Första skoterköpet; allround

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ja assault är ju eg för hillclimbing.
Sen finns väl Scandinavian beast i 147" med har jag för mig.
Det enda som skiljer Scandinavian beast och assault är väl att den har frontmonterad kylare och
Inte triangeln i kolfiber. Annars har den väl samma dämpare, framvagn 42" och chain drive som assault?
Medan pron inte har tringel i kolfiber, smalare framvagn ej ställbara dämpare och belt drive
Till skillnad från assault
Och så har assault lite hårdare matta än pron.
Vet inte vilken av mattorna Scandinavian beast har?
Men nu blev det mycket fel här...
Vad assault 155” egentligen är byggd för vet nog ingen :) men det ska tydligen vara för hillclimb.
skandivavia beast finns endast med 155” matta och den har 39”framvagn, i princip kan man säga att det är en pro rmk med kedjehus och främre kylaren, samt saknar kolfiber skräpet.
Pro rmk finns med olika dämpare både ställbara och vanliga är olika beroende på motor och årsmodell.

Sen kan jag ha förvirrat några då jag byggt flera 137” & 146” av pro rmk 155, assault 155, skandinavian beast, sks 155 och khaos 155.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Men nu blev det mycket fel här...
Vad assault 155” egentligen är byggd för vet nog ingen :) men det ska tydligen vara för hillclimb.
skandivavia beast finns endast med 155” matta och den har 39”framvagn, i princip kan man säga att det är en pro rmk med kedjehus och främre kylaren, samt saknar kolfiber skräpet.
Pro rmk finns med olika dämpare både ställbara och vanliga är olika beroende på motor och årsmodell.

Sen kan jag ha förvirrat några då jag byggt flera 137” & 146” av pro rmk 155, assault 155, skandinavian beast, sks 155 och khaos 155.
Sant.. var din jag såg, har alltid tänkt det var beltdrive som gjorde pron mer lössnö vänlig
Eller vad man ska kalla det.
Skiljer det mkt i vikt på kedjehus och beltdrive?
Funderar på varför den är typ 8kg tyngre.
Tror det skiljer 2 kg mellan zbros 39"
Och assault orginal framvagn iafl men inte säker
Tycker 2kg låter mkt.
Gick ju att få assaulten med samma matta iafl 61mm kammar så där skiljer det ju inte då..
Fel tråd för det kanske 🤔
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Kedjehus är ca 1.5-2kg tyngre har jag för mig. Enda fördelen med beltdrive är att det går mycket snabbare att byta matta. Annars är det både för och nackdelar som väger upp varandra.
Mattan på assaulten är tyngre, bredare framvagnen och längre dämpare +?kg, fler boggiehjul på assaulten typ 1kg, så med många bäckar så kommer man snart upp i 8kg och det är det som skiljer. På assault 155 finns 2st mattaltenativ beroende på vilket chassie de är, pro-ride = comp 54mm och på axys = peak 57mm, sitter det 61mm matta så är den bytt av någon.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Kedjehus är ca 1.5-2kg tyngre har jag för mig. Enda fördelen med beltdrive är att det går mycket snabbare att byta matta. Annars är det både för och nackdelar som väger upp varandra.
Mattan på assaulten är tyngre, bredare framvagnen och längre dämpare +?kg, fler boggiehjul på assaulten typ 1kg, så med många bäckar så kommer man snart upp i 8kg och det är det som skiljer. På assault 155 finns 2st mattaltenativ beroende på vilket chassie de är, pro-ride = comp 54mm och på axys = peak 57mm, sitter det 61mm matta så är den bytt av någon.

15 x 155 x 2.15 Competition (Also: 15 x 155 x 2.4 Series 5.1) 2,4 tum = 60,9 mm
Det ska alltså vara pro 2014.. assault gick att få med den mattan med.. kanske är det som står där fel för den delen men verkar stämma.
Dämparna var nog ett par killo. Så ca 4 kilo på beltdrive och dämpare.. med buggiehjul ca 5
2-3kg som skiljer på mattan då.
Fanns några andra skillnader på bromssystemet
Tror jag och nån axel som pron hade som var aluminium som assault har i stål.

Min framvagn ska väga 2 kilo mindre än orginal tydligen..
Och min slutburk 4kilo mindre.
Om jag nu hadde series 5.1 mattan vilket jag har för mig så är jag nere på samma vikt som pron
Då. Och om jag inte har den mattan
Så får jag ta bort bogiehjulen och hitta på något annat,
Vad finns det för nackdelar med att ta bort dom?
Kan ju alltid sätta dit ett extra par isrivare
Lär ju bli bättre om det bara är det hjulen är till för

Ingen lust att lägga 4000+ för att få bort
Något extra kilo här och där men
Kul att få den på samma vikt som pron
Och kanske till och med något kilo
Under utan att behöva spendera så mkt och byta huv och sadel osv.
Ser ju orginal ut bortset från framvagnen
Och låter inte direkt högre när man kör heller, bara lite på tomgång och av den anledningen vill jag inte byta pipa till lättare heller.

