Försäkra turbomaskin?

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Har klurat lite på hur man ska göra med försäkringen på tnytron, hörde med Dina försäkringar som jag alltid haft bilarna hos, och som jag är nöjd med.

Men fick till svar att med ett turbokitt som ökar effekten till 270hk och som kostar 40k kan dom inte erbjuda annat än trafikförsäkring.:tsk:

Förstår att vagnskada kan bli svårt när man höjjer effekten så jävulst, men en halvförsäkring med ev en ökad premie för att matcha det högre värdet på maskinen borde väl inte vara omöjligt att få tag i för ett vettigt pris?:confused:

Nån som har löst detta, alltså pratat med försäkringsbolaget så att försäkringen verkligen skulle täcka vid ev stöld eller skadegörelse?

Tips och råd tack! :unsure:

MvH
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Det är ju bara att ringa runt till olika försäkringsbolag?
Sen lär du aldrig få helförsäkring heller om du inte typar in den med turbo, och typar Du inte in den kan du få dryga böter och körförbud på skotern om farbror blå lyckas stoppa dig..

Men som sagt, bättre att ringa runt och höra så får du ju första hands information och då vet du direkt om vad som gäller, tiden du väntar på att få svar här hinner du ringa 2-3 bolag :)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Helförsäkring räknar jag inte med heller, men halvförsäkring skulle man ju vilja ha iaf.
Och att ja kan få böter och körförbud är jag mycket väl medveten om, men kör man som folk så brukar de gå bra :)

Ringa runt kan man ju göra, men de vore ju härligt o höra om nån har några positiva erfarenheter :)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag har min apex försäkrad med turbo via länsförsäkringar.

ca 5500kr med höjd effekt.

helförsäkring.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
jag har min apex försäkrad med turbo via länsförsäkringar.

ca 5500kr med höjd effekt.

helförsäkring.
Borde alltså bli typ 2750kr halvförsäkrad?

Lät ju bra att dom faktiskt kunde försäkra med den ökade effekten. Får man fråga vad det är för ålder på dig då? :p Då jag fortfarande är ung (22år) så blir alla försäkringar så dyra :(
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Hur gör ni när ni typar om skotern, in på bilprovningen och visa upp vad ni gjort tillsammans med bänkpapper?
Trodde inte att nån gjorde de faktiskt.

Mvh Erland
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
"Hej.

Vi har diskuterat ditt ärende ytterligare en sväng men beslutet står fast vid att vi endast kan erbjuda trafikförsäkring på din skoter.

Har du några frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss."

Från Dina försäkringar ^^

"Hej Dennis!

Tyvärr kan vi inte försäkra in den skoter hos oss.

Hälsningar Marie"

Från länsförsäkringar. Vad gjorde du for att övertala dom RotaX447? :p
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
hadde den helförsäkrad där innan.

ringde dit och frågade hur man gör om man trimmar sin skoter.

det var väll i princip vad jag gjorde.

Fabrikat Yamaha Rx-1 Rtx
Tjänstevikt 290 kg
Effekt 200 kW

så står det i försäkringspapprerna.
 
J

Jona$

Har också fått kalla handen av länsförsäkringar eller rättare sagt " sa du turbo? för då kan vi inte ha din maskin försäkrad hos oss om du inte typar om den, och det är teknikst sett omöjligt"

Skulle gärna se en print på Rotax447 papper. I övrigt har ni kontrollerat om dom täcker upp för turbon osv vid den höjda försäkringen isf om nåt sker.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Skulle gärna se en print på Rotax447 papper. I övrigt har ni kontrollerat om dom täcker upp för turbon osv vid den höjda försäkringen isf om nåt sker.
en print? det finns inget att läsa där.förutom då att det är lite mer kw än original.

ja det ska täcka trimmet också iom att den är försäkrad med trimm.
 

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
Antagligen får ni igenom de om ni säger trimma istället för turbo! Men problem kan uppstå om den skulle bli stulen i alla fall. Helförsäkring, blir den stulen eller krockad får ni ut ersättning så får man köpa nytt turbokitt:)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
en print? det finns inget att läsa där.förutom då att det är lite mer kw än original.

ja det ska täcka trimmet också iom att den är försäkrad med trimm.
"lite" mer kw än original? :p står ju att dom har typ 90 kw original, så ja skulle ju ha över det dubbla :p tycker de är sjukt skummt att du lyckades försäkra din, men vi andra fått blankt nej... Du måste fått en handläggare som va ny*****ad!

jag skulle faktiskt "nöjja" mig med halvförsäkring som täcker! är mest stöldrisken jag är rädd för, vagnsskada förstår jag att dom är jävligt skeptiska till med så mycket effekt.

Om någon har ett förslag skulle jag vara jävligt tacksam! :)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag frågade om den skulle bli värderad som en standardmaskin vis lösen/stöld men han menade på att man går efter vad man får betala för en liknande maskin.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
humm, man kanske ska ringa dit o höra sig för, ev får man ett annat bemötande via telefon.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Jag har min turbomaskin försäkrad hos länets, och där var det inga problem att få den helförsökrad, men problemet blir när man ska ha ut något då maskinen egentligen är olaglig att framföra.. räkna ut själv vad försäkringsbolaget kommer att säga vid ev vagnsskada!
Så det blev halvförsäkring för min del och vid tex stöld så värderar dom med turbokit, dämpare och tillbehör som sitter monterat på skotern, det är bara att se till att man har alla tillbehör dokumenterade med bilder och kvitton.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Jag har min turbomaskin försäkrad hos länets, och där var det inga problem att få den helförsökrad, men problemet blir när man ska ha ut något då maskinen egentligen är olaglig att framföra.. räkna ut själv vad försäkringsbolaget kommer att säga vid ev vagnsskada!
Så det blev halvförsäkring för min del och vid tex stöld så värderar dom med turbokit, dämpare och tillbehör som sitter monterat på skotern, det är bara att se till att man har alla tillbehör dokumenterade med bilder och kvitton.
Länets, är det länsförsäkringar alltså?
Ursäkta en okunning, men jag har inte hållit på o bökat runt en massa med försäkringar förut.