Första skoter

Jonte610

Medlem
3 sept 2020
11
1
3
19
Östersund
Jag funderar på vilken skoter jag ska köpa som första skoter nu till vintern. Har bara lånat skoter och kört runt för att prova, å jag är ingen fartdåre och jag kommer inte tex hoppa med skotern. Har fått erbjudande på: en arctic cat jag lång från 1982 - behövs byta variatorrem - för 6000kr

Lynx finlandia - inget riktigt fel - 6000kr

Trapper 600 i bruksskick - 3000kr

Vilken av dessa passar bäst mina behov? Alltså att köra på skoterled och kanske lite offtrail
Har inte superstor ekonomi, därför kollar jag inte på dyrare skotrar.
Tacksam för svar 😁
 

Jonte610

Medlem
3 sept 2020
11
1
3
19
Östersund
Av dom så skulle jag helt klart valt lynxen. Bra att ha lite extra för ev reperationer också.
Nu skrev han att de var lite som skulle behövas fixa, det var rem, bränsle slang å bränsle pump. Dock fungerar den nu också. Är 6000 rimligt pris?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Har du kollat blocket i din prisklass? Eller vill du köpa någon av dom du nämnt som är i närheten?

T.ex. en El Tigré
https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/arctic_cat_el_tigre_ext_550/91084349

Känns ju som en roligare skoter än en Finlandia (än om jag haft roligt på farsans under min uppväxt).
Just den där annonsen så var det ju lite trasig huv och säljaren gav intrycket att vara lite tvärsöver i annonsen. Men annars så.

https://www.blocket.se/annons/vasterbotten/phazer_2_90/90072141

Phazer annars, men då får du nog pruta. Lägg inte alla pengar du har på en gammal skoter, den kommer gå sönder nämligen.
 

Jonte610

Medlem
3 sept 2020
11
1
3
19
Östersund
Jag letar mest bara runt i närheten av där jag bor då jag inte har bil och kan hämta så långt bort ifrån. Får kanske kolla runt lite längre och se om de dyker upp någon annan i min prisklass😁
 

Zvenne

Medlem
24 jun 2013
44
0
6
Norrtälje
Ja satsa på en Polaris Edge, eller Arctic M6 F7 eller liknande. Du bör ha en skoter från 2000 talen med framvagn som de tidigare inläggen sagt
 

Jonte610

Medlem
3 sept 2020
11
1
3
19
Östersund
Den första av dom har jag kollat på. Den andra är för dyr och den tredje kräver alldeles för mycket fix. Har kollat igenom i princip allt på Blocket och Facebook i min närhet 😅 tack ändå
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
V-Max är en stabil ledmaskin. Ska du inte ut i alltför djup lössnö så funkar den halvskapligt där också, men ha helst någon som spårar framför dig. (kanske med en Finlandia, så det blir brett 😁 )

På Yamaha så får du kolla så att variatorerna är okej, de är dyra att renovera. Glapp i framvagnen får du med på köpet, men det finns renoveringssatser att köpa om du tycker att den är alltför sladdrig i styrningen.
Kolla så att det inte är sprickor i boggien, framför allt i främre svingarmen.