Förlänga edge x...

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Har någon provat att göra egna förlängningskenor till nån skoter? Jag har tänkt förlänga från 307 till 345... Finns ju billiga förlängningar på rinab men jag läste nånstans att dom var veka. Har någon bilder på sin förlängning, både hemmagjort och köpes?
 

Skåp

Välkänd medlem
16 nov 2006
196
0
6
Hudiksvall
Gjorde egna förlängningar på vårvintern i år.... tänkte förlänga från 320 till 365..
men jag fick fel matta levererad... så den blev 404 lång i stället

Förlängningarna gjordes i 40x60x5 mm vinkeljärn. monterat stående och nedkapad på bredden där det behövdes..
förlängde 42 cm har jag för mej ( sitter på jobbet nu )....
överlappade original skenor drygt 30 cm har jag för mej...... funkade i alla fall.... körde 30 mil i flälls utan incidenter

Håller på att göra om förl. nu i alu i stället.... fick tag på en vinkelprofil 80x80x8 mm ...
som ska kapas ned på bredden så den blir 80 hög å typ 30 bred...

Ska försöka att fixa bilder på dom senare.... måste fixa en blåtand till datorn.... hoppas du inte har bråttom...

Från första tanke till att jag började riva tog det ett år för mej.... men när jag väl började riva så var den klar på ett par dagar..

Återkommer!!!!... /Mattias
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Såg ju bra ut! Man kanske ska göra som du gjort på din att sätta ihop 2 st så att inte vändhjulen hamnar längre ut... När jag bara ska förlänga till 345 så torde jag kanske inte behöva vinkeljärn för att det ska bli stabilt.. Man får se vad man hittar. Vars fick du tag i aluminium?

Fördelen då man tar stål är ju att man kan svetsa i det.. När förlängningen ändå blir så kort för mig så blir det ju inga tunga grejjor..

Man kanske skulle förlänga till 365 om man får tag på nån lämplig matta... Hur blir det med skidtrycket när man förlänger så mycket?
 
Last edited:

Skåp

Välkänd medlem
16 nov 2006
196
0
6
Hudiksvall
Att jag använde två var inte meningen från början...
blev så för att jag fick fel matta och fick förlänga mer i efterhand
inga större problem med att kapa lite i distanserna på bakaxeln heller
om man vill gör det enkelt för sej.... dessutom tror jag att den svagaste
punkten på mina "gamla" förlängningar var just skarven mellan vinkeljärnen

en liten vinkel kan ju vara bra ändå... det blir hemskt mycket stabilare i
sidled då..... och en extra axel kan va bra för å hålla allt stabilt

Kolla järnhandel efter alu.... du behöver ju inte så långa bitar om du bara
ska göra en 345..... men billigt är det nog inte.... billigare med järn ..... fast det rostar

Angående skidtrycket håller jag med föregående talare....
Men jag har hållt på med att flytta hela den bakre fjädringen bakåt
pga lång förl. = lång hävarm...... den neg ner någe fruktansvärt
+ att mattan tog i tunnel bak vid bakaxeln när den fjädrade ihop

Men gör man ingen 42 cm förlängning utan en mer normal 20-30cm
så kanske du klarar tunneln... men värt att tänka på

Det första jag gjorde när det skulle förlängas var att köpa en till boggie
Just in case

Har du kollat på några köpes förl.... för det finns väl till dom måtten du ska ha???

Ha de/mattias
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Ok då satsar jag nog på att tillverka i vinkeljärn. Jag ärs sjukskriven så jag har hela sommaren på mig :)

Som jag räknat så borde 307 till 345 behöva 19cm förlängning? Det blir ju inte mycket.

Men då beror det om man måste förlänga tunneln. Kan ju bli farligt om mattan sticker ut bakom så det blir möjligt att slå över... Hur gjorde du din tunnelförlängning?
 

Skåp

Välkänd medlem
16 nov 2006
196
0
6
Hudiksvall
Tunnelförlängningen...hmmmmm.. borrade bort allt
baktill(handtag förstärkningar osv) som satt i vägen
Lastade den på en vagn å åkte till en plåtfirma
En aluplåtbit å två bockar å två klipp senare så åkte jag hem å
snickrade dit den...(kapade borrade å fifflade lite)

Kostade 500 spänn ... å då fick ja den formsydd
Går ju att köpa färdiga .... men med min längd så har
jag för mej att dom kostade över 1000 spänn
å ja tyckte inte dom såg så bra ut (kanske bättre irl)

Tänk på att överlappa originalskenorna lagomt långt...
Jag hade ju bultarna som fjädringen satt original i
som jag förlängde till. ( slapp borra i skenan) ..vet inte hur det ser ut på din
Höres/mattias
 
R

Robin

Ett tips är ju att köra på samma lösning som lynx gjort på sina långa skotrar.
Dvs vinkla upp förlängningen några grader, på så sätt får du bättre smidighet på led men ändå samma flyt i snön.

Mvh/Robin
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Kanske det.. Men då måsta jag nog fixa en till axel och sätta där slidesen tar slut,.. Har Beställt en 345*38*51 bombardier originalmatta nu från usa. Har någon nån erfarenhet om den kommer att få plats? Det går ju sänka boggin bak så att det inte tar i kylarna där men går det fram vid drivhjulen?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Om jag inte har helt fel så har din skoter 2 smala kylare längs hela tunneln, vilket medför att du måste ha en matta som har urjackade kammar så att kylarna inte tar i mattan. Visst går det att kapa ur dom själv, men tar tar ju lite tid och känns kanske lite tråkigt på en ny matta..
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Jepp det är 2 smala kylare i tunneln. Sitter en matta med 25mm kammar i nu och det verkar då vara 2-3 cm kvar till kylarna så man får se hur det går. Man har ju inte gett så mycket för en matta från usa så det känns inte som det gör så mycket.
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Kollade med en kloss på 50 mm idag och det tog i lite i kylarna i tunneln längst fram. Vid vändhjulen stoppade det men det var för att klossen hakade i kylflänsarna och for snett. Det ska nog gå bra vid främdersta kylarna för där verkar det finnas gott om rum.
Man kanske skulle hyvla ner kammarna ca 3mm så tar det inte i kylarna. Det ska väll inte göra mattan så mycket sämre? Det är väll inte vaten i kylflänsarna så att det börjar läka ifall det nöter lite?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Självklart är det vatten i kylflänsarna, men skulle lägga min peng på att gummit nöts aningen fortare än aluminium...
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Är det inte bara vatten i röret som kylflänsarna sitter på? Jag trodde att kylflänsarna bara satt där för att avleda värmen.. Då måste ju kylarna vara väldigt ömtåliga!
 
R

Robin

Av vad jag har erfarenheter utav så är det inte vatten i själva kylflänsarna, kan ta bild för visa.
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Skulle tro att det är så.. Funderar på att höjja dynan eller sätta dit en annan... Det verkar vara svårt att få tag i prox dynor begade. Skulle det bli någon förbättring om man sätter dit en rev dyna? Går den alls få dit?
 
R

Robin

Helt klar förbättring, går gör det säkerligen med lite modd, helst skulle du ju även haft rev tanken också i så fall.

mvh/Robin
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Nej självklart är det inte vatten längst ute i flänsarna om någon trodde det, uttryckte mig otydligt..