7. men den är garanterat i en helt annan värd än en sur indy med fujji motor.
de e bara va ja hört:D inte så konstit din f7a e bättre. han e nyare
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Skidoon hade jag valt av de 3 men skit i tillbehören det kan du köpa vid sidan om mycket billigare, ang kapellet så va dom svindyra när dom kom men nu kostar dom inte många kronor. ett kapell till en 00 kan du hitta för en tusing...

polarisen är väl relativt hållbar i chassit, har inte så mycket erfarenhet av dom så jag vet inte

Articen kommer du få byta stator på garanterat...
MEN
köp en lynx enuro -600 01 - 03 så har du världens bästa första skoter.... överlägsen fjädring o riktigt hållbar...
 

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
Blev en Lynx Enduro 500 sp -01 idag! Dock så har jag inte åkt speciellt mycket eftersom jag har en ***** massa läxor just nu, gått 440 mil och riktigt fint skick med 3" styrhöjare men mattan är original (rätt bra skick), han sa 25mm men är det inte 22,2mm original? I alla fall så ska jag troligtvis köpa en ny matta nästa säsong på 38mm troligtvis, kanske 32mm.

Vilka mattor passar? Passar 38x307 eller är det 38x320? Om det är 320 så suger ju det eftersom dem mattorna är dyrare och på Stenmarks har de bara upp till 30mm. Delningen är väl 2,52", men hur är det med "öppna fönster, skoning på varje" osv? Fönster är ju hålen, men vad är skoningar?
 
D

Deleted member 6797

Vilka mattor passar? Passar 38x307 eller är det 38x320? Om det är 320 så suger ju det eftersom dem mattorna är dyrare och på Stenmarks har de bara upp till 30mm. Delningen är väl 2,52", men hur är det med "öppna fönster, skoning på varje" osv? Fönster är ju hålen, men vad är skoningar?
det är 38*307
 
D

Deleted member 6797

Men fyfan va fint, och tack för snabbt svar!

varsågod. annars kan ja rekomendera polaris edge 600 02a. 01an e billigare å de är också en bra förstaskoter sj har ja 02an å de är min förstaskoter. den klarar hopp, puderkörning ( har 38as matta ) hur bra som helst å rolig maskin

de enda som var på 01an var pps dämparen i boggien är lite mjuk men nu har dom väll chimsas om. sen var de bara 23mm matta orginal men dom flesta har väll 32a nu. sen kunde huven vika sig nån cm ( 01orna, fixat på 02orna ). men de är så lite så de syns knappt
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
de spelar ingen roll hehe



de e bara va ja hört:D inte så konstit din f7a e bättre. han e nyare
Det där lät lite dumt..
XCn är också nyare..
Nyare och bättre boggie, nytt chassi och en helt annan motor!
Klart XCn är bättre än indyn.

Grattis till köpet, du kommer inte ångra dig :)
 

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
varsågod. annars kan ja rekomendera polaris edge 600 02a. 01an e billigare å de är också en bra förstaskoter sj har ja 02an å de är min förstaskoter. den klarar hopp, puderkörning ( har 38as matta ) hur bra som helst å rolig maskin

de enda som var på 01an var pps dämparen i boggien är lite mjuk men nu har dom väll chimsas om. sen var de bara 23mm matta orginal men dom flesta har väll 32a nu. sen kunde huven vika sig nån cm ( 01orna, fixat på 02orna ). men de är så lite så de syns knappt
Jag har ju redan köpt en skoter :p Har suttit på en edge 600 ~-02 och man sitter inte speciellt bra på den tycker jag.
Det där lät lite dumt..
XCn är också nyare..
Nyare och bättre boggie, nytt chassi och en helt annan motor!
Klart XCn är bättre än indyn.

Grattis till köpet, du kommer inte ångra dig :)
Han snackade om att F7:an var nyare än XCn ;)

Tack ;P
 
D

Deleted member 6797

Jag har ju redan köpt en skoter :p Har suttit på en edge 600 ~-02 och man sitter inte speciellt bra på den tycker jag.


aha:) men sitta gör då inte jag ja står då hela tiden men ska köpa pro xr dyna som e hårdare å högre så man kan sitta nångång

Han snackade om att F7:an var nyare än XCn ;)


Tack ;P
japp
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Jag har ju redan köpt en skoter :p Har suttit på en edge 600 ~-02 och man sitter inte speciellt bra på den tycker jag.


Han snackade om att F7:an var nyare än XCn ;)

Tack ;P
Joo, det vet jag.

Men att jämföra XCn och F7an är som att jämföra Indyn och XCn.. skiljer lika många år mellan.
 

Emppu

Välkänd medlem
10 feb 2009
474
0
16
Norrbotten, Övertorneå Kommun.
Ski-Doon skulle jag ha gått på av de tre. Har en -03:as Adrenaline 500 och den går som en dröm. :) Kommer nog byta upp till en nyare Rev eller Summit om några år.

Men grattis till Enduron iaf.
 
Last edited: