Förarbevis

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Hej,
Skulle vilja se hur det nuvarande förarbeviset ser ut.
Jag tror att jag har ett frivilligt förarbevis (utfärdat 1994) och skickade ett papper till trafikstyrelsen (heter den så) för utbyte till ett "vanligt" förarbevis.
Fick då till svar att ett förarbevis redan är utfärdat. Jag tror att de inte har koll på vad jag var ute efter, trots att min handling som jag skickade var ett intyg från snofed att jag hade tagit det frivilliga förarbeviset.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Jag tog förarbevis i lumpen 1992 "det frivilliga" och jag ringde till vägvärket i vintras o bad dom skicka ett nytt "förarbevis" då damp det ner papper i posten som man fyllde i o vips kom det ett "nytt" plast kort, borde funka lika för dig tycker jag =)
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Jag går skoterkursen nu och efter oktober kommer det bli stora ändringar för kursen.
Förarbeviset kommer bytas ut mot ett körkort som kan dras in, kurserna blir längre och svårare + dyrare. Tror att det var inom 3 år, skulle vi som har förarbevis byta ut beviset till ett körkort.
 

Digger

Välkänd medlem
6 sept 2008
288
0
16
det är inte bara dom som har det nya förarbeviset som kan få sitt indraget dom som har tagit det före den 1 oktober kan också få sitt indraget.
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Hur ser det nya förarbeviset ut?
Tänkte på hur stort fotot ska vara. Det borde väl vara lika stort som för ett vanligt körkort?
 

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Jag började på en skoterkurs igår med dom nya reglerna, och den kommer bestå av 3 teorilektioner, 1 körning och slutligen uppskrivning. Priset var 1500 kr, så jag kan inte påstå att de är så stor skillnad gemfört med vad de var innan 1:a oktober ? :hmmmm2:
 

Greeken

Välkänd medlem
27 feb 2008
228
0
16
Östersund, Sweden
Men om nya förarbeviset ser ut som ett körkort, kan dom inte lägga till en ny behörighet på vanliga körkortet? Verkar lite onödigt att ha med sig två i stortsett likadana kort.
 

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Men om nya förarbeviset ser ut som ett körkort, kan dom inte lägga till en ny behörighet på vanliga körkortet? Verkar lite onödigt att ha med sig två i stortsett likadana kort.
Så tänkte jag oxå. Skulle ju underlätta
 

VerticalEscaper

Aktiv medlem
15 feb 2009
56
0
1
Finns det registrerat någonstans att man har förarbeviset? Kan polisen t.ex. slå upp ett personnummer och se ifall man har förarbevis eller inte?
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Men om nya förarbeviset ser ut som ett körkort, kan dom inte lägga till en ny behörighet på vanliga körkortet? Verkar lite onödigt att ha med sig två i stortsett likadana kort.
Ringde och frågade. Svaret var tydligen nej :eviltongue:
 

Kidmaster

Aktiv medlem
29 dec 2009
54
0
1
Jag började på en skoterkurs igår med dom nya reglerna, och den kommer bestå av 3 teorilektioner, 1 körning och slutligen uppskrivning. Priset var 1500 kr, så jag kan inte påstå att de är så stor skillnad gemfört med vad de var innan 1:a oktober ? :hmmmm2:
Den största skillnaden är att de som tog kortet innan 1:a Oktober förutom snöskoter också får lov att köra fyrhjuling i terräng (terränghjuling)
Men tar man kortet efter 1:a oktober så får man ta tvp separata kort....