Förbättra körställning och dreva ner -98 Ranger King

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Har en -98 Ranger King som gått drygt 600 mil som jag haft sen ny som nu är 2:a skoter och inte körs många mil per år då jag också har en -14 49 Ranger vilken ju är betydligt mer lättkörd men den är ju då 16 år nyare så det har väl hänt en del sen dess.


I går var vi ute och åkte jag och min särbo med och då det blev lite besvärligare och jag just tog över Kingen märkte jag hur eländig den känns att köra nu. Totalslut variatorrem gjorde ju inte saken bättre då det gick tungt och den ville sura, har inte varit ut för det tidigare även om den är alldeles för högt växlad om det går tungt.


Tänkte att det kunde bli ett sommarprojekt att fixa till Ranger King 500:an lite grann, det jag tänkte göra mekaniskt är byta alla lager i boogien och drivaxellager, rengöra variatorer och sen funderar jag på att dreva ner den om det finns grejer för att göra det.


Sen fundera jag på att höja styret för att kunna stå och köra skotern på ett vettigt sätt men det känns ju också ut som att man skulle vilja ha ett rakare styre, här blir det väl frågan om nån kompromiss med så högt styre som det går att ha i förhållande till dynan. Tänker mig att man bör kunna göra en egen styrhöjare av ett profilrör och först svetsa igen ena ändan med ett plattjärn borra hål för fästet till styret och svetsa fast långa muttrar på baksidan av plattjärnen så man kan dra fast styret men få kvar nog mycket gäng för att sen med långa bultar eller gängstång kunna fästa det hela i original hålen, när det är gjort svetsar man en platta i andra ändan och borra hål för och sen dra ihop det hela.


Dock slog mig en tanke och det var om man skulle få tag på en gammal trasig dyna och sen testa bygga upp en ny dyna som är högre och smalare, hur man skulle göra det har jag inte riktigt klart för mig men det borde ju gå att bygga upp nåt med plåt och glasfiberspackel och sen stoppa det hela och sy ny klädsel.


Vad tror ni om detta? Skulle nån nu sitta med ett styre, styrhöjare och en dyna till vettiga pengar är jag intresserad. Är ju en 2:a skoter som inte körs många mil per år så lite budget fix är det som gäller.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Fixa upp den mekaniskt och renovera det du ids!

Fixa en styrhöjare så att du kan stå och köra måste ju ändå se för jävligt ut!

Jag är inte särskilt brydd om hur jag eller skotern ser ut men en ranger king med 30 cm högt styre den skulle jag inte röra!

Ranger king är ju en kanonfin 2:a skoter!

Lite omodern körställning men rullar den knappt något så...
 

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Tänker väl lite så att jag ska renovera och fixa den mekaniskt först och främst men den känns också så eländig att köra då man vant sig att stå på 49:an.

Då det gäller styrhöjare så kommer det ju inte se ut så snyggt om man skulle höja styret ca 20 cm mot höjden på styret som det är nu för att få samma körställning som på 49:an, var ute i garaget med tumstocken och ett metspö och konstaterar att skulle man få upp styret ca 10 cm så skulle det nog bli en jäkla skillnad att stå och köra. 10 cm högre styre än original skulle nog vara en lagom kompromiss som kunde funka både utseende mässigt och körställningsmässigt med tanke på den låga dynan men om man skulle ha en justerbar styrhöjare som denna http://www.sledstore.se/styrhojare-snell-14-21cm-20?p=171,182,554 och komplettera med ett lämpligt styre så man skulle ligga ca 5 cm högre än originalet i lägsta läget skulle man ju komma upp ca 12 cm då man höjer upp det och kunna sänka det då man ska på "uppvisning":blink1:.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Haha ja bara man stylar med måtta så duger det mesta!

Skotern mår bra av en styrhöjare. Styret är för lågt t.o.m när man sitter!
 

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Blir ett biltema styre och styrhöjare från sledstore, totalt blir det väl då runt en dryg tusenlapp om man skippar burkrem nu då dom rear styrhöjarna på sledstore. Fast man kanske skulle köpa en rem då man ändå är igång för den kan ju säkert vara bra att ha ibland.

Skall beställa grejerna nu så skall skotern in i garaget på direkten annars så har jag på känn att den inte är fixat till nästa vinter.
 

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Här är resultatet, från att ha varit en skoter som jag inte alls ville köra har den fått lite mil i vinter mest av sambon men även med mig som pilot.

Det som gjorts på skotern är att justerabar styrhöjare 9-16 cm (eller nåt liknade) monterades och nytt biltema fatbar styre sattes dit, kapade ner styre några cm på varje sida för att få det lite smidigare. Dynan skickades iväg till en skola där dom höjde upp den ca 12 cm och klädde om den med ny klädsel. Tog och gick genom skoter och bytte samtliga lager i boggien, nya slides, bytte kedja och drevade då ner 2 kugg på toppdrevet, motorn shimsades upp i framkanten för att få 1108 remmen att hamna högre upp på sekundären. Sen blev det allmän översyn av fläktrem, oljefiler och små jox.

Resultatet blev en ny skoter som är betydligt starkare och väldigt lätthanterlig trots bredden på maskinen och frågan är om inte denna skoter är smidigare än min 49 Ranger vid skogskörning, detta kostade ju en del men med tanke på att utöver detta är det bara är bytt en rem och två tändstift på 19 år jag harft så den har ju varit billig att håll igång. Enda nackdelen som blev är rutan att nu är det helt fel i höjd så den styr upp snön i ansiktet om man sitter och kör, funderar antingen på att ta bort den eller tillverka en ny som blir tvärare i överkanten som på min 49:a.

Nu skall en liknade operation av körställningen göras på kompisen Ranger LCE

Måttligt jäklig ser den i alla fall ut.