För Låg tomgång på mxz600 sdi

sledfactor

Välkänd medlem
12 okt 2008
408
0
16
krokom
tjenare, har ett litet problem med reven, de har så låg tomgång så efter ca 30 sekunder dör den. de var ju ingen fara tänkte jag, så skulle gå ut och skruva ned tomgångs skruven på förgasaren:embarrest: men så kom ja ju på att de var en sdi:are..

har bytt olja i kedjehus ,olja,bensin, stift och funkar hur bra som helst när man kör ,ryker lite mycket tycker jag, men spelar inte så stor roll men är ju lite jobbigt att man inte kan lämmna den mer en halv minut :)

så vad kan jag göra ? :becky:
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
När jag köpte min tyckte jag att den hade låg tomgång runt 1000 rpm men efter att jag gjorde rent spjällhusen och reedventilerna så blev tomgången mkt bättre och låg på 1500 rpm.

Borde berott på att den andades bättre efter det.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
X2 här..

Rengjorde spjällhuset från remdamm och nu går den jämnare på tomgång samt att tomgången steg från 1000 till ca 1500.

Jag tog bort luftburken och massa kontakter, sen skruvade jag lös och vinklade spjällhuset så jag kom åt med brääkleen. Sprejade rikligt och torkade med en bit papper = tok ren.

Gjorde samma på reedsen men då tog jag mindre medel bara.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
X2 här..

Rengjorde spjällhuset från remdamm och nu går den jämnare på tomgång samt att tomgången steg från 1000 till ca 1500.

Jag tog bort luftburken och massa kontakter, sen skruvade jag lös och vinklade spjällhuset så jag kom åt med brääkleen. Sprejade rikligt och torkade med en bit papper = tok ren.

Gjorde samma på reedsen men då tog jag mindre medel bara.


jaa reedsen är de ju kännt att rev har..den suger in gummi och kleggar igen.så inte helt omöjligt..
 

Dskaduskitai

Medlem
18 jan 2009
28
0
1
tjenare, har ett litet problem med reven, de har så låg tomgång så efter ca 30 sekunder dör den. de var ju ingen fara tänkte jag, så skulle gå ut och skruva ned tomgångs skruven på förgasaren:embarrest: men så kom ja ju på att de var en sdi:are..

har bytt olja i kedjehus ,olja,bensin, stift och funkar hur bra som helst när man kör ,ryker lite mycket tycker jag, men spelar inte så stor roll men är ju lite jobbigt att man inte kan lämmna den mer en halv minut :)

så vad kan jag göra ? :becky:
Det är ju bara å skruva på tomgångs skruven.
 

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Sen för att undvika detta skulle jag rekomendera dig att sätta ett damsugarfilter över dom "ofiltrade" hålen och klä in luftfiltret i strumpbyxor :)
 

sledfactor

Välkänd medlem
12 okt 2008
408
0
16
krokom
nu 100 år senare har jag fixat de ,rengjorde spällhus och visst fanns de skit och blev betydligt bättre men de är inte helt bort ännu.. så vad mer ska jag göra ? :)

mvh nicke
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Kolla så att oljepumpsarmen går tillbaka om du tycker att den ryker för mkt, ställ upp tomgången, ska finnas skruvar för det.