Får man köra på en skogsväg?

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
En hederlig spetsplog tar då garanterat bort lite packad snö. Sen kanske en jordbrukare från 70 talet har det lite kämpigt men då har ju vägägaren en god anledning att säga åt frugan att han minsann måste få köpa sig en riktig traktor.. ;)

Var förövrigt idag och skottade fram alla försvarets förråd runt luleå och där var det inte skottat på hela vintern och kört skoter både en och två gånger. Men då jag inte kör jordbrukare så märks det ju inte om det är kört nåt.
 

kingsnow

Välkänd medlem
23 jan 2010
347
5
18
Här va okunskapen skrämmande stor! Ett skoterspår är i stort sätt omöjligt att ploga bort, här fick dom skotta två kilometer med skopa, bara börja räkna vad de kostade. När jag tog skoterkort fick ja lära mig att man ALDRIG för köra på en oplogad väg, tycker det låter vettigast även nu.
Du har väl aldrig lärt dig nått och är inte vettig:blink1:
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Här va okunskapen skrämmande stor! Ett skoterspår är i stort sätt omöjligt att ploga bort, här fick dom skotta två kilometer med skopa, bara börja räkna vad de kostade. När jag tog skoterkort fick ja lära mig att man ALDRIG för köra på en oplogad väg, tycker det låter vettigast även nu.
om man tar en skopa för att ploga/skotta upp en väg, så är man riktigt dum. är det oplogat och det är okört på vägen så går det oftast med ett diagonalblad om det inte är för mycket snö, är det för mycket snö och kört skoter på det så tar man en spetsplog, och då får du bort allt ganska enkelt. dock kanske inte om du kommer med en bm430 med enkelverkande lastare och ryck o slit.

nu menar jag inte att det är bra att köra på en oplogad väg, men ska det plogas upp och man har rätt utrustning så är det sällan problem
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Enda jag hört om väg är en åkare här hemma som helst såg att man körde mitt på vägen om den var oplogad. För då går det bra med t.ex. spetsplog. Håller man sig bara på ena sidan kan det bli så att man styrs åt sidan helt enkelt om det är väldigt hårt. =)

Annars är ju t.ex. Holmen rätt duktiga på ploga upp varenda väg dom kan tänkas använda den vintern rätt tidigt... För privata aktörer är det ju annat, men om man nu ska avverka efter den vägen kanske man kan komma på det tidigare än veckan innan och helt enkelt se till att hålla vägen hyffsat plogad. =)
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Alla verkar vara överens om att det blir i alla fall lite svårare att ploga om skotrar har kört på vägen, så varför köra där för man vet ju aldrig när en väg ska plogas?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Alla verkar vara överens om att det blir i alla fall lite svårare att ploga om skotrar har kört på vägen, så varför köra där för man vet ju aldrig när en väg ska plogas?
Samtidigt så känns det överdrivet att inte köra på någon skogsväg alls då någon enda % av alla vägar ska plogas upp. Det allra bästa är ju att ha en diskussion med markägaren.
Markägaren kan ju också sätta upp skyltar som informerar om att vägen ska plogas senare under vintern.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Går ju att ploga fint fast det finns skoterspår efter vägen. :)
Jag har inte dom resurserna. Har bara en Grizzly med plog. Kommer att bli intressant och se hur mycket skoterspår som finns på min 1,5km väg till stugan. (Försedd med bom). Tror inte jag är unik.