Förgasar och variator problem. Summit 800 2002

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Är det inte bara att putsa av chokplunchen då och slipa ur chokecylindern så den går lätt igen.

Om det av någ underlig anl inte går kan du köpa en primerpump från duells. Med primer så startar de på första rycket oavsett kyla, bara att smådutta med primern till den är varm.
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Hmm, satte på både dpm och luftburk och skulle testa.
Han dog inte när jag gasade till så jag körde ut skotern ur garaget och då gick han fint! Bara ibland när man gasade till så ville han stanna. Skulle in och äta så stängde av skotern, då hade den en tomgång på 4000. När jag ätit klart och startade så vandrade tomgången runt 1500 - 2000. när man varvade han gick han fint. Körde 50m och då började han gå på en cylinder. Lät han stå ett tag och körde sen 10m, sen så gick han bara på orolig tomgång och vid gas så dog han direkt!

I med nya stift och han går som en klocka igen! Men några enstaka gånger vill han dö när jag gasar på fullt. Låter han stå på tomgång ett tag och då får han den oroliga tomgången igen. Ena cylindern hade dött igen, men nu på andra sidan! Förut trodde jag att det bara var på ena sidan han slocknade men det händer på båda!

Tog ur stiftet som han dog på och gnistan fanns där.

•För mycket olja?
•För mycket bensin?
•För lite bensin?
•Elfel?
Någon orsak jag kan stryka eller kolla mer på?

Känns som att jag skrev en otydlig text men fråga om det är något ni inte förstår. :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Låter som endera för fet bestyckning typ för högt ställda trottelnålar och ev för storta högfartsmunstycken.Kan vara för mycket olja också typ för mycket påställd oljepump i samband med dålig tvåtaktsolja. Vissa oljer är värdelösa och släcker stift. Vilket oljemärke kör du på?

Att den vandrar på tomg kan vara läkage vid insugspackningar,, gummiinsug eller bara felställda luftblandskruvar och i värsta fall för små lågfartare. Ta reda på org bestyckning och kolla vad som sitter i fuggarna kan vara nog som bytt ut munstycken.
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Låter som endera för fet bestyckning typ för högt ställda trottelnålar och ev för storta högfartsmunstycken.Kan vara för mycket olja också typ för mycket påställd oljepump i samband med dålig tvåtaktsolja. Vissa oljer är värdelösa och släcker stift. Vilket oljemärke kör du på?

Att den vandrar på tomg kan vara läkage vid insugspackningar,, gummiinsug eller bara felställda luftblandskruvar och i värsta fall för små lågfartare. Ta reda på org bestyckning och kolla vad som sitter i fuggarna kan vara nog som bytt ut munstycken.

Trottelnålarna är ej ställbara..
Sitter 520 mj och 17.5 lågfarts som det alltid har suttit där.
Pumpen är ställd så punkten är emot strecket.
På vajern så mätte jag 18mm när det ska vara 25mm? (inte säker)
Har både kört på OKs olja och (agrol)?

Skickat från min R800i via Tapatalk 2



Skickat från min R800i via Tapatalk 2
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
520 i högfart lät stort men jag vet inte original storlek heller. Lågfarten borde funka. Jag ska ta mig en titt på nålarna jag har 2st fuggar från 800 02-05. Jag kan se vilken bestyckning de har också.

Agrol olja skulle jag inte tordas köra på, den kan säkert släcka stift om någon. Ok är jag osäker på.
De som funkar bra och håller motorns fräsch är följande oljer.

Paybacks challenger och snopro
Aspens helsyntet
Statoil del och helsyntet.
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
520 i högfart lät stort men jag vet inte original storlek heller. Lågfarten borde funka. Jag ska ta mig en titt på nålarna jag har 2st fuggar från 800 02-05. Jag kan se vilken bestyckning de har också.

Agrol olja skulle jag inte tordas köra på, den kan säkert släcka stift om någon. Ok är jag osäker på.
De som funkar bra och håller motorns fräsch är följande oljer.

Paybacks challenger och snopro
Aspens helsyntet
Statoil del och helsyntet.
Är ju dpm på skotern som bestyckar ner, 520 ska vara original.

Det var Nnp-olja, 2-takt duo som jag kört på. Inte agrol.

Skickat från min R800i via Tapatalk 2
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Ok då är det rätt munstycken och nålarna ska man inte behöva shimsa om för att den ska gå skapligt ivf. Man kan shimsa om nålarna för att fininställa nålarna men i det här fallet ska den funka som en org maskin´ivf.

Om du skruvat in o ut på luft/bränsleblandskruvarna och den inte går stabilt på tomg så lär det vara skit i lågfartsmunstyckerna. Skiten kan täppa igen då o då därav bra tomg ibland. Ta lös munstyckena och dra igenom koppartråd typ fila med koppartråd från elkabel. Högtalarkablar brukar ha små koppartrpådar man kan fila med. Vecka gärna tråden så den tar bättre. Ståltråd från stålborste funkar också men då får man inte fila för då kan munstycket bli större! Blås igenom alla kanaler med tryckluft också. Och testa om inkommande flotörnål verkligen tätar, man kan ta lös flotörnålen o slipa med tankräm på örontopps nere i sätet.FlotörNålen besiktar man noga så den inte har någ beläggning så den inte tätar. Läkagetest gör man genom att blåsa genom en slang som man monterar på inkommande bränslenippel och stänger sakta flotören, tänk på att flotören bara har en kraft av sin egen flytförmåga så det ska vara tvärtätt vid endast snällt/lätt tryck på flotör.

Hoppas inte dmp historian jäklas för de är ytterst svårt att få ordning på.
Nnp olja har jag ingen koll på¨hur den kläggar stift. Testa byta ut oljan som sista åtgärd.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Hade ju precis samma problem med min Summit -01 fick aldrig förgasarna riktigt bra, så slutade med att jag köpte ett par bättre begangnade från en REV funka fin fint sen efter det. Alt kan du ju ta dom till en handlare och se om dom kan repa dom samt kalibrera och ultraljuds tvätta dom.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Dessa motorer från 2002 har kassa förgasare som är mycket svåra att ställa in optimalt.
Nålmunstyckena saknar den halvcirkelformade "upphöjning" runt trottelnålen som de senare HO-förgasarna har.
Utan denna halvcirkelformade upphöjning så skapas sämre sugförmåga från flottörhuset upp i förgasaren. Detta problem "löstes" genom att dessa årsmodeller har löjligt stora huvudmunstycken (den bestyckning som du angett låter som original) för att undvika att gå för snålt på mellanregistret. Därför går det också ordentligt fett på fullgas och bränsleförbrukning över 4l/milen är mycket vanligt att hitta bland dessa årsmodeller.

Nu ska din skoter såklart gå att få lika bra som original utan att byta ut förgasarna, det måste ju vara något annat fel än den kassa konstruktionen som orsakar dina problem, men jag vill ändå informera om detta om du skulle få för dig att börja bestycka om.
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Hoppas inte dmp historian jäklas för de är ytterst svårt att få ordning på.
Nnp olja har jag ingen koll på¨hur den kläggar stift. Testa byta ut oljan som sista åtgärd.
De två slangarna från dpm:en som ska sitta överst på förgasaren sitter inte på då båda nipplarna gått av...
När jag köpte skotern så saknades ena slangen men han gick bra ändå. Tror det är de grövre slangarna som justerar bestyckningen?
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Hittat två förgasare, en som suttit på en mxz 800 -01. Ser inte exakt lika dan ut som min så undrar om den passar. Ingen förvärme heller.

Den andra har suttit på en rev 800, men jag tycker den ser lite misshandlad ut :/ Vad tycker ni?
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Hade den övre modellen på min 01 summit bytte till lika som dom nedre, kolla bara så att trottlarna inte har för mycket glapp samt att choke och nålventiler funkar som dom ska sen är det bara att gasa, lycka till