Förgasarbestyckning Mountain max 700

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Säger som sandling. Om ni kör på över 100m höjd så är det bara att slänga dit 40 i lågfart och köra det som ska sitta orginal på högfarten så ska ni se att ni får en rapp och snål Mountain max ;)

Jag har SLP PP skidor, Power Inc pipor, Non-Slip och Rsi höjare :)
 

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
Jag hade oxå problem med att den gick för fett (pipad Viper) när jag for till fjälls (ca 800m över havet) så vill du slippa bestycka ner varje gång du far till fjälls så ska du satsa på någon utav dom du nämner.. Vad kör du med för piper och bestyckning nu?
Kör med aaen pipor, har ej koll på bestyckningen just nu.
 

Mekarnilsson

Välkänd medlem
18 feb 2009
244
0
16
Ramsjö
Lånar tråden lite...
Jag satte dit SLP pipor på min MountainMax 700 -01 idag och bestyckade förgasarna med 150 på alla tre.
När jag åkte ut och provade körde jag ett tag den kollade stiften dom hade en oboy brun färg.
Jag körde en bit till och stannade till ett tag och när jag skulle åka iväg igen var det som att det satt en d.e.s.s som glappade så den ville bara varva 3500-4000 varv och ja det var exakt som det satt en dess som glappade men då touchade jag till choken och sen var problemet borta.
Jag körde vidare och efter ett tag till började lampan för kylarvattnet blinka så jag stannade och kollade runt under huven och kände på motorn. Mag cylindern var rätt så het medans de andra var svalare.
Så... Vad har jag gjort fel när jag satte dit piporna?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Men nu när jag kör med pipor kör jag med: PJ: PTO 45 CENTER 50 MAG 50
MJ: PTO 148,3 CENTER 150 MAG 150
Går den ens med 50is lågfart me dom piporna?
Ja tyckte den fetade på redan med 45 rakt av. Misstänker den svarar bättre med 42.5

Sen när de blir varmare så rek. jag 145 148.8 148.8 eller om de var 148.3 (lite vagt minne) ja du fick ju beskrivningen på vad jag testat för munstycken tidigare.

Arctic_ante: Jag kan nog ha näst intill nya såna munstycken som du söker då jag testa den bestyckningen innan piporna åkte på. Har nog även nästan nya 40 PJ
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Lånar tråden lite...
Jag satte dit SLP pipor på min MountainMax 700 -01 idag och bestyckade förgasarna med 150 på alla tre.
När jag åkte ut och provade körde jag ett tag den kollade stiften dom hade en oboy brun färg.
Jag körde en bit till och stannade till ett tag och när jag skulle åka iväg igen var det som att det satt en d.e.s.s som glappade så den ville bara varva 3500-4000 varv och ja det var exakt som det satt en dess som glappade men då touchade jag till choken och sen var problemet borta.
Jag körde vidare och efter ett tag till började lampan för kylarvattnet blinka så jag stannade och kollade runt under huven och kände på motorn. Mag cylindern var rätt så het medans de andra var svalare.
Så... Vad har jag gjort fel när jag satte dit piporna?
I vilka lägen har du nålclipsen?
Gör ett kompressionstest på motorn.
 

arctic_ante

Aktiv medlem
24 okt 2010
88
0
6
Kalix
Nu har jag iaf satt dit munstycken MJ, PTO 142,5 CENTER 141,3 MAG 141,3
PJ är 45. Vet ej hur nålarna är ställda för har inte haft upp dom, blandskruvarna
är öppnade 1varv + 1/4

Den går då perfekt nu så ids inte röra något mera nu.

:)
 

Mekarnilsson

Välkänd medlem
18 feb 2009
244
0
16
Ramsjö
Ett problem löst... Det var luft i kylar systemet.
Men händer fortfarande att den vill dö av någon konstig anledning.
Jag var på väg hem över sjön och körde lugnt tills jag hittade några lockande bulor intill land som måste prova. Jag gasade fullt över dom kanske 5 ggr och höll full gas endast ca 3 sek varje gång. Efter det åkte jag upp på en väg alldeles brevid sjön och körde lugnt ungefär 100meter sen bara dog skotern som om man tröck på stoppen och då släppte jag gasen helt och då fortsatte den gå på tomgången när skotern hade stannat. Knepigt...
Någon som har någon idé varför den gör så?
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Började den låta som om nåt hindrade den från att varva upp? Typ som en varvstopp?

I så fall, koppla ur T.O.R.S.

Det gjorde jag och sen dess har fenomenet aldrig uppstått igen.
 

Mekarnilsson

Välkänd medlem
18 feb 2009
244
0
16
Ramsjö
Så var det. Tack för hjälpen!
:)

Nu är det bara det att sen surar som bara den om man inte håller sig över 5000 varv. Går det att ställa in på förgasarna?
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Kan ju vara så enkelt att de var av mig du köpte dina Power inc. rör. Annars lär ni vara 2 i byn med mm700 och såna pipor:)
Jo då var det dig jag köpte piporna av :)

Undrar vad du hade bränsleskruven på när du körde den fetare bestyckingen? Du hade inte skrivit upp det.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Jo då var det dig jag köpte piporna av :)

Undrar vad du hade bränsleskruven på när du körde den fetare bestyckingen? Du hade inte skrivit upp det.
Vill minnas jag körde 45 PJ och std. inställning på skruvarna men de rimmar dåligt. Ska kolla om ja har det uppskrivet nånstans. Lär ha varit en annan inställning på PTO sidan men nålarna var i std. läge iaf.

Edit: Hittade grundinställningen jag fått av KN racing som sålde dessa pipor förr

MAIN JETS: 145 PTO 150 CENTER 150 MAG
FUEL SCREW SETTING: 2 1/2 TURNS
ALLT ÖVRIGT ORIGINAL!
 
Last edited:

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Jo tackar det hade varit schysst. Jag ställde skruvarna på 1.75 varv. Men ska in med temp givare så fort som möjligt.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Körde med inställningarna ovan verkar det som förutom mindre MJ då. Men grundinställningen är väl den som fungerar bra när de ät kallt å sen ner ett steg till våren och värmen. Tror däremot man kan gå ner till 42.5 PJ eller mixtra lite med bränsleskruvarna när det blir varmare då den ville bluddra lite när man körde sakta.

Jag körde ju med digatron fast bara på pto och center då jag ville se att de blev lika avgastemp trots olika munstyckena men de gick ju fint de.