Få styre att sitta fast?

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Har monterat nytt styre och höjare, men har nu fått det problemet att höjarn inte vill sitta fast riktigt i styrfästet, utan det viker omkull sig när man dra lite i det. Har provat att göra rent allt men blir inge bättre. :hmmmm: vågar inte dra åt nå mer för har dragit så spärrskaftet knackar, dock utan resultat.
så finns det något man kan göra för att få det att sitta ordentligt? :cool:
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Finns de något mellanrum mellan bitarna som du drar ihop? Har skruvarna bottnat?
Använder du ett moment spärr skaft(när det knakar)? Hur mycket är det inställt på då?
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Finns mellanrum mellan bitarna, men vet inte om skruvarna bottnar, ska kolla det. Är ett vanligt spärrskaft jag använder, ingen momentnyckel.
 

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Lånar denna tråd lite,hur hårt ska bultarna dras? Jag har oxå monterat en styrhöjare med nytt styre?

( Älvhöjdingen ) hoppas det gick bra att låna tråden lite!

// Tomas
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Lånar denna tråd lite,hur hårt ska bultarna dras? Jag har oxå monterat en styrhöjare med nytt styre?

( Älvhöjdingen ) hoppas det gick bra att låna tråden lite!

// Tomas
Det är svårt att säga.
Jag drar tills jag tycker det känns bra och lite till.
Sen är det bara slita och dra lite i styret fram och tillbaka och se så att det sitter fast :)

Har kortat skruvarna så nu kan det inte va det heller, får det inte att sitta i alla fall?
Vad är det för höjare du har? Är det en sån som du måste ha egen "stång/pinne" till? Isf vad är den gjord av? Den ska helst vara matt eller rostig och några mm större än hålet i höjaren.
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Ja, det är en sån med en pinne längst ner, och den är väll lite för blank, ska nog ta och matta uppden med grov sandpapper. Men sen är styrfästet till fatbarstyre, men det följde med mellanlägg till höjarn så det skulle gå att använda den till fatbarfästen, för pinnen är bara 25mm. Funderar på om det kan vara att det är för att det är sånna mellanlägg med som det inte går att få fast det?
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Styret ska vara i fatbarinfästningen med mellanlägg.
Infästningen på fatbar är 28,6mm (std. 22,5?) om jag inte är helt ute och cyklar.
Så vänd på höjaren så du får styret där du har mellanläggen.
Vad är pinnen gjord av för material? Är den massiv eller ihålig?
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
njae, för det är ett fatbarstyre, 28mm jag har på den nu, och höjarn har hål dimisionerta för fatbar i ena änden, 28mm där jag har styret, sen andra hålet är för vanligt styre, 22-25mm, där pinnen, 25mm sitter. Men sen fästet på skotern är för 28mm, så det är där imellan pinnen och dom fästena som jag har mellanläggen.
Tror att det är ett lite tunnare rör som pinnen är gjord av, den följde med höjarn när jag köpten den.
Kanske går att lösa igenom att köpa styrfäste för vanligt styre ist för fatbar? Men tänkte att det skulle gå iaf.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Men fixa ett originalfäste till skotern då istället. Vart är dom överfall som följde med skotern när du köpte den?
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Ja, kanske ska fixa såna. fick aldrig med några såna när jag köpte skotern. Men det kan nog vara att det är för klent material i pinnen till höjarn, för kollade in i den när jag dragit åt, och tyckte det såg ut som röret då hade blivit ihoptryck. Ska försöka fixa ett grövre rör eller en stav och prov med.