Lätta skydd gör ju något kilo det med
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
15 x 155 x 2.15 Competition (Also: 15 x 155 x 2.4 Series 5.1) 2,4 tum = 60,9 mm
Det ska alltså vara pro 2014.. assault gick att få med den mattan med.. kanske är det som står där fel för den delen men verkar stämma.
Dämparna var nog ett par killo. Så ca 4 kilo på beltdrive och dämpare.. med buggiehjul ca 5
2-3kg som skiljer på mattan då.
Fanns några andra skillnader på bromssystemet
Tror jag och nån axel som pron hade som var aluminium som assault har i stål.

Min framvagn ska väga 2 kilo mindre än orginal tydligen..
Och min slutburk 4kilo mindre.
Om jag nu hadde series 5.1 mattan vilket jag har för mig så är jag nere på samma vikt som pron
Då. Och om jag inte har den mattan
Så får jag ta bort bogiehjulen och hitta på något annat,
Vad finns det för nackdelar med att ta bort dom?
Kan ju alltid sätta dit ett extra par isrivare
Lär ju bli bättre om det bara är det hjulen är till för

Ingen lust att lägga 4000+ för att få bort
Något extra kilo här och där men
Kul att få den på samma vikt som pron
Och kanske till och med något kilo
Under utan att behöva spendera så mkt och byta huv och sadel osv.
Ser ju orginal ut bortset från framvagnen
Och låter inte direkt högre när man kör heller, bara lite på tomgång och av den anledningen vill jag inte byta pipa till lättare heller.

Lätta skydd gör ju något kilo det med
I usa har man kunnat beställa maskinerna lite hur man vill länge, vilket vi från och med 2020 kan i sverige också, typ byta matta, färg mm.
Drivaxeln är i aluminium om man har beltdrive. Men det är ingen viktskillnad på dom då dom måste ha en extra klämma på aluminium på aluminiumaxeln.
Vill du spara vikt på ett billigt sätt så riv bara bort skummisolering på huv och sidokåpor. Dessa suger åt sig vatten. Då väger orginalhuven som en lättviktshuv, för lyse måste man ändå ha...

Men appro på viktoptimering... det bästa är att fixa en lättare förare, -10kg kan nog om man ska vara ärlig de flesta skoteråkare behöva minska även jag :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Scandinavian beast är en PRO RMK med kedjehus, kylare framme i tunneln, alu pramid, värre dämpare? samt möjligtvis andra småsaker. (Motsvarar dagens SKS 155")
Den finns bara som 155". Och har serie 6 mattan original.
 
Reactions: Winterspeed

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
I usa har man kunnat beställa maskinerna lite hur man vill länge, vilket vi från och med 2020 kan i sverige också, typ byta matta, färg mm.
Drivaxeln är i aluminium om man har beltdrive. Men det är ingen viktskillnad på dom då dom måste ha en extra klämma på aluminium på aluminiumaxeln.
Vill du spara vikt på ett billigt sätt så riv bara bort skummisolering på huv och sidokåpor. Dessa suger åt sig vatten. Då väger orginalhuven som en lättviktshuv, för lyse måste man ändå ha...

Men appro på viktoptimering... det bästa är att fixa en lättare förare, -10kg kan nog om man ska vara ärlig de flesta skoteråkare behöva minska även jag :)
Ahaa ok.. ja bra tipps det ska jag riva bort 😁
Tänkte skrivit att jag väger ca 60 så där ligger jag redan bra till,, skulle möjligt vis behöva lägga på mig 5kg minst men det kan vänta till efter säsongen 😅
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Bt
I usa har man kunnat beställa maskinerna lite hur man vill länge, vilket vi från och med 2020 kan i sverige också, typ byta matta, färg mm.
Drivaxeln är i aluminium om man har beltdrive. Men det är ingen viktskillnad på dom då dom måste ha en extra klämma på aluminium på aluminiumaxeln.
Vill du spara vikt på ett billigt sätt så riv bara bort skummisolering på huv och sidokåpor. Dessa suger åt sig vatten. Då väger orginalhuven som en lättviktshuv, för lyse måste man ändå ha...

Men appro på viktoptimering... det bästa är att fixa en lättare förare, -10kg kan nog om man ska vara ärlig de flesta skoteråkare behöva minska även jag :)
Btw ett av dina byggen ligger ute på blocket nu
Såg jag 😉👍