Får man köra på en skogsväg?

Chrisse

Medlem
21 dec 2014
34
0
1
Körde med dottern på lite oplogade skogsvägar i helgen då kom en gubbe och skällde jävlar. Hotade att polisanmäla och var allmänt fläng i huvudet. Vi bad såklart om ursäkt och åkte inget mer där.

Vi åkte på traktorvägar väl täckta med snö. Var en åtel längre fram på en av vägarna vi åkte och därför vände vi och åkte inget mer där inte ens i närheten. Åkte inte fram och tillbaka utan bara en gång.

Så vad gäller egentligen? Örebro län
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
egentligen tror jag inte det finns något som säger att man inte får köra på skogsvägar. däremot brukar inte markägare tycka om det då det blir svårt att ploga upp den
 

Chrisse

Medlem
21 dec 2014
34
0
1
Det var ingen väg som plogas. Då den bara gick till gamla kalhyggen och jaktplatser
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Köra på oplogade skogsvägar utan markägares tillstånd är Big No No. Som polarisindy400 skriver ställer det till jävelskap dels vid plogning, dels kan skoterspår försena farbarheten på vägen på vårkanten. Alltså lika olämpligt som att köra i diken och på åkrar. Olagligt? Ja, så snart vägens ägare tydliggjort det med skylt eller bom.
Citat från SNOFED: "På enskilda vägar kan snöskoterkörning vara förbjuden. Vägens ägare avgör om trafik med motordrivna fordon är tillåten. Förbud ska skyltas med vägmärke eller "på annat tydligt sätt" (t ex en bom över vägen eller en hemmagjord skylt)."

Länk: http://www.snofed.se/default.asp?path=21895,22191&pageid=31939
Finns mycket att läsa på SNOFED's sida om var man får och inte får köra samt goda råd om var man inte bör köra.
 

Chrisse

Medlem
21 dec 2014
34
0
1
Ok men eftersom det inte sitter någon bom eller skylt kan det inte vara förbjudet förrän efter? Och ok att det blir svårt att ploga på våren om du kört massor av gånger fram och tillbaka men knappast vid en tur åt ett håll. Inte för jag tänker köra där mer men kul och veta
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Köra ut ved från skogen gör man väl ändå på vintern och inte på våren när vägarna börjar tina? Eller gör ni det söderut så har ni just fått lära er grundkurs 1 i det ämnet.
 

Chrisse

Medlem
21 dec 2014
34
0
1
Haha jo kanske uppe i norr men inte här, finns bara en skoter i området här och det är min
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Köra ut ved från skogen gör man väl ändå på vintern och inte på våren när vägarna börjar tina? Eller gör ni det söderut så har ni just fått lära er grundkurs 1 i det ämnet.
beror ju på vad man använder och köra ut den me :)
vi använder både skoter,fyrhjuling och traktor,å veden ska ju klyvas innan midsommar
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
beror ju på vad man använder och köra ut den me :)
vi använder både skoter,fyrhjuling och traktor,å veden ska ju klyvas innan midsommar
Skoter och traktor körs ju med fördel på snö och tjälad mark framför mjuk och lerig tinad väg. Jag tänkte dock mer på riktig avverkning då större maskiner används. Skoter och fyrhjuling är ju mer hobbyavverkning.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
inte om det är privat mark.......

Jo det gäller även på privat mark.

Så länge det finns ett snötäcke och området inte omfattas av skoterförbud så är det bara att köra.
Privata vägar är dock lite speciella. Allemansrätten gäller t ex inte på privata vägar men eftersom att man inte rör vid vägen om man kör på snötäcket så ska det inte heller vara några problem. Det lilla frågetecknet är om det blir svårare att ploga när skoterspåren är där.

Det är märkligt med vissa skogsägare. En del förläser sig in i lagarnas och paragrafernas värld och tror att de är allsmäktiga bara för att de råkar äga en liten markplätt.


Angående plogningen så beror det lite på vad han har för snöröjningsredskap. En v-slunga eller en diagonalplog kan vara känsliga för det där med packad snö.
 

Sedvall

Ny medlem
27 jan 2015
4
0
1
Hedesunda
Här va okunskapen skrämmande stor! Ett skoterspår är i stort sätt omöjligt att ploga bort, här fick dom skotta två kilometer med skopa, bara börja räkna vad de kostade. När jag tog skoterkort fick ja lära mig att man ALDRIG för köra på en oplogad väg, tycker det låter vettigast även nu.