Få loss Tra variator

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Man kanske inte ska fuska då ;) men du lät alltså inre skivan sitta kvar? Jag har bytt till ZX baljan så det är något mer plats då jag kan ta bort en något större plastbit istället för gummibiten som sitter orginal på S2000 chassit.
Nej jag lät inte inre skivan sitta kvar!

Det är den inre skivan som släpper från konan när du lossar variatorn med avdragare eller med hydralmetoden. Då får du hela variatorn i en klump som du sedan lägger upp på arbetsbänken och börjar skruva isär och rengör.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Funkar det på min äldre TRA också .. alltså metoden för att plocka av variatorn.

Jag pratade med Lindbloms och de menade att det inte gick med variatorbulten då den gick in i vevaxeln..

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Du märker om det går!

Jag märkte det på så sett att det först var gäng i konan. Så jag fortsatte att gänga ur variatorbulten sedan när bulten urgängad ur konan så blev det ett glapp på ett par cm tills bulten tog gäng igen i inre skriva.

Efter det var bulten lös.

Så skruva bort och titta och testa så märker du om du kan använda dig av variatorbulten eller om du lär fixa en annan bult. För på de flesta skotrar så är gängen i konan och på variatorn olika.