Förgasarbestyckning Mountain max 700

arctic_ante

Aktiv medlem
24 okt 2010
88
0
6
Kalix
Hejsan! Har nyligen köpt mej en Yamaha mountain max 700-01
Hade lös och rengjorde gasarna idag och kollade munstyckena
Det satt följande MJ: PTO 141,3 Center 140 MAG 140
PJ är 45

Original är: MJ PTO 145 Center 143,8 MAG 143,8 PJ 45?

Skotern gick inte bra på låga varv, man kände att den inte fick nog med soppa
På högre varv gick den riktigt bra! Så jag tog lös förgasarna för att rengöra ifall
det skräpat igen i nåt munstycke och att det var därför den gick dåligt. Så var
inte fallet, kan det ha varit pga denna snåla bestyckning den gick som den gick?
När jag var och köpte den och provade så tänkte vi att det berodde på gammalt bränsle eller något för ägaren hade inte tankat nytt sen i april så jag brydde mej inte om det, den gick ju riktigt bra annars. Tömde tanken sen hemma och satte ny bensin men den gick inte något bättre.

Det jag undrar är om det kan vara pga denna snåla bestyckning som skotern gick som den gick? Låter ju som en väldigt snål bestyckning för mej eftersom jag kör vid norrbottens kustland. Har inte fått tag i några andra munstycken att prova med ännu, letar som ett tok men verkar vara svåra att få tag i dessa! är ju inte dem vanliga 6-kants utan runda. Och ska jag satsa på originalbestyckningen??
Har inte råd att köpa på mej en massa munstycken och prova mej fram. Och vågar jag köra med dessa munstycken om jag hittar att felet är nåt annat? Stiften ser då bra ut, men det kan man ju ändå aldrig lita på till 100% Kan tilläggas att det är monterat reedspacers på den.

:hello:
 
Last edited:

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Att den går dåligt på låga varv har mer att göra med vad som sitter på lågfarten. Kolla vad som sitter där. Är inte säker men tror det ska vara 45 pilot jet.
 

arctic_ante

Aktiv medlem
24 okt 2010
88
0
6
Kalix
Har hittat vad som var fel, satt fast skräp i ett lågfartsmunstycket som jag missade först. Sen så rengjorde jag förgasarna grundligt, nu går den hur bra som helst även på låga varv! Jo, det sitter 45 pilot och det är original. Pratade med förra ägaren (bor i samma stad) och dom hade aldrig bestyckat om den under alla år dom ägde den och det hade aldrig varit några problem, så jag kör med bestyckningen som sitter på.
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Om den går dåligt på lågfart har ingenting att göra med att den är snålad på huvudmunstycket (Stora).
Jag bor i Vuollerim och jag körde PJ: 40 på alla MJ: PTO 145 Center 143,8 MAG 143,8 men du bor ju lite närmare havet så. Så jag snålade bara min på lågfart.

Men nu när jag kör med pipor kör jag med: PJ: PTO 45 CENTER 50 MAG 50
MJ: PTO 148,3 CENTER 150 MAG 150
 

arctic_ante

Aktiv medlem
24 okt 2010
88
0
6
Kalix
Okej, tack för svaren! Den går då väldigt bra nu sen jag rengjorde förgasarna. Jag kör med PJ 45 och MJ PTO 141,3 Center 140 MAG 140
Den har då gått i flera år utan problem med denna bestyckning.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag kör med exakt samma som du sedan flera år. På havsnivå (160 m.ö.h.)
Funkar finfint. :)
Funkar även bra till fjälls.

Original bestyckning måste vara grisfet...
 

arctic_ante

Aktiv medlem
24 okt 2010
88
0
6
Kalix
Jag kör med exakt samma som du sedan flera år. På havsnivå (160 m.ö.h.)
Funkar finfint. :)
Funkar även bra till fjälls.

Original bestyckning måste vara grisfet...
Okej :) Vad bra då vet jag det. Jo original är dom ju överbestyckade rejält! Har märkt att man ska vara noga att med att se över förgasarna, mina var inte rena när jag hade lös dem! Tror jag ska prova sätta ett filter på bränsleslangen mellan tanken och gasarna. I övrigt så är jag då helnöjd med min mountain max, bland dem bästa maskiner jag haft! Och har haft ganska många :) Den är lite småmoddad, förlängd till 365 osv, kan fota den och sätta ut på "användarnas yamaha" bara det blir varmare, är -30 idag här i kalix så då får den stå i garaget.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Moddad...bilder! :)
Starta gärna en projekttråd.

Om du har originalskidor -> byt! De är totalt värdelösa i snö. Inte ens lappbelag hjälper nåt vidare.

SLP PP är den bästa uppgraderingen du kan göra på en MM700. De ger ruggigt mkt bättre bärighet och styrning, de passar på MM:ens skidfästen och du kan ta med dem när du byter skoter. :-D
 

arctic_ante

Aktiv medlem
24 okt 2010
88
0
6
Kalix
Moddad...bilder! :)
Starta gärna en projekttråd.

Om du har originalskidor -> byt! De är totalt värdelösa i snö. Inte ens lappbelag hjälper nåt vidare.

SLP PP är den bästa uppgraderingen du kan göra på en MM700. De ger ruggigt mkt bättre bärighet och styrning, de passar på MM:ens skidfästen och du kan ta med dem när du byter skoter. :-D
Nja, är så lite gjort me den att den platsar inte i projekttråden :) Dessutom ids jag inte göra nåt mera me den nu, ska lägga pengarna på bensin istället.
Joo, vita SLP PP är på ingång, vita RSI Handskydd också. BTW, har följt din projekttråd här på forumet, riktigt bra! :)
 

arctic_ante

Aktiv medlem
24 okt 2010
88
0
6
Kalix
Snackade med PF Racing och han tyckte att jag skulle gå upp lite grand i bestyckning för att vara safe, så nu ska jag sätta:

PTO 142,5 CENTER 141,3 MAG 141,3 (måste bara få tag i dessa)

PJ 45 (sitter ju redan, standard)

Nu undrar jag hur jag ska ställa blandskruvarna?
Nån som har nån rek?
 

Sandling

Välkänd medlem
16 mar 2008
158
4
18
Du kan köra 40 i lågfart. går mycket renare och blir mycket rappare. sen drar den typ jävligt mycke mindre än original.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Vill korrigera det jag skrev om min bestyckning.

Vid närmare koll så kör jag med:

Huvud: 142,5 - 141,3 - 141,3.
Lågfart: 45
Trottelnål: läge nr 3.
Luftskruv: 1,5 varv.

Och den finfint, från kusten och ända upp mot 1000 meter höjd. :D
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Du kan köra 40 i lågfart. går mycket renare och blir mycket rappare. sen drar den typ jävligt mycke mindre än original.
Har du provat? Jag skulle gärna, men man är ju alltid lite rädd för att den ska gå för snålt.

(För övrigt så har jag 50:s lågfartsmunstycken, om nån skulle behöva.)
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
det är pipor på den, sen åker ja mellan fjällen och havet ett par ggr om året...
Jag hade oxå problem med att den gick för fett (pipad Viper) när jag for till fjälls (ca 800m över havet) så vill du slippa bestycka ner varje gång du far till fjälls så ska du satsa på någon utav dom du nämner.. Vad kör du med för piper och bestyckning nu?
 

arctic_ante

Aktiv medlem
24 okt 2010
88
0
6
Kalix
Vill korrigera det jag skrev om min bestyckning.

Vid närmare koll så kör jag med:

Huvud: 142,5 - 141,3 - 141,3.
Lågfart: 45
Trottelnål: läge nr 3.
Luftskruv: 1,5 varv.

Och den finfint, från kusten och ända upp mot 1000 meter höjd. :D
Ska prova denna setup! :) Måste bara få tag i munstyckena
ingen Skoter ÅF här i stan hade hemma några, dom kunde ta hem
men då blir det först slutet på nästa vecka.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Kollade precis min, i den satt det lågfart 42.5 på alla.
Högfart 145 - 142.5 - 142.5.

Min började strula igår gå på 2cylindrar på tomgång, enda tills man fick lite varv på den, vette tusan vad som strular, men skall rengöra förgasarna ordentligt, samt byta munstycken till 45lågfart 142.5 - 141.3 - 141.3 jag med. Och nya stift.
 
Last edited: