Försäkra turbomaskin?

Kos-m

Ny medlem
14 mar 2013
4
0
1
Koskullskulle
Intressant ämne tycker jag. Det jag funderar mest över ifall jag skall skaffa turbo är att jag vill vara säker på att jag själv och eventuellt annan förare täcks av försäkringen vid en olycka om jag har monterat turbo. Skotern kommer för mig i olyckssammanhanget i andra hand.

Hur tycker ni andra man bör agera mot försäkringsbolaget här. Anmäla trimmning etc.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Intressant ämne tycker jag. Det jag funderar mest över ifall jag skall skaffa turbo är att jag vill vara säker på att jag själv och eventuellt annan förare täcks av försäkringen vid en olycka om jag har monterat turbo. Skotern kommer för mig i olyckssammanhanget i andra hand.

Hur tycker ni andra man bör agera mot försäkringsbolaget här. Anmäla trimmning etc.
Det täcker trafikförsäkringen, det som verkar vara problemet är att få maskinen försäkrad, Jag vill i första han ha en försäkring som täcker ev stöld o så, dvs en halvförsäkring, då jag kan förstå att bolagen inte vill ge mig en vagnsskadeförsäkring när man dubblar effekten. men om helförsäkring till ett resonabelt pris erbjuds skulle jag slå till direkt!
 

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
jag frågade om den skulle bli värderad som en standardmaskin vis lösen/stöld men han menade på att man går efter vad man får betala för en liknande maskin.
Självklart får du ut va en liknande maskin skulle kosta orginal, läser ni villkoren så kommer ni se att trimutrustning eller sånt som har förbättrar motorfordonet ej täcks!
Länsförsäkringar:
833 Vi betalar inte
• kostnad för förbättring eller förändring av fordonet i samband med reparation.
 
Reactions: Barre

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Självklart får du ut va en liknande maskin skulle kosta orginal, läser ni villkoren så kommer ni se att trimutrustning eller sånt som har förbättrar motorfordonet ej täcks!
Länsförsäkringar:
833 Vi betalar inte
• kostnad för förbättring eller förändring av fordonet i samband med reparation.
Det där har du uppfattat fel! Det betyder att dom inte bekostar några förbättringar av fordonet mot vad det var innan skadan.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Om/när/ifall det händer något, så ska ni se att f.bolaget agerar på ett helt annat sätt direkt dom börjar granska, och ska ersätta maskinen&turbokittet, det är då dom börjar titta på ex.vis hur lagligt mm.det är med turbo...
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Om/när/ifall det händer något, så ska ni se att f.bolaget agerar på ett helt annat sätt direkt dom börjar granska, och ska ersätta maskinen&turbokittet, det är då dom börjar titta på ex.vis hur lagligt mm.det är med turbo...
Men om man har förhandlat fram ett specifikt avtal för just MIN maskin med dom, med turbo, effektökning osv, och dom har skrivit under att försäkringen gäller, kan dom verkligen dra sig ur då?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
men vilket jävla gnäll det blev.


det vissa menar är att jag blir helt utan alla ersättningar ifall att det händer något bara för att jag har ringt och sagt att den är trimmad.


tror ni det hadde funkat bättre vid skada om jag INTE hadde ringt och uppdaterat försäkringen.


jag tror jag har betydligt större chans att få hjälp nu än innan.

och om dom då inte ersätter turbokittet skiter jag nästan helt och hållet i.för hadde jag inte ringt så kanske dom inte hadde ersatt skotern heller.
 

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
Det där har du uppfattat fel! Det betyder att dom inte bekostar några förbättringar av fordonet mot vad det var innan skadan.
Nej tyvärr har jag inte de.. Ponera att du bygger om hela motorn, sparar kvitto mm. Försäkrar den med den rätta kW, så kraschar du den eller skotern brinner. Du kommer iallafall bara få ut orginaldelar nya eller begagnade.
Ring till en skadereglerare så får du se...
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Nej tyvärr har jag inte de.. Ponera att du bygger om hela motorn, sparar kvitto mm. Försäkrar den med den rätta kW, så kraschar du den eller skotern brinner. Du kommer iallafall bara få ut orginaldelar nya eller begagnade.
Ring till en skadereglerare så får du se...
Stämmer när de gäller bilar iaf, så det låter rätt logiskt faktiskt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Självklart så lär man inte få någon ersättning vid brand (om skotern börjar brinna av sig själv under färd) då man har byggt om hela soppa och elsystemet.
Och krachar man så täcks inte det då man bara har halv försäkring. Det jag är ute efter på min försäkring är vid stöld så att man åtminstone får tillbaka delarna som man har köpt till skotern, arbetstid mm räknar jag definitivt inte på att få igen!
Skulle den bli stulen så är det inte trimmets fel eller att man har pillat på fel grejor...
Pratade med skaderegleraren när jag täckande min försäkring, då denna satt bredvid den som sålde försäkringar.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Självklart så lär man inte få någon ersättning vid brand (om skotern börjar brinna av sig själv under färd) då man har byggt om hela soppa och elsystemet.
Och krachar man så täcks inte det då man bara har halv försäkring. Det jag är ute efter på min försäkring är vid stöld så att man åtminstone får tillbaka delarna som man har köpt till skotern, arbetstid mm räknar jag definitivt inte på att få igen!
Skulle den bli stulen så är det inte trimmets fel eller att man har pillat på fel grejor...
Pratade med skaderegleraren när jag täckande min försäkring, då denna satt bredvid den som sålde försäkringar.
Det är precis så jag tänker också! jag vill ha en försäkring som åtminstånde täcker trafik, stöld och skadegörelse, resten förstår jag att dom inte vill/kan ge mig.
 

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
absolut men de ni måste tänka på är att varenda skoteråkare skulle höja kw på försäkringen, betala 1000kr mer per år och stöldanmäla den och få ut en ny skoter & ett nytt turbokit, även fast dem inte har ett på skotern. försäkringar handlar om risk och det är en ganska högrisk.

Ska ni få ut något ska de stå att turbokittet ingår i försäkringen på försäkringsbrevet.
Asker & Qroz, ring upp erat försäkringsbolag och be dem lägga in det på försäkringsbrevet, annars kommer ni få stå med brallorna nere om de händer nått med tanke hur mycket pengar de handlar om.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
absolut men de ni måste tänka på är att varenda skoteråkare skulle höja kw på försäkringen, betala 1000kr mer per år och stöldanmäla den och få ut en ny skoter & ett nytt turbokit, även fast dem inte har ett på skotern. försäkringar handlar om risk och det är en ganska högrisk.

Ska ni få ut något ska de stå att turbokittet ingår i försäkringen på försäkringsbrevet.
Asker & Qroz, ring upp erat försäkringsbolag och be dem lägga in det på försäkringsbrevet, annars kommer ni få stå med brallorna nere om de händer nått med tanke hur mycket pengar de handlar om.
Så du menar att ALLA skoteråkare skulle syssla med försäkringsbedrägeri?
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Fast jag skrev ju iofs att bilder, kvitton och dokument på detta finns... :p så nå bedrägeri kan dom väl inte va oroliga för? :/ åh ja blir så less... men men, vafan gör man?