Förgasar och variator problem. Summit 800 2002

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Efter en total renovering av skotern så har jag äntligen fått ihop den!

Fick igång skotern och gick bra på tomgången. Varvade mycket och ökade successivt men justerade på tomgångsskruven så han gick ner i varv. Sedan började han låta väldigt konstigt, skulle tro att han bara gick på en cylinder.

Gick iallafall in och när jag kom ut igen och startade så går han bra och tomgången ligger stadigt mellan 3000 - 3500. Gasar man lite så varven går upp i ~4000 så stannar han där och går ej ner i varv. Justerade ner tomgången till 2500 och körde ut skotern ur garaget. Om jag gasar mer än 1/4 så dör skotern. Förgasaren är garanterat boven men vet ej hur jag ska åtgärda detta.

(Luftburken och dpm var ej monterad)


Körde 20 meter och då jag ska stanna går skotern framåt på tomgången. Har satt på en ny rem och den ligger, som den gamla, högt över sekundären. Så behöver också hjälp med att justera variatorn! :)


Har kollat i andra trådar och hittat informationen att det ska finnas 3 insexskruvar som får ner remmen i sekundären, kan detta stämma?
 
Last edited:

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Flyttade ner ringen så den står emot 0:an. Remmen sjönk en liten bit men den drar fortfarande på tomgång. Såg däremot att remmen går lite i sidled ( primärvariatorn ligger lite längre ut än sekundären. Ska remmen vara spikrak i stillastående läge?

Edit: Kanske är fel rem?
Ultimax pro 144- 4353U4 står det på remmen.
 
Last edited:

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Pluggade choken med en tändsticka inne i flottörhuset som någon tipsade om. Nu dör den ej vid gaspådrag! :) Nu bluddrar den istället men det är nog för dpm:en inte sitter på så ska sätta tillbaka den och se vad som händer!
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Din rem ligger för högt därav att den går på tomgång, dalen mellan "tänderna" ska ligga i kant med skivan på sekundären. sen ligger den lite snett mot primären detta för att motorn vrider sig vid gaspådrag och då hamnar remmen i linje, Att varven går upp och sedan stannar är ganska känt med TM40 förgasare, om du duttar med chocken en snabbis så går den ner och stannar sen nere.
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Din rem ligger för högt därav att den går på tomgång, dalen mellan "tänderna" ska ligga i kant med skivan på sekundären. sen ligger den lite snett mot primären detta för att motorn vrider sig vid gaspådrag och då hamnar remmen i linje, Att varven går upp och sedan stannar är ganska känt med TM40 förgasare, om du duttar med chocken en snabbis så går den ner och stannar sen nere.
Går inte att ställa ner sekundären något mer :/
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
du kan göra en fuskis, har för mig bultarna är 22 mm långa köp 3 st insex bultar 25mm långa,så borde den sjunka lite till
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Skruva ut dom och i med dom nya bara, du tar ej isär variatorn med dessa, utan ställer endast mellanrummet mellan skivorna
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
En tanke bara, har du haft ur motorn ? i så fall så på ZX chassi kan du ju ställa mellanrummet mellan primär och sekundär genom att flytta motorn fram och tillbaka. Kan det vara så att du haft ur motorn och satt den tillbaka för nära ? Mellanrummet mellan primär och sekundär var på min Summit 2001 16,5 mm +- 0,5 mm.
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
En tanke bara, har du haft ur motorn ? i så fall så på ZX chassi kan du ju ställa mellanrummet mellan primär och sekundär genom att flytta motorn fram och tillbaka. Kan det vara så att du haft ur motorn och satt den tillbaka för nära ? Mellanrummet mellan primär och sekundär var på min Summit 2001 16,5 mm +- 0,5 mm.
Ja, jag har haft ur motorn. Om den är för nära borde väl remmen vara slakare och inte dra på tomgången? När remmen låg på så lossade jag motorn och drog den längre bak för att fixa problemet, men den låg fortfarande på. :p
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Skruva ut dom och i med dom nya bara, du tar ej isär variatorn med dessa, utan ställer endast mellanrummet mellan skivorna
Jag läste någonstans att det var brickor på skruvarna inne i variatorn, så ifall man skruvar ut dem så lossnar brickorna och man måste isär med variatorn. Stämmer detta eller var det något annat märke kanske? :/
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Ställ in rätt mått mellan sek och primär enligt de mått du fick nedan 16,5mm om det nu är samma maskin?. Men du måste även ta redan på hur mycket förvriden motorn ska vara. Jag vet tyvärr inte hur många grader motorn ska vridas i högervarv vs sekundären men det lär säkert någ vet här. Det finns linjerings linjaler att köpa då får man rätt mått i både sidled vridning och längd men de kostar en hel del.

Men det går fippla på med plattjärn och tumstock också för att ställa in vridning och sidledes. När allt detta är inställt sopar du dit remmen och drar isär sek variatorns skivor till den inte går framåt på tomg. Upphissad med motor igång ska bandet rulla det är normalt.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Ganska säker på att du har samma sekundär som jag på min 03 -rev (ser precis likandan ut) funktionen på de tre skruvarna är ganska enkel; ju mer du vrider skivan mot 0 desto längre kan du skruva in bulten och ju mer delar sig sekundären. Jag har bytt två av mina då de satt fast så jag rundade skallarna, funkade utmärkt och inga brickor som lossna för mig
Jag läste någonstans att det var brickor på skruvarna inne i variatorn, så ifall man skruvar ut dem så lossnar brickorna och man måste isär med variatorn. Stämmer detta eller var det något annat märke kanske? :/
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Tog bort avgasröret och då rann det ut olja ur kröken! Om man kollar in så ser man att det är från cylindern på MAG sidan. Sitter också en helt ny kolv i den cylindern och när jag kollar in så kan jag se att den är lite repig. :p Ska den vara helt blank egentligen? Har ju inte kört något, bara haft den på tomgång och testgasat lite... Jag förstår ingenting :(
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Fick till variatorerna iallafall, tack så mycket för eran hjälp!
Sen nu när jag ska testa köra skotern så måste jag ju plugga choken eftersom den är fast i fullt läge på ena förgasaren. Men då har jag ju problemet med att få den varm utan choke :